צה''ל הצליח לחסל במהלך השנה האחרונה שורה מרשימה של מחבלים מחמאס וחיזבאללה, ביניהם חסן נסראללה, פואד שוכר, איסמעיל הנייה ועוד, אך המטרה הנחשקת ביותר, יחיא סינוואר, ראש החמאס, עדיין מסתובב חופשי.

הוזהרו מראש? ההחלטה החריגה של שגרירות בריטניה בישראל
תם עידן הפלסטרים: ישראל מעכבת את התגובה באיראן - ויש לכך סיבה טובה

סינוואר, המוגדר כאחראי על מתקפת השבעה באוקטובר, הצליח להיחלץ מחוץ לטווח הלחימה לאורך כל השנה האחרונה. מעט מאוד עדויות נראו ממנו, כאשר אחת מהן היא סרטון שצולם כמה ימים לאחר תחילת המלחמה. 

בתמונות בשחור-לבן, שנמצאו על ידי כוחות צה"ל במהלך תקיפה מוקדמת יותר השנה, ניתן לראות אדם הדומה לסינוואר עושה את דרכו במנהרה עם אשתו ושלושת ילדיו, כשהוא נושא תיק גדול, כך דווח בעיתון ה"דיילי מייל". "באותו תיק יש כ-25 ק"ג של דינמיט. סביבו יש לפחות 20 חטופים," אמר קובי מיכה, חוקרו של סינוואר. "כמה פעמים הייתה לנו ההזדמנות לחסל אותו, אבל אם נעשה זאת, הוא יהרוג את כל החטופים סביבו".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)
יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)

ישראל כבר הספיקה במהלך תקיפותיה להביא למותם של יותר מ-40,000 בני אדם, כך לפי משרד הבריאות המנוהל על ידי חמאס. צה"ל הוסיף למסור כי הוא תקף יותר מ-40,000 מטרות, איתר 4,700 פתחי מנהרות והשמיד 1,000 אתרי שיגור רקטות במהלך תקיפותיו ברצועת עזה.

סינוואר (62), שמונה למנהיג החמאס באופן רשמי לאחר חיסולו של איסמעיל הנייה, לא מראה חרטה על מתקפת הפתע בשבעה באוקטובר, כך על פי דיווחים של אנשים שבקשר עמו. "יחיא סינוואר לא יסכים להיכנע," אמר קובי מיכה לעיתון ה"טיימס". "הוא חולם להישאר המנהיג של חמאס בעזה. הוא חושב עכשיו על הטבח הבא. האיש הזה חייב להיכחד".

באמצעות רשת של מנהרות תת-קרקעיות תחת עזה, מקורות ישראליים ציינו שסינוואר ואחיו, גם הוא מפקד בכיר, הצליחו להתחמק מהפצצות האוויר. "הוא נע כל הזמן כדי להימנע מהתגלות ומשתמש במסרים מהימנים בתקשורת שאינה דיגיטלית", מוסרים מקורות מחמאס. מי שניהל איתו משא ומתן חיכה ימים לתשובות שעברו דרך רשת מסרים סודית.

בחודש שעבר, הופיעו דיווחים שסינוואר חוסל בתקיפה אווירית ישראלית, אך אלו לא אושרו ומקורות מודיעין דחו את הטענות. העיתונאי בן כספית ציטט מקורות שאמרו: "היו גם פעמים בעבר כאשר הוא נעלם וחשבנו שהוא מת, אך אז הוא חזר". כעת, ערוץ אל-חד'ת הסעודי טוען כי סינוואר שוחח עם בכירים בקטאר בימים האחרונים.

בדצמבר, התפשטו שמועות שסינוואר עשוי היה להיהרג, להיפגע או לברוח לסיני שבמצרים. מאוחר יותר התברר שהוא היה מחוץ לתקשורת עם פקודיו כחלק מטקטיקות ההתחמקות שלו.

סינוואר נולד במחנה הפליטים של חאן יונס בעזה בשנת 1962 והצטרף לחמאס מיד לאחר הקמתו בשנות ה-80, כשהקדיש את עצמו לאידיאולוגיה האסלאמית הקיצונית שלה, השואפת להקים מדינה אסלאמית ומתנגדת לקיום ישראל.

יחיא סינוואר בצעירותו (צילום: ללא קרדיט)
יחיא סינוואר בצעירותו (צילום: ללא קרדיט)

הוא היה תלמידו של השיח' אחמד יאסין, מייסד חמאס, ובשנת 1982 נעצר לראשונה על ידי ישראל בזמן שלמד באוניברסיטה האסלאמית בעזה. בכלא, הוא צבר מוניטין, רצח חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל וזכה בכינוי "הקצב מחאן יונס".

הוא צמח מגיבור רחוב אחרי שהשתחרר מעונש של 22 שנים, אשר נגזר עליו בשל תכנון חטיפה ורצח של שני חיילי צה"ל וארבעה פלסטינים. לאחר שחרורו הוא מיהר להימצא בעמדות בכירות בחמאס.

אחמד יאסין (צילום: גדי קבלו)
אחמד יאסין (צילום: גדי קבלו)

אנשים המכירים את סינוואר טוענים כי הנחישות שלו הושפעה מילדותו העשוקה ושני העשורים הקשים שעברו עליו בכלא הישראלי. שאלת החטופים והחלפות האסירים היא אישית מאוד עבורו, כך טוענים המקורות, והוא נשבע לשחרר את כל האסירים הפלסטינים המוחזקים בישראל.

במהלך חודשים של מגעים כושלים להפסקת האש, אשר הובלו על ידי קטאר ומצרים, והתרכזו בעסקת חטופים, סינוואר היה מקבל ההחלטות היחיד, כך לפי שלושה מקורות מחמאס.

כמנהיג אובססיבי, מסודר ודיקטטורי, סינוואר נחשב לאחד מהאלמנטים הקשים ביותר של חמאס שממוקד במאבק נגד ישראל. החיסול שלו עומד בראשי סדרי העדיפויות של צה''ל. הוא נחשב לאדריכל טבח ה-7 באוקטובר, וכונה כבר בפי סא"ל ריצ'רד הכט, ראש ענף תקשורת בינלאומית בדובר צה"ל, כ"פנים של הרוע". הכט התחייב שכוחות צה''ל לא ינוחו עד שהוא יימצא ויחוסל, והכריז עליו כ"מת מהלך".

העיתונאי אהוד יערי שטוען שהיה בקשר עם סינוואר דרך מתווכים עד לפני כמה חודשים, אמר כי ישראל "מאוד דוחה" להרוג את ראש החמאס בגלל השימוש שלו בחטופים כמגנים אנושיים.

אהוד יערי (צילום: יוסי אלוני)
אהוד יערי (צילום: יוסי אלוני)

"האם הייתה להם הזדמנות? כן. אבל מי ייתן את הפקודה? אני לא יודע על שום מנהיג ישראלי שיסכים להטיל פצצה על סינוואר כאשר יש בני ערובה ישראליים סביבו," אמר יערי.

הטקטיקות של סינוואר אפשרו לו להתחמק מחשיפה והתגלות במשך שנים. בכך בין היתר הוא נוסף לרשימת הטרוריסטים הבינלאומיים המבוקשים ביותר של ארה"ב בשנת 2015.

"החיים שלו מבלבלים, מפחידים ומתנהלים אחרי חשדות מסוימים", אמר קובי מיכה. "תכף יגיע גם תורו".