״וידאו חדש של דובר צה"ל מבהיר – זוהי מלחמה מסוג חדש", אומר אייל עופר, מומחה לכלכלת חמאס. "המהלך המכריע של כל המלחמה מתרחש כעת בצפון רצועת עזה".

"משוואת אדרעי": שמו של דובר צה"ל בערבית מעורר אימה בעזה

"המבצע של צה"ל בג’בליה נכנס ליומו החמישי. אולם היום בצהריים התרחש אירוע נדיר, אשר מסמן תפנית בצורת הלחימה של צה"ל. דובר צה"ל בערבית, אל"מ אביחי אדרעי, פרסם פניית וידאו ספציפית לתושבי ג’בליה הפתוח במילים: 'תושבי ג’בליה – היזהרו לכם' (דירו באלקום). בוידאו מודיע דובר צה"ל לתושבי המחנה כי צה"ל מפסיק למספר שעות את האש וזוהי הזדמנות אחרונה עבורם לצאת בבטחה מג’בליה ולעבור לאיזור ההומניטארי בדרום הרצועה.
 
"הסיבה לפרסום הוידאו הוא הקרב התודעתי המתנהל בימים האחרונים, מתחת לרדאר, בין צה"ל להנהגת החמאס. בעוד צה"ל הורה לכל תושבי צפון הרצועה: מבית חאנון, בית להיה ג’בליה ואזורים הקרובים לגדר הגבול עם ישראל להתפנות מבתיהם, הנהגת חמאס שלחה להם מסרים הפוכים לחלוטין: הישארו בבית, אל תעזבו את צפון הרצועה. אם, בלית ברירה עליכם לעזוב בגלל הקרבות – עיברו לשכונה השקטה הסמוכה ומייד לאחר סיום הפשיטה חיזרו ממנו אל שכונותיכם המקוריות.
 
"עד היום, רוב תושבי הרצועה, נשמעו להוראות הפינוי של צה"ל. בפרט ברפיח, במהירות, התרוקנה העיר מכל מיליון האיש ששהו בה: עקורים ותושבים כאחד העמיסו את חפציהם והתפנו במהירות. כך גם רוב אוכלוסיית צפון הרצועה, אשר הייתה הראשונה לקבל הוראת פינוי בימיה הראשונים של המתקפה הקרקעית בעזה. אולם, חלקם לא נענו. קבוצה של כ 300,000 שהיא הגרעין הקשה של תומכי חמאס. רובם צעירים, נשארו בעיר עזה שנה שלמה, וזאת למרות כל הקשיים. חלקם נאחזים בה (על פי עיקרון ה'צומוד' – עמידה איתנה) ביחד עם נשותיהם וילדיהם ומהווים כך את בסיס התמיכה לאלפי מחבלי חמאס הנטמעים בקרב האוכלוסייה.


 
"עבור חמאס זהו המאמץ החשוב ביותר שנועד לשמר את אחיזתו האזרחית והשלטונית בעזה. בין מאות האלפים שנותרו בעיר נמצאים גם אלפי אנשי שלטון חמאס אשר בפועל מתפקד עדיין בצפון הרצועה, בפרט ברמה המוניציפאלית בעיירות כמו בית חאנון, בית להיה, עטאטרה וכן שרותי המים, ההצלה, בריאות וכיבוי האש שמתפקדים בכל צפון הרצועה ובפרט בעיר עזה. עבור שלטון חמאס זהו המאמץ העיקרי. חשיבותו עבורם גדולה בהרבה מכל נכס צבאי, פיר מנהרה או אפילו אבידות בנשק: הם דורשים מהאוכלוסייה להיאחז בקרקע בכל מחיר. לשם כך הם אינם בוחלים בשום אמצעי ולכן, בהמשך הוידאו שפירסם דובר צה"ל הבהיר אל"מ אדרעי לתושבים: 'אל תאמינו לשקרים ולסיסמאות של מנהיגי חמאס, אשר בעצמם כבר ירדו לדרום הרצועה (לאזור ההומניטרי) או אלו שמדברים אליכם דרך הרשתות והתקשורת – אבל נמצאים מחוץ לרצועה. הם בטוחים ואם תשמעו בקולם ותישארו בג’בליה אתם מסכנים את עצמכם. הלחימה תתחדש בעוד מספר שעות. למען בטחונכם צאו מאיזור הלחימה המסוכן'.

"אין לדעת כיצד יגמר קרב הכרעה זה. צה"ל אמנם סימן בברור את הקווים הכוללים את כל שטחי צפון הרצועה, אולם ממקד כעת את הלחימה בעיקר בג’בליה. מעט מתושבי העיר נראו נענים להוראות, חלקם עברו דרומה לכוון זייתון אך רובם התפנו לשכונת שיך רדואן הסמוכה, אשר משמשת כעת כעיר הבירה שבה מרוכזים רוב מנהיגי חמאס, המחבלים והם מוקפים בעשרות אלפי אזרחים הנמצצאים עימם באותם בתי ספר לשעבר, שהפכו למחסות לעקורים. צפונה משם, בבית חאנון פתחה העיריה מקומות מיוחדים לקליטת עוד עקורים. וביינתיים לא נראה שמישהו עוזב את העיירה, הצמודה לשדרות הנמצאת במרחק קצר מעבר לגדר הגבול.
 
רק כאשר נראה צילומי וידאו של שיירות ובהן עשרות אלפי אזרחים החוצים את ציר נצרים נדע כי צה"ל ואוגדה 162 הצליחו במטרתם. אולם עד עתה, ביומו החמישי של המבצע הגדול בצפון הרצועה – זה טרם קרה".