מלחמת חרבות ברזל: ד"ר עקאאל עבאס התראיין היום (חמישי) בערוץ אל חדאת' הסעודי ופרש את משנתו על התקדמות המלחמה ברצועת עזה, בלבנון ובמתיחות מול איראן.

בפתח הראיון אמר: "נתניהו מנע מגלנט ללכת לוושינגטון לפני שנערכה שיחת טלפון בינו לבין ביידן. ייתכן שזה חודשיים שלא נערכה ביניהם שיחה. במהירות הכוכבים הסתדרו וארגנו את השיחה הזאת. עד לפני יומיים לא תכננו את השיחה. וושינגטון היא זאת שהזדרזה לארגן את השיחה הזאת על מנת שגלנט יגיע וייערך דיון בנוגע לפרטים. הסיבה לשיחה היא הגדרת המטרה הרחבה יותר דהיינו רצונו של נתניהו לשלוט באופן שבו הדברים נעשים שכן הוא לא מאפשר לגלנט לדון בהם. יש תחרות ביניהם".

חכו עם השמפניות: חיזבאללה לא מחוסל - האיראנים ממלאים מקום בלבנון
מרהט ועד סח'נין: גל טרור חדש מאתגר את כוחות הביטחון | אבי אשכנזי

"נתניהו רצה פעמיים להדיח את גלנט ולהחליף אותו אולם הוא כשל בכך", המשיך. "לדעתי וושינגטון תקבל חלק גדול ממה שהיא רוצה דהיינו הימנעות מפגיעה במתקני הגרעין של איראן והימנעות מפגיעה במתקני הנפט של איראן. בעוד שמדברים על תקיפת מוסדות של משמרות המהפכה או דברים מהסוג הזה".

תקיפת מחסן אמל"ח של ארגון הטרור חיזבאללה (צילום :דובר צה"ל)

"העשרת האורניום של איראן עד כה היא בגבולות 60% שזה שיעור גבוה מאוד והיא זקוקה רק ל-24 קילוגרם כדי להגיע ל-90% ולייצר פצצת אטום. ההגעה מ-60% ל-90% קלה יחסית ואיראן יכולה להשיג אותה תוך שבועות. פרובוקציה נגדה על ידי תקיפה ייתכן שתביא אותה לעשות זאת תוך כמה שבועות במסגרת הבחירות בארה"ב. אין הנהגה אמריקנית שמסוגלת בתקופת מעבר כזאת לקבל החלטות בנושא חשוב כמו הגברת העשרת האורניום ע"י איראן וייצור פצצת גרעין בזמן קצר ולחוץ בנסיבות האלה".

האם ייתכן שנתניהו יבצע את הדרישות של ביידן שהתקיפה הצבאית שלו נגד איראן תהיה מוגבלת?
"בהחלט. לא רק בגלל שחלק גדול מהעניין בידי נתניהו אלא גם מכיוון שהמטבחון שלו דוחף לכיוון הזה. אין לו הרבה מרחב תמרון מול ארה"ב. אנחנו מדברים על עונת בחירות שתסתיים בעוד 25-24 יום. אם הדמוקרטים ינצחו והוא אתגר אותם פעמים רבות ומאתגר אותם הפעם אז אני סבור שהוא יסבול מהשלכות קשות במידה שהם ינצחו. בנוסף לכך הקשר בין ארה"ב לישראל בדרך כלל לא מגיע לכדי קריאת תגר ישראלית גסה כזאת".

"ארה"ב והשכבה הפוליטית מסכימה על דברים מסוימים שלא בהכרח נוגעים לשיקולי בחירות. השכבה הפוליטית בארה"ב לא רוצה להיכנס לעימות גרעיני עם איראן ואם ישראל תדחק את ארה"ב לפינה בעניין זה אני סבור שהדבר ישפיע על טיב היחסים בין ארה"ב לישראל".

"לא מדובר ביחסים שבהם נתניהו וישראל מחזיקים בכל הקלפים. יש לנתניהו כוח יחסי ברגעים האלה אולם לא מדובר בכוח מוחלט שיאפשר לו לכפות את רצונו על כל ארה"ב ואני סבור שאפילו חלק מבני בריתו בקואליציה יתנגדו לקריאת תגר גסה כזאת על ארה"ב".

ביירון - חברת תרגום מקצועית