תא"ל במיל' אפי איתם, מפקד עוצבת הגליל לשעבר, שוחח היום (חמישי) עם ניסים משעל וגאולה אבן־סער בתוכניתם ברדיו 103fm בנוגע לתקיפה אפשרית באיראן והתמרון הקרקעי בלבנון.

"שר הביטחון מדייק", אמר איתם בפתיחת דבריו. "התקיפה באיראן, זו שעתידה להיות בזמן הקרוב – לא תהיה הפצצה רבת מטוסים ופצצות, אלא תפגע במטרות מדויקות וצבאיות. אין לנו שום עניין במטרות אזרחיות, כך גם בלבנון, וכך גם לעם האיראני".

חכו עם השמפניות: חיזבאללה לא מחוסל - האיראנים ממלאים מקום בלבנון
ביידן התחמק מהשיחה הקשה - אבל נתניהו העביר את המסר | אנה ברסקי

"המהלומה שתהיה לא הולכת למוטט את איראן", הדגיש, "היא הולכת לאותת לאיראן בעיקר לגבי יכולות עתידיות שיש לנו, ובעיקר לגבי השיקול האם להיכנס למלחמה כוללת או לא".

"זו שאלה שהממשלה מתלבטת בה, וגם אנחנו", אמר איתם. בהינתן ההבנה שאיננו הולכים להרוס עכשיו את איראן, אנחנו הולכים ליצור תגובה שתיצור מחשבה שנייה של האיראנים האם להיכנס להרפתקה הזאת, אחרי שני כישלונות של שימוש בטילים בליסטיים נגד ישראל. יש מגוון מטרות, אני רק אומר שמדובר במטרות נקודה ערכיות אמנם, אבל נקודתיות. כל הדיבורים על 'ראש הנחש' ו'התמנון'. אם זה יקרה, זה יהיה אחרי שנדע מי יושב בבית הלבן, לא זה הזמן".

בנוגע לתמרון הקרקעי בלבנון, אמר: "נצטרך להתקדם עד לקו הליטני, פלוס מינוס לאזור הביטחון שהיה בזמני. נצטרך לעבור לתפיסת ביטחון לאומי שיש לנו עומק, כדי שלא יהיה עומק בתוך שטח מדינת ישראל. לכבוש את השטח, לאחוז בו, לא לאפשר לשום התארגנות של בורות שיגור של מפקדות ומנהרות".

תיעוד תקיפת מחסני אמל"ח בביירות, לבנון (צילום :דובר צה"ל)

"היה לי עימות גדול עם אהוד ברק כשהוא היה ראש הממשלה", סיפר איתם. "אני הייתי מפקד האוגדה. הוא אמר שאנחנו יוצאים מלבנון וחיזבאללה יהיה אירוע פנים לבנוני, אני אמרתי לו שאנחנו לא יוצאים מלבנון, אלא שאנחנו מכניסים את לבנון אלינו. הפרדיגמה הביטחונית השקרית שבה חיינו למעלה מ־25 שנה, שאנחנו נברח ונתבצר ומהעבר השני הנמרים יהפכו לחתולי מחמד, זו טעות".

"כשאנחנו יושבים באזור ביטחון", הוסיף, "כל נשק תלול המסלול, המטענים, המנהרות וכוח רדואן עד הגדר שעומד להסתער על ישראל, לא יהיה אפשרי. מהצד השני לגבי יכולות השיגור: אסור יהיה לירות על ישראל. כל מי שיעשה את זה מתוך עומק לבנון נתקוף אותו כמו שאנחנו עושים עכשיו. קוראים לזה מדיניות ביטחונית אקטיבית. אפשרנו לזוועות האלה להיבנות על גבולנו, כל זה ייחקר גם היסטורית – גם הדרג המדיני, גם המחשבה וגם הביצוע הצבאי".

"מצבנו היום טוב לאין שיעור: חמאס מפורק, תושבי הדרום חוזרים לדרום ומשתקמים. חיזבאללה בתהליך התפוררות, תושבי הצפון יחזרו ושני הפרוקסים על גבולנו שהושקעו בהם מיליארדים מפורקים ומפוררים", סיכם איתם את דבריו.

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm.