לוחמי צה"ל המתמרנים בלבנון חשפו תוואי תת-קרקעי באורך כל כעשרים מטרים, שחוצה לשטח ישראל בעומק של מטרים ספורים, כך פורסם אמש. עבודות החיזבאללה על המנהרה טרם הסתיימו, והיא עוד לא הייתה מוכנה לשימוש. בנוסף הותקפו ביממה האחרונה כ-10 מטרות של כוח רדואן וכ-30 מטרות של מערך הרקטות לטווח בינוני בדרום לבנון. בתקיפות חוסלו לפחות 50 מחבלי חיזבאללה ובהם אחראי מרחב ההתקפה בבנת ג׳ביל,  אחראי גזרת חג׳יר, אחראי גזרת חג׳יר היוצא, אחראי מבצעים ואחראים על הארטילריה. כמו כן לפני יומיים אותרו במבנים אזרחיים מאות אמצעי לחימה ובהם רכב מצויד באמצעי לחימה של כוח רדואן אשר ייעודו לשמש את המחבלים לפיגועי טרור. על רקע הדברים טל בארי, ראש מחלקת המחקר של המרכז לחקר אתגרי הביטחון בצפון, והחוקרת דנה פולק ממרכז עלמא, ניסו להעריך הבוקר (רביעי) האם האיום לחדירה קרקעית עודנו קיים או שהוסר.

"אנו מעריכים, כי נכון לכתיבת שורות אלה, פעילות צה"ל הצליחה להוריד את רמת איום החדירה הקרקעית של יחידת רדואן במתכונתה המקורית כפי שתוכננה. כמו כן, להבנתנו, גם הסיכוי לביצוע מתווה חדירה במתכונת יותר מצומצמת הוא נמוך ביותר ('רק' עשרות/מאות בודדות של פעילים לתא שטח מצומצם)", אמרו.

נתניהו הציב לגלנט אולטימטום - עכשיו הוא קיבל את הבשורה
עוד לפני שספגה מתקפת תגובה: איראן חטפה מכה אנושה

"להערכתנו, שני המתווים לעיל אינם מהווים יותר סכנה ברורה ומידית. יחד עם זאת, יש לזכור כי עדיין קיימת אפשרות חדירה מצומצמת ביותר של חוליות קטנות של פעילים בודדים לכל רוחב הגזרה. אפשרות כזו תמיד תהיה קיימת", הוסיפו.

בארי ופולק ציינו כי "מתחילת המלחמה צה"ל התמקד בפגיעה ביכולות ובתשתיות של יחידת רדואן, שכללו חיסול של 31 בכירים ביחידת רדואן, כולל מפקד היחידה בפועל ווסאם א-טאוויל ומחליפיו".

ווסאם א-טאוויל ומוסטפא בדר אל דין (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
ווסאם א-טאוויל ומוסטפא בדר אל דין (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

"בין המחוסלים בכירים בתפקידי שטח ומטה: תשעה מפקדי מרחבים (מקביל למח"ט), מפקדים ופעילים בכירים, בכירים במטה היחידה ובמערך הטילים והרקטות. ב-20 בספטמבר, 2024, בתקיפה אווירית מדויקת בצ'אחיה, חיסל צה"ל את אבראהים עקיל, ראש מערך המבצעים בחזבאללה, שיחידת רדואן כפופה אליו. התקיפה התבצעה בעת שעקיל היה בפגישה עם מפקדים מיחידת רדואן. 15 מפקדים בכירים בשרשרת הפיקוד של רדואן נהרגו בתקיפה זו".

תשתית של כוח רדואן (צילום: דובר צה"ל)

"משימתה העיקרית של יחידת רדואן היא לפלוש לישראל ולכבוש את הגליל", אמרו והסבירו: "בעץ המבנה, ניתן לראות את מפקדי מרחבי ההתקפה, אשר היו מיועדים להוביל את הפלישה לגליל דרך שישה מרחבים שונים: מרחב חוף, קאנא, בינת ג'ביל, חג'יר, אל-חיאם והר דב".

איתור המנהרה בגבול ישראל-לבנון (צילום: דובר צהל)
איתור המנהרה בגבול ישראל-לבנון (צילום: דובר צהל)

"במהלך השנה האחרונה ובמהלך התמרון הקרקעי, המתבצע נכון לכתיבת שורות אלה, צה"ל הצליח לפגוע ביכולות וכשירות יחידת רדואן באופן משמעותי. מעבר לחיסול בכירי היחידה, נפגעו וסוכלו תשתיות ההיערכות של היחידה לפעילות חדירה קרקעית מתפרצת כנגד ישראל, כולל תשתיות תת-קרקע רבות, מחסני נשק, ציוד ועוד".