בעוד תקיפת ישראל באיראן כתגובה לאחר ליל המתקפה האיראנית מלפני שבוע עומדת בסימן שאלה באשר לקיומה, אופיה ועוצמתה, החוקר לענייני איראן, חסן ראדי, ניסה לשפוך אור על האפשרות שישראל תתקוף והשיקולים שעומדים מאחוריה, בריאיון שנתן לעיתון הערבי "אל'חדת'". 

"ישראל שוקלת תגובה על התקיפה האיראנית וכמו כן שוקלת ליצור מצב של אימה והרתעה", פתח ראדי. "ניתן לתקוף כל מטרה באיראן: מתקני נפט, בסיסיים צבאיים, שדות תעופה צבאיים וכו'", ומיד סייג: "אולם אני סבור שישראל לא מעוניינת שתגיע תגובה מאיראן".

"התגובה הזאת תכאיב לישראל, מכיוון שישראל ראתה שהטילים האיראניים פגעו בבסיסים שלה. הגם שיש לאיראן יכולות צבאיות משמעותיות יותר ממה שהיא השתמשה בו בתקיפה הקודמת", הוסיף החוקר.

שיגור טיל איראני  (צילום: רויטרס)
שיגור טיל איראני (צילום: רויטרס)


"האם ישראל רוצה רק להגיב? אני סבור שישראל לא תוכל לעמוד בתקיפות נוספות, מכיוון שאם ישראל תבצע תקיפה כואבת בתוך איראן, התגובה האיראנית תצא מאיראן ומהמיליציות שלה ובפרט מהחות'ים", הוא ציין.  "ייתכן שכבר החלו ההכנות של איראן עם הגעת שר החוץ עבאס ארקאצ'י ללבנון, ועם ביקורו בסוריה לאחר מכן. זאת כאשר ידוע שיש לאיראן יכולות בסוריה באמצעות המיליציות שנאמנות לה וגם באמצעות חיזבאללה ופלגים רבים שנאמנים לה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אני סבור שהנסיעה של ארקאצ'י באה להעביר שני מסרים או להגשים שתי מטרות: המטרה הראשונה היא ניסיון להביא להפסקת אש והקריאה של  ארקאצ'י מסוריה להפסקת אש מעידה על החשש הרב באיראן ממלחמה. אפילו היום חסן אלח'ומייני דיבר גלויות על כך שהחשש ממלחמה טוב יותר מהמלחמה, וקרא לבכירים להימנע ממנה ומתקיפה ישראלית".

"המטרה השנייה שהוא רצה להשיג היא לעורר את הזירות. ארקאצ'י דיבר על ריבוי הזירות. על כן נשאלת השאלה: האם ניתן לצפות שאיראן תלך לעימות מהסוג הזה באמצעות השלוחות שלה על מנת להרחיק ממנה את המלחמה שישראל מנהלת נגדה?".

על כך ענה ראדי ללא עוררין: "התשובה היא כמובן שכן. זאת המטרה הגדולה של המשטר האיראני. להימנע מתשלום מחיר ישיר. היא רוצה שהתקיפה תהיה לא רק מאיראן, אלא גם מחזיתות נוספות".

טילים של החות'ים (צילום: MOHAMMED HUWAIS / AFP)
טילים של החות'ים (צילום: MOHAMMED HUWAIS / AFP)


"על כן אני סבור שישראל לא רוצה לתת לאיראן הזדמנות להגיב שוב. אני סבור שאם ישראל תתקוף, היא תרצה להבטיח שאיראן לא תוכל להגיב מכיוון שאיראן תשתמש בטילים מתקדמים יותר ותשתמש בזירות נוספות", הוא הוסיף והדגיש.

"על כן, העיכוב הזה של כמה ימים בתגובה הישראלית מעיד על כך שישראל מכינה תקיפה שהיא יותר מכואבת, שהמשטר האיראני לא יוכל להגיב עליה. אני סבור גם שהיא ממתינה לתמיכה אמריקאית ומערבית, צבאית וביטחונית בתחום הזה כדי להגשים את מטרות העל שלה ולמנוע מאיראן הזדמנות להגיב לישראל". 

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה