ארגון הטרור חמאס לקח אחריות על שני הפיגועים הרצחניים שהתקיימו לאחרונה, הפיגוע הרצחני ביפו בו נרצחו שבעה אנשים ונפצעו שישה והפיגוע הרצחני בבאר שבע, בו נרצחה מס"ס שירה חיה סוסליק ונפצעו 24 אנשים. 

לפי דיווח הוול סטריט ג'ורנל היום (רביעי), גורמי מודיעין בכירים אמרו כי במהלך הקיץ יחיא סינוואר שלח הודעה מפורשת לפעילי חמאס לפיה: "הגיע הזמן להחיות את פיגועי ההתאבדות". 

תפנית דרמטית: חיזבאללה מביע נכונות להפסקת אש - גם בלי עזה  
עוד לפני שספגה מתקפת תגובה: איראן חטפה מכה אנושה

זירת הפיגוע ביפו. העיר מתאוששת (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע ביפו. העיר מתאוששת (צילום: אבשלום ששוני)

נטען ביחס לפיגוע ההתאבדות כי לאורך השנים, למרות אי הסכמות או חששות בקרב חברי הארגון, איש לא היה מוכן להתבטא כנגד הפרקטיקה מרגע שסינוואר נכנס לעמדת שליטה. 

לפי הוול סטריט ג'ורנל, בזמן שהנהגת חמאס חו"ל מהללת את סינוואר כלפי חוץ, בשיחות פרטיות המנהיגים החלו לבקר אותו וטוענים שהוא "מגלומן". דווח שבכירי חמאס חו"ל, ביניהם איסמעיל הנייה וחאלד משעל, התייחסו לסינוואר בפקפוק ואף קיימו מפגשים עם גורמים פלסטיניים אחרים בניסיון לייצר תכנית שלטון ברצועת עזה לאחר המלחמה ללא סינוואר. 

פיגוע ירי בבאר שבע (צילום: דוברות מד''א)
פיגוע ירי בבאר שבע (צילום: דוברות מד''א)

ביחס לפיגועים, שהם פרקטיקה שסינוואר מקדם כבר עשורים, נטען כי רבים בתנועת החמאס סוברים כי סוג פעילות זה מפחית את הלגיטימציה הבינלאומית לתנועה ומייצר הטלת ספק במוסריותה. צוין שפיגועי התאבדות שנויים במחלוקת גם באסלאם, האוסר על התאבדות. 

בתוך כך,  הפלסטינים מדווחים: הוטלו כרוזים באזור ההומניטרי במוואסי שבהם נכתב - "אין מנהרה עמוקה יותר סינוואר, שאל את נסראללה". לפי הדיווחים כרוזים הוטלו גם במרכז עזה עם הכיתוב - "הפעולות של חמאס ופיתוי ילדיכם להצטרף לשורותיו, הביאו לכך שרבים מכם נאלצו לאבד את הרכוש היקר ביותר שלהם בשנה האחרונה. כעת, חמאס מנסה לפתות את ילדיכם להצטרף בעבור כסף. אתם לא רוצים עתיד טוב יותר לילדיכם?"