ראש ה-CIA, וויליאם ברנס, התראיין היום (שלישי) ל"חדשות NBC" ודיבר על יכולות הגרעין של איראן בצל התגובה הישראלית הצפויה למתקפה האיראנית האחרונה. 


"אין ראיות לכך שאיראן החליטה לבנות נשק גרעיני, ואם כן, סביר להניח שארה"ב ובעלות בריתה יוכלו לזהות צעד כזה זמן קצר לאחר שננקט", אמר ברנס. 

ראש ה-CIA ביל ברנס (צילום: רויטרס)
ראש ה-CIA ביל ברנס (צילום: רויטרס)


כזכור, הולכות ונערמות השערות בדבר אופי התקיפה הישראלית באיראן, ובהן עלתה האפשרות לתקיפת מתקני הגרעין האיראניים. ברנס ציין בתגובה לכך כי איראן קידמה את תכנית הגרעין שלה על ידי אגירת אורניום מועשר עד לרמות שהגיעו כמעט לרמת נשק. "כתוצאה מכך, איראן תוכל להשיג במהירות מספיק חומר לפצצת אטום אם תבחר בכך ויהיה פחות זמן לעולם החיצון להגיב", אמר.

"לא, אנחנו לא רואים היום ראיות לכך שהמנהיג העליון הפך את ההחלטה שקיבל בסוף 2003 להשעות את תוכנית הנשק", אמר ברנס על מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, המחזיק בסמכות העליונה במדינה, בהקשר להערכת המודיעין האמריקאית שאיראן השעתה את תוכניתה בהוראת חמינאי בשנה שעברה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עלי חמינאי במהלך הטקס באיראן אחרי מות נסראללה (צילום: צילום מסך רשתות ערביות)
עלי חמינאי במהלך הטקס באיראן אחרי מות נסראללה (צילום: צילום מסך רשתות ערביות)


"איראן פיתחה את 'אמצעי המסירה' לנשק גרעיני פוטנציאלי על ידי בניית ארסנל הטילים שלה", אמר. מאז שארה"ב פרשה מהסכם הגרעין משנת 2015 בין איראן למעצמות הידועות בשם JCPOA ב-2018, טהרן "נמצאת בעמדה הרבה יותר קרובה לייצר חומר מועשר שווה ערך לפצצה לכל נשק בודד", אמר ברנס. 

ה-JCPOA הטיל מגבלות קפדניות על תוכנית הגרעין של טהרן תוך הקלת בסנקציות הכלכליות במדינה. כנשיא, דונלד טראמפ הוציא את ארה"ב מההסכם לפני שש שנים, הטיל מחדש סנקציות והנהיג סנקציות חדשות. מאז יציאת ארה"ב מההסכם, איראן עברה על ההגבלות על פעילותה הגרעינית וחסמה מפקחים בינלאומיים שרצו לבוא ולצפות במספר אתרי גרעין.

"היה לוקח לאיראן יותר משנה לצבור מספיק אורניום מועשר מאוד לפצצה גרעינית. כעת, זה כנראה ייקח שבוע או קצת יותר לייצר חומר בדרגת נשק השווה לפצצה אחת. אז הסיכונים ילכו ויסלימו", הזהיר ברנס. 

כור גרעיני באיראן (צילום: REUTERS/Stringer AP)
כור גרעיני באיראן (צילום: REUTERS/Stringer AP)


"אני חושב שאנחנו בטוחים למדי שבעבודה עם חברינו ובני בריתנו, נוכל לראות את זה בשלב מוקדם יחסית. אבל הסכנה הגדולה היא שהזמן נהיה דחוס בדרך המזמנת לנו אתגרים חדשים", אמר.

ברנס אמר שישראל השיגה הצלחות טקטיות גדולות נגד חיזבאללה בלבנון, כוח הפרוקסי החשוב ביותר של איראן. אמש, ביום השנה ל-7 באוקטובר, אמר כי עוצמתו הצבאית של חמאס נפגעה קשות במהלך הלחימה בשנה האחרונה. עם זאת, הוסיף בריאיון כי המשימה הקשה ביותר כעת היא לשלב את ההישגים של צה''ל בשדה הקרב עם "דיפלומטיה חכמה" כדי להפסיק את הלחימה בין ישראל לחיזבאללה וחמאס. 

"כעת אנו עומדים בפני הסכנה האמיתית של הסלמה אזורית נוספת של המלחמה, למרות שמנהיגים, הן באיראן הן בישראל, לא בהכרח מחפשים סכסוך כולל", אמר ברנס.

הוא הוסיף וציין כי ישראל, בזכות הגנה אווירית ויכולות מודיעין מצוינות, הצליחה להדוף שני סבבים של התקפות טילים מאיראן אל עברה, אחת באפרת ואחת בשבוע שעבר. 

שרידי טיל בליסטי מהמתקפה האיראנית ב-1.10.24, סמוך לערד (צילום: רויטרס)
שרידי טיל בליסטי מהמתקפה האיראנית ב-1.10.24, סמוך לערד (צילום: רויטרס)


"אני חושב שבמובנים מסוימים זה כן חשף כמה מהמגבלות ביכולות הצבאיות האיראניות", אמר באותו הקשר של המתקפה. "אבל זה לא אומר שהיכולות האלה עדיין לא ממש חזקות. זה משהו שלא רק ישראל, אלא גם ארה"ב, צריכים לקחת ברצינות רבה".

בתום הריאיון דיבר על המאמצים האחרונים של ה-CIA בפנייתו לרוסים דרך המדיה החברתית: "זה הולך די טוב וזה הניב תוצאות. לצד התוצאות האלה, זה עצבן את עמיתיי הרוסים, כולל ראש השירותים שלהם, וזה כשלעצמו כנראה שווה את המאמץ".