זו לא הפעם הראשונה שפיגועים מתרחשים בתחנה המרכזית בבאר שבע ובבאר שבע בכלל, וזו לא הפעם הראשונה שמבצע אותם בדואי תושב חורה מחמולת אלעוקבי. היום (ראשון) זוהה המפגע אחמד סעיד סלימן כבן למשפחת אלעוקבי

באוקטובר 2015 התרחש פיגוע הזכור לרבים. בעיצומו של גל טרור שתקף את ישראל, מחבל בדואי אחר בשם מוהנד אלעוקבי בן 21 שהיה חמוש באקדח וסכין נכנס למתחם התחנה, ירה למוות בחייל צה"ל, חטף את נשקו והמשיך בירי על הסובבים. הוא פצע עשרה בני אדם, מתוכם שלושה באורח קשה. הפיגוע זכור גם משום שאזרח אריתראי עבר לינץ' והותקף בטעות לאחר שנחשד כמחבל ונורה למוות על ידי אנשי הביטחון.

במהלך חודש ינואר 2024 במסגרת פעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי ומחוז דרום במשטרת ישראל, נעצרו שני חברי חמולת אלעוקבי מחורה נוספים: אוסאמה אלעוקבי ואשתו סמאח, בחשד לקשר עם פעילי חמאס בחו"ל.

עדי ראיה מהפיגוע בבאר שבע: "שמעתי בומים, הרגשתי את ההדף"

הבעל, היה פעיל בעברו בפלג הצפוני של התנועה האסלאמית טרום הוצאתה מחוץ לחוק, בשנת 2015, גם בשל פעילותה המשותפת עם תנועת החמאס. פרקליטות מחוז דרום הגישה נגדו כתב אישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, המייחס לו עבירות של מגע עם סוכן חוץ, איסור פעולה ברכוש למטרות טרור. 

באפריל השנה במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות איש העסקים מחורה יעקב אבו אלקיעאן, הורשע במגע עם סוכן איראני, ונגזר עליו עונש של 12 חודשי מאסר. אבו אלקיעאן היה חלק מרשימת תל"ם לכנסת של שר הביטחון לשעבר יעלון. בכתב האישום המקורי, הוא נאשם כי מסר מידע לאיראנים על לוח הזמנים והמיקום של בני גנץ כשהיה שר ביטחון. 

בתחילת 2023 החייל שחאדה אבו אלקיעאן, נעצר שמונה ימים לאחר גיוסו לצה"ל, וכתב אישום הוגש נגדו בעבירות ריגול וחבירות בארגון טרור. ע"פ כתב האישום, אבו אלקיעאן היה חבר בארגון "גדודי אלמוג'אהדין", ומטעמם אסף מודיעין וצילם אתרים שונים בישראל, וכן גנב אמצעי לחימה על מנת להעבירם לחברי הארגון בעזה.

בחודש מרץ 2023 במהלך שבת, לפנות בוקר, בעיר העתיקה בירושלים, מחמד ח'אלד אל-עציבי, רופא בן 26 אף הוא מהיישוב הבדואי חורה בדרום, עוכב באזור השעה חצות לבדיקה על ידי לוחמי מג"ב בעיר העתיקה. במהלך הבדיקה, הוא התנפל על אחד מהלוחמים, ניסה לגנוב את נשקו, ואף הצליח לבצע ירי.

זירת הפיגוע בבאר שבע (צילום: דוברות זק''א)
זירת הפיגוע בבאר שבע (צילום: דוברות זק''א)

במהלך העימות עם השוטרים הוא נורה למוות. במשטרה אמרו כי מדובר היה בניסיון פיגוע וכי הירי היה לשם הגנת וסיכול הפעולה החבלנית. אך המשפחה טענה אחרת ונפתחה חקירת מח"ש. הבדיקה של מח"ש העלתה כי הראיות תומכות בגרסתם של השוטרים וכי הם פעלו כדין מתוך הגנה עצמית ולא ביצעו עבירה.

שנה קודם לכן, בחודש מרץ 2022 מוחמד ראלב אבו אלקיעאן, בן 34, גם הוא מחורה רצח 4 בני אדם בפיגוע דקירה בעיר, כשבע שנים לאחר שסיים לרצות עונש מאסר. אלקיעאן הואשם והורשע בקשירת קשר, ניסיון לפעילות בהתאחדות בלתי מותרת וניסיון ליציאה שלא כדין למדינה זרה, זאת לאחר שעודד תמיכה בארגון דאעש וגם ניסה להצטרף לארגון הטרור.

עוד ניתן להוסיף לרשימה הבלתי מכובדת הזו את אוסאמה טלאלקה, בדואי בן 19 מחורה, כשהוגש בדצמבר 2021 כתב אישום כנגדו בגין ביצוע עבירות במהלך פרעות שומר חומות, בשל מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, היזק במזיד לרכב ממניע גזעני ועוד עבירות.

כתב האישום מתאר שהפורע חסם יחד עם אחרים את הכביש בסמוך לצומת שוקת. אחרי שהחבורה ווידאה שאחד הנהגים הוא יהודי, הם ניסו להוציאו מהמכונית, תוך זריקת אבנים לעברו וחבטות ברכבו במוטות ברזל. אך בכתב האישום המתוקן עבירות הטרור ירדו, וכך גם האירוע שתואר.

בהסדר טיעון הוא הורשע בהתפרעות, יידוי אבן לעבר כלי תחבורה ובעקבות אירוע נוסף הורשע גם בהפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות. 
בגין ניסיון לינץ' בנהג יהודי בצומת שוקת בנגב, בזמן פרעות שומר חומות. במקרה אחר, דרדר טלאלקה צמיגי רכב בוערים לעבר כוחות משטרה. כתב האישום ייחס לו ביצוע מעשה טרור, חבלה בכוונה מחמירה ועבירות נוספות.

למרות כל האמור לעיל, חשוב להדגיש כי בישוב חורה מתגוררים גם תושבים רבים רודפי שלום וביניהם גם חיילים בצבא ההגנה לישראל. במלחמה הנוכחית יש גם חיילים שחרפו את נפשם למען מדינת ישראל והתגוררו שם.

פורום ראשי הרשויות הבדואיות בנגב פרסם הודעת גינוי לפיגוע ובה נרשם: "מגנים בחריפות, ומביעים זעזוע עמוק בעקבות הפיגוע הרצחני שהתרחש היום בתחנה המרכזית בבאר שבע. מעשים כאלה אינם משקפים בשום צורה את ערכינו האנושיים והדתיים, והם עומדים בסתירה מוחלטת לעקרונות החיים המשותפים והשלום שאנו שואפים אליהם".

חכ״ל טאלב אלסאנע, יו״ר ועדת ההיגוי העליונה לערביי הנגב: "מגנים בתוקף את המעשה הנפשע , שולחים תנחומים למשפחות ההרוגים ואחולי החלמה לפצועים , ומזהירים מפני הכללות או הסתה נגד החברה  הבדואית אשר שלמה מחיר כבד לפני שנה ביום 7.10 השחור הן על ידי נרצחים או חטופים כאשר החברה הבדואית כשאר החברה בישראל ממתינה ומתפללת לחזרת בניה החטופים בשלום".