הפיגוע הרצחני שהתרחש היום (רביעי) בחדרה ובעקבותיו נדקרו שישה אזרחים, מצטרף לעוד שני פיגועים קשים ביותר בשבוע. האחד ביפו בו נרצחו באכזריות שבעה אזרחים והשני בבאר שבע בו נפלה לוחמת מג״ב. 

בהחלטה אווילית אחת: ביבי, גלנט והלוי ידליקו תבערה בכל המזה"ת
בצל המתיחות: החלה שיחתם של נתניהו עם הנשיא ביידן

כשבן גביר הגיע לזירה בבאר שבע וצרח: ״מי שלא מבין שאנחנו במלחמה אז שיתמודד״. שם עוד לא הייתי מופתע, אבל היום כשהמפכ"ל אומר לציבור: ״זה מה שנגזר עלינו״, תסלחו לי, זה כבר מאוד מפתיע. 

ולא רק אותי, ניר דבורי, פרשן חדשות 12, התפוצץ על המפכ"ל היום בשידור חי: ״הדבר הראשון שהמשטרה יודעת לעשות זה לגלגל ממנה את האחריות. בעיניי זה לא מנהיגותי, ככה לא מדברים אל הציבור שנה ויומיים אחרי הטבח של השבעה באוקטובר".

דבורי ביקר את ההתנהלות המשטרה: ״יש פה ארבע זירות, אז נגיד שבראשונה אתה לא יודע לעצור, זה מפגע בודד לא תמיד יש עליו מידע. מה קורה במעלה הדרך? איפה המשטרה, סיור, אנשים שנמצאים במרחב וצריכים להגיב אל מול הקולות של האזרחים. אני חושב שהמשטרה צריכה לבדוק את את עצמה בהקשר הזה, איל המחבל מצליח לייצר ארבע פעמים מסע הרג". 

דבורי סיים את דבריו: ״כך אסור לדבר אל אזרחי ישראל, זה בלתי קביל ומפכ״ל אני מצפה ממנו שלא ידבר אלינו בסגנון הזה. איך הוא רוצה שנרגיש אני צריך מחר לשלוח את הילדים של לבית ספר. אז מה אנחנו צריכים לעשות לשבת בבית כי המשטרה לא מסוגלת?״.

יאיר שרקי ניסה להרגיע את הרוחות ואמר: ״ברור לגמרי למה המפכ״ל התכוון. זה לא משפט מוצלח אבל ברור שרצה להביע אמפתיה לפצועים. אבל גם גלגול אחריות שלא מדויק לשב״כ, זה לא משהו שצריך להישמע על ידי גוף בטחון״.

אביב בושינסקי היה טיפה פחות סלחן והדגיש את העובדה שה״קרדיט״ על ניטרול המחבל בידי אזרח הושתק: ״אלמז שאלה את דובר המשטרה בצהריים לגבי העובדה שאזרח נטרל, והוא אמר שהוא לא יכול להגיב על זה ושתכף המפכ״ל יגיע. כנראה אסור לתת קרדיט לאזרח שמנטרל. להגיד שנגזר עלינו המציאות הזו זה נורא, אבל לא דיברו על הפיל שלא היה בחדר״.

הוא הוסיף ותקף את בן גביר: ״בפיגוע הקודם בחדרה בן גביר צעק על ברלב משהו אגרסיבי מטר על מטר, שהוא השר הכי כושל ושהוא אפס. צריך לשאול עכשיו מי באמת אפס״.

והאמת שנכון, אני בטוח שהמשטרה עושה המון, אבל כפי שציין דבורי, אפשר יותר. האצבע המאשימה לא מופנית לשוטרים עצמם שפועלים יומם וליל, אלא לראש הפירמידה, שם בין כל הכוונות הטובות שוכחים מה היא המלחמה האמיתית. שם מאשימים את האזרחים ומגלגלים אחריות. 

המפכ״ל היה נראה מבולבל, לא דמות ייצוגית שאמורה לשדר ביטחון לציבור. גם ככה המפכ״ל נכנס לתפקיד עם עננה שהוא המפכ״ל של בן גביר וצריך להוכיח שהוא לא בצילו, אלא דמות עצמאית שצריכה לשמור על הציבור ולהגן עלינו. ובזה הוא נכשל, שידר מצוקה ולא ביטחון, בדיוק כמו בן גביר, וגלגל אחריות כמו בן גביר.

אם היום מישהו שלא חי פה היה נוחת בישראל ורואה את המפכ״ל, הוא היה מבין שמשהו רע מאוד קורה פה. מגיע לנו יותר מזה. היה עדיף לומר שפועלים ויפעלו ביד קשה עם כל מחבל או להודיע על תגבור של הכוחות. אולי אז היינו יותר סלחנים.