במשך שני עשורים, תושבי היישובים אביבים, יראון, סאסא, ברעם, דוב"ב וצבעון בגליל ראו מדי יום את המוצב הקדמי של איראן, המשקיף ומאיים על לב הגליל. המוצב, שהוקם על הרכס במראון א-ראס, היווה נוכחות מתמדת ומטרידה עבור תושבי האזור.

בצמוד למוצב הוקמה על ידי איראן וחיזבאללה טיילת ומגרש כדורגל, שנצפו מכל פינה במרכז הגליל העליון. במשך השנים, מתקנים אלה הפכו לסמל של ביסוס עוצמתו של חיזבאללה בדרום לבנון ולסמל להרתעה האיראנית באזור.

ישראל על סף עיצוב מחדש של המפה האזורית | אבי אשכנזי

חשיבותו האסטרטגית של המוצב הייתה רבה. הוא שימש את מערכי המודיעין של חיזבאללה ואיראן, ובנוסף היווה מוצב מקפצה מרכזי לפלישה אפשרית לגליל. בשנת 2021, המוצב שימש כנקודת שיגור לטיל שירה חיזבאללה לעבר אמבולנס של צה"ל ליד אביבים, מדגיש את הסכנה המיידית שהיווה לכוחות הישראליים ולאזרחים באזור.

מפת חיזבאללה לכיבוש הגליל (צילום: דובר צה''ל)
מפת חיזבאללה לכיבוש הגליל (צילום: דובר צה''ל)

הבוקר (ראשון), סמוך לשעה חמש, נשמע בכל אזור הגליל פיצוץ עז. התברר כי לוחמי חיל ההנדסה של צה"ל פעלו במשך שעות קודם לכן כדי למלכד את המוצב ואת הטיילת הסמוכה. הפיצוץ המתוכנן השמיד את המוצב והטיילת, מסיר איום משמעותי משלומם של תושבי היישובים בגליל.

פעולה זו של צה"ל לא רק הסירה סכנה מיידית מתושבי האזור, אלא גם מחקה אחד מהסמלים הבולטים של "ציר הרשע" של איראן. השמדת "טיילת איראן" מהווה מכה סמלית ומעשית לנוכחות האיראנית וחיזבאללה בדרום לבנון, ומסמנת שינוי משמעותי במאזן הכוחות באזור.