סמ"ס שירה חיה סוסלין ז"ל, בת 20, סיירת במג״ב דרום, נפלה בפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע, ו-24 נפצעו באורח קשה עד קל. כוחות מד"א פועלים במקום ומספקים טיפול לנפגעים, כולל שלושה נפגעי חרדה.

כוחות הביטחון פתחו בחקירת הפיגוע ונבדק חשד כי מדובר באירוע משולב של ירי ודקירה. מחקירה ראשונית עולה כי המחבל, אחמד סעיד סלימאן אלעוקבי, בן ה-29 תושב הפזורה הבדואית, נכנס לסניף של מקדונלד'ס ופתח באש. בתוך כשניות, חיילים שהיו במקום, השיבו לעברו בירי וחיסלו אותו. 

צה"ל הרים את הקלף המנצח של המלחמה: זה המפתח להשבת החטופים

שירה חיה סוסליק, נפלה בפיגוע בבאר שבע (צילום: דוברות מג''ב)
שירה חיה סוסליק, נפלה בפיגוע בבאר שבע (צילום: דוברות מג''ב)

בנוסף ישנם דיווחים על מרדף אחרי רכב חשוד בבאר שבע, נבדקת אפשרות שמדובר בסייען. א' עד ראייה במקום אמר ל"מעריב": "הייתי במקדונלדס, בדיוק התכוונתי להיכנס לשירותים. שומע צרורות של ירי, לא יודע אם מדובר באקדח או מרסס אבל במקביל נשמעו קולות ירי של רובה ישראלי חילופי ירי. הייתה פצועה שכבה על הרצפה והמחבל שוכב קרוב אליה, עשר מטר ליד. כל הזכוכיות מנופצות מסביב. היה פחד משוגע ממש חשש גדול, קפאתי במקום״.

עד ראייה בזירת הפיגוע בבאר שבע (צילום :ארז פלד)

בן, עד ראייה במקום, אמר ל"מעריב": "כנראה שהיו שני מחבלים, אחד מבחוץ ואחד מבפנים. אחד דקר בפנים והשני ירה מחוץ למקום. היו כאן המון פצועים, אנשים רצו בהלה, בטח בגלל היריות והמחבלים. לא ראינו מישהו שבורח".

פראמדיק בכיר במד"א בוריס מנטו סיפר: "הגענו למקום במהירות בכוחות גדולים, ראינו צעירה שוכבת כשהיא מחוסרת הכרה ללא דופק וללא נשימה ביצענו בדיקות רפואיות אבל הפציעה שלה הייתה קריטית ולצערנו נאלצנו לקבוע מותה במקום. במקום הייתה המולה רבה פצועים נכנסו לחנויות. בסריקה של צוותי מד"א ראינו עוד מספר פצועים, כולם היו בהכרה מלאה וסבלו מפציעות בגופם. הענקנו להם טיפול רפואי שכלל עצירת דימומים ומתן תרופות לשיכוך כאבים ופינינו אותם בניידות טיפול נמרץ של מד"א לבתי החולים כשמצבם יציב". 

דקה אחר דקה - ככה ארע הפיגוע

בסביבות השעה 14:30, המחבל הגיע לזירה בבאר שבע באוטובוס. עם הגעתו, פתח בירי מהדלת הראשית של התחנה המרכזית, סמוך לסניף מקדונלד'ס, ורצח את בת ה-25 במקום. שניות לאחר מכן, חיילים שהיו בקרבת המקום הגיעו עם נשקים שלופים וניטרלו אותו.

כבר ברגעים הראשונים קיבלו צוותי הרפואה דיווחים על פצועים בזירה. חובשים העניקו טיפול במקום לפצועים בדרגות שונות של פציעה. בשעה 15:30 הגיע מפקד מחוז הדרום, ניצב אמיר כהן, לזירת האירוע וקיים בה הערכת מצב, בעוד כוחות רבים סרקו את האיזור על מנת לשלול מעורבים נוספים.

ב-15:45 הגיע מפכ"ל המשטרה רב-ניצב דני לוי לזירה. השר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, הגיע כמה דקות מאוחר יותר ופנה לראש הממשלה, בנימין נתניהו: "קורא לראש הממשלה, להעביר עוד היום את החוק שהצענו לגירוש משפחות מחבלים, חובה להרוס את בית המחבל״.

בן גביר והמפכ"ל בזירת הפיגוע בבאר שבע (צילום :ללא קרדיט)

פורום ראשי הרשויות הבדואיות בנגב פרסם הודעת גינוי לפיגוע ובה נרשם: "מגנים בחריפות, ומביעים זעזוע עמוק בעקבות הפיגוע הרצחני שהתרחש היום בתחנה המרכזית בבאר שבע. מעשים כאלה אינם משקפים בשום צורה את ערכינו האנושיים והדתיים, והם עומדים בסתירה מוחלטת לעקרונות החיים המשותפים והשלום שאנו שואפים אליהם".

מפקד משמר הגבול, ניצב בריק יצחק אמר בהערכת מצב שקיים בזירת האירוע: "סמ"ש שירה סוסליק זכרונה לברכה בחייה גילמה בפועלה את כל ערכי משמר הגבול, מקצועיות, חתירה למגע, אומץ לב, גבורה עילאית תוך חירוף נפש", אמר והוסיף, "לצערי במשימתה החשובה - שמירה על בטחון האזרחים והמדינה נפלה במהלך הפיגוע הקשה היום. גם כאשר המחיר הוא קשה, נמשיך לפעול, ללא לאות לשמירה מתמדת על בטחון האזרחים, אני אומר בצער - היום איבדנו אחת מטובות בנותינו עת שחרפה נפשה".

לא מדובר בפעם הראשונה שפיגועים מתרחשים בתחנה המרכזית בבאר שבע. באוקטובר 2015 התרחש פיגוע הזכור לרבים. בעיצומו של גל טרור שתקף את ישראל, מחבל בדואי בשם מוהנד אלעקבי בן 21 שהיה חמוש באקדח וסכין נכנס למתחם התחנה, ירה למוות בחייל צה"ל, חטף את נשקו והמשיך בירי על הסובבים. הוא פצע 10 בני אדם, מתוכם 3 באורח קשה. הפיגוע זכור גם משום שאזרח אריתראי הותקף בטעות כי נחשד כמחבל ונורה למוות על ידי אנשי הביטחון.
פיגוע ירי בבאר שבע (צילום: דוברות מד''א)
פיגוע ירי בבאר שבע (צילום: דוברות מד''א)


פיגוע נוסף התרחש ביום ראשון בבוקר ב-31 במרץ השנה, תושב רהט ירד מאוטובוס בתחנה המרכזית, התנפל על קצין ודקר אותו. הקצין לא איבד עשתונות והדף את המחבל, שנורה למוות על-ידי חייל אחר. חייל נוסף נפצע קל מנתזי ירי.