פרופסור אמציה ברעם, חוקר ההיסטוריה של המזרח התיכון מאוניברסיטת חיפה, שוחח עם "מעריב" בנוגע לדיווחים בלבנון כי התושבים חוששים שישראל לא תצא מהמדינה.

חצובה בסלע עם תעלת אוורור: כך נראית מנהרת חיזבאללה שחצתה לישראל

כך הוא אמר: "אני לא יודע אם אנחנו הפצנו ואם כן - כל הכבוד. או שפשוט ללבנונים יש דמיון והם אומרים שאם זה קרה פעם, זה יקרה שוב. אני רוצה שהלבנונים יחשבו, יאמינו, יבינו, שאם אין פתרון לבעיה של דרום לבנון - אז אנחנו נכבוש את כל לבנון, או לפחות את ביירות. אני צריך שהלבנונים, יחשבו כך, כולל השיעים. אני חושב שצריך להסביר ללבנונים שאף אחד לא יחזור הביתה. זאת אומרת: כל דרום לבנון מתפנים כרגע, זאת אני יודע. עד אל-אוואלי, שזה כל דרום לבנון. עליהם להאמין שהם לא יחזרו הביתה אם אין הסדר. הכוונה היא להפעיל לחץ להסדר.

"אבל הצד השני של המשוואה הוא שאין לנו עניין להישאר בלבנון, כולל בדרום לבנון. התנאי לכך שנפנה את לבנון הוא הקמת כוח בינלאומי במקום יוניפיל, הכוח של האו״ם שיש עכשיו. הכוח הבינלאומי יכלול מדינות שביחסים טובים עם ישראל וגם עם לבנון. למשל צרפתים ואיטלקים, ואחרים. הכוח הזה יקבל את אותה סמכות שלפי המיתולוגיה של ג׳יימס בונד - הוא קיבל מהמלכה, דהיינו 'רישיון להרוג'. אם יקום כוח כזה עם רישיון לפתוח באש, הוא יהיה בכל דרום לבנון. מדרום לאל-אוואלי, לא רק מדרום לליטני. מאחורי זה תהייה החלטת או"מ, דומה ל-1701. בתנאים האלה ישראל מוכנה לשוב לגבול הבינלאומי, לקו הכחול. אם לא, על הלבנונים להאמין שישראל עלולה ושוקלת להישאר בכל לבנון. זה ייצור לחץ בלבנון להגיע להסדר.

"קרו שני דברים פשוט פנטסטיים שאני לא האמנתי שייקרו. א. חיזבאללה נחלש ביותר. אנחנו רואים שהוא יכול לשגר רקטות, ראינו את זה אתמול אצלי בחיפה, אבל הוא הוחלש באופן דרמטי. מה שחשוב באותה המידה, היוקרה שלו נפגעה פגיעה דרמטית. אנשים פחות פוחדים מהם היום, עדיין נזהרים, אבל בהחלט פחות פוחדים. זה דבר ראשון. הדבר השני: איראן נחלשה בצורה דרמטית ואנחנו אפילו עוד לא הנחתנו עליהם את המכה שאנחנו צפויים להנחית. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"באיראן אתה רואה את זה בכל מקום, שהמשטר נמצא במבוכה, המשטר מושפל. אנחנו לא יודעים מה קרה לאיסמאעיל קאאני. הוא מפקד כוח קודס של איראן, שאחראי בין השאר לחיזבאללה בלבנון. אנחנו לא יודעים האם הוא נהרג ביחד עם האשם ספי אל-דין במקלט בביירות או לא. לדעתי, יותר מ-50 אחוז סיכוי שכן. אבל באיראן כולם שואלים, אפילו שופר של המשטר אמר "אנחנו רוצים לראות אותו". בכל מקרה, הם כבר הושפלו. 

"צריך היום לעשות בלבנון שני דברים. אחד, להקים חיל חדש שיהיה לו רישיון להרוג בכל דרום לבנון ביחד עם צבא לבנון, כי צבא לבנון מקובל עלינו. הדבר השני, לבוא לפרלמנט הלבנוני וסוף סוף לבחור נשיא שלא מקובל על חיזבאללה. ויש מועמד: אני יכול להגיד לך שכרגע הוא הרמטכ"ל של הצבא הלבנוני. בתמיכה בינלאומית ושל הפרלמנט הנשיא הזה יכול לפרוק את חיזבאללה מהנשק".