ה"טלגרף" הבריטי דיווח היום (רביעי) כי איראן מרחיבה במהירות אתר צבאי סודי המשמש לייצור טילים בליסטיים לייצוא מעבר לים. האתר החשאי משמש לייצור ואחסון טילים לפני שהם נשלחים אל מעבר לים לבעלות בריתה של טהרן, בהן חיזבאללה, החות'ים בתימן והמיליציות השיעיות.

הפעילות באתר, המכונה "חיל המצב של שאהיד סולטני", התגברה במחצית השנייה של השנה, במקביל לדיווחים של ממשלות מערביות לפיהן איראן החלה לשלוח טילים בליסטיים לרוסיה.

מסע דקירות על אופנוע בלב חדרה: שישה פצועים במקום; שניים במצב אנוש
האם ביום כיפור יורדים במשקל? זו התשובה | ד"ר מאיה רוזמן

במקביל, המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, הגבירו את השימוש שלהם בטילים בליסטיים בהתקפות על כלי שיט מסחריים בים האדום.

האתר ממוקם צפונית-מזרחית לטהרן ושוכן באזור הררי בין הערים קראג' ואשתהארד והוא תחת פיקודה של יחידת הפיקוד של טילי אל-ג'אדיר של "משמרות המהפכה" האיראניים.

בנוסף לשליטה מבצעית בארסנל הטילים הבליסטיים של איראן, אל-ג'אדיר אחראי על הובלת נשק ומומחים כדי להכשיר את שלוחיו ובעלות בריתה להשתמש בהם.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המפקד הידוע האחרון של אתר הטילים היה תא"ל פרטובי, כך מסרה קבוצת האופוזיציה. הוא נתמך על ידי חברי הסניף המקומי של "משמרות המהפכה" באשטהרד הסמוכה.

האתר מורכב מקבוצה של מחסנים שנבנו לפני כ-15 שנה ורשת חדשה יותר של מנהרות תת-קרקעיות שפותחה לאחרונה.

הטילים שעל פי החשד מאוחסנים במקום כוללים את השבאב 3, טיל בליסטי לטווח בינוני שנורה ממשגר נייד, ורקטות מסוג פת"ח, שנשלחו לרוסיה.

שיגור טיל באיראן (צילום: REUTERS/Fars News )
שיגור טיל באיראן (צילום: REUTERS/Fars News )

הבסיס מופרד לשני אזורים, הראשון עם לפחות חמישה מחסנים גדולים, המשתרעים על פני כ-6,500 מ"ר.

אחד הבניינים בעלי הגגות הכחולים הוא בגובה של כ-20 מטרים, מה שמעיד על נוכחות של מנוף פנימי להעברת מטען.

צילומי לוויין של האתר ביולי 2024 מראים שיותר מ-10 קרוואנים היו מחוץ למתקן, מה שמצביע על פעילות מוגברת.

סט שני של כ-10 מבנים בעלי גגות לבנים, המשתרעים על פני כ-3,000 מ"ר, נמצא בסמוך.

לצד המתקנים העיליים ישנן שתי מנהרות המשתרעות על פני כ-305 מטר מקצה לקצה. החפירה החלה בשנת 2017 והסתיימה ארבע שנים לאחר מכן.

סמוך לפתחי המנהרות יש תעלות שנראות כתעלות אוורור.

לאיראן יש היסטוריה של בניית מנהרות לצד המתקנים הצבאיים והגרעיניים שלה כדי להגן עליהם מפני תקיפות אוויריות. בשנה שעברה המשטר האיראני חשף פרטים על מה שלטענתו היא רשת מנהרות המשמשת לאכלס מערכות הגנה אווירית.

מנהרות תת-קרקעיות נבנו גם מסביב לאתר הגרעין נתנז, שלדברי מומחים היו כה עמוקות כך שגם תקיפות אוויריות של ארצות הברית לא תגענה אליהן.

לפי מועצת ההתנגדות הלאומית של איראן גורמים מקומיים אומרים שהאזור סביב גריסון סולטאני רגיש וסודי כאחד. שומרים מוצבים בכביש המוביל למתקן, כאשר מעבר למחסום מותרים רק כלי רכב השייכים לאנשי אתר הטילים. האתר מוגן בשתי שורות של תיל ומקומיים אינם מורשים להתקרב אליו או לצלם באזור.