מלחמת חרבות ברזל: מפקד הגיס המטכ"לי לשעבר, אלוף (מיל') גרשון הכהן שוחח היום (חמישי) עם מעריב על הלחימה בצפון ופרש את משנתו על המשך המלחמה.

בפתח הראיון אמר: ״קודם כל, מה שצה״ל עושה הכרחי בכל מצב. אם היה לנו הסכם הפסקת אש כמו שהרבה רצו ולא היו עולים על הכפרים סמוכי הגבול לשלול את כל מה שהכינו שם, אז ההסכם היה יותר גרוע מאשר סתם על הקרח. מה שהם הכינו זה רעיון סיני ידוע, ככה הסינים והצפון קוריאנים פעלו בהתקפת הפתע במלחמת קוריאה. הכינו בתוך היער במשך זמן את כל ההכנות ואז יום אחד התנפלו".

הקרב על לבנון: ארה"ב פותחת במתקפה דיפלומטית חסרת תקדים
חכו עם השמפניות: חיזבאללה לא מחוסל - האיראנים ממלאים מקום בלבנון

"זאת אומרת שנשלח את חיזבאללה עם רדואן עשרה-חמישה עשר קילומטר צפונה, יום אחד הם יעלו על אזרחים ו-1701 לא אומר לאיש רדואן לא להגיע הביתה לכפר כילא או למקום אחר כי הוא גר שם", המשיך. "הם ייכנסו למרחבי תת-קרקע עם שהייה במנהרות ושם כל הציוד, הם יצטיידו ויתארגנו ויצאו להתקפת פתע ולא יהיו לנו סימנים מעידים. זאת התוכנית".

תקיפת מחסן אמל"ח של ארגון הטרור חיזבאללה (צילום :דובר צה"ל)

"המהלך של צה״ל בכפרים האלה גם מוכיח שזו התוכנית, זאת אומרת הוא הוכיח לעולם שאנחנו עושים משהו שהוא הגנתי לחלוטין וגם מעשית השיג את ההישג של ביטול ההכנות האלה שנעשו למעלה מעשר שנים. איך זה מקדם אותנו הלאה? באופן מעשי של סיבה ותוצאה זה לא בהכרח מביא את התוצאה הרצויה שהוגדרה היטב להשיב את תושבי הצפון בבטחה הביתה. ראינו אתמול רקטות על קריית שמונה וגם על חיפה, זה יכול לקרות גם אם אנחנו יושבים עד הליטני", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "אין לצה״ל היום איזשהו מהלך צבאי שאם עושים אותו זה מסדר את העניין. אבל צה״ל בהחלט החליש מאוד את חיזבאללה. נוצרה הזדמנות לסדר חדש בלבנון לא בתוך ההכוונה שלנו כי לא בידינו הדבר, אלא מתוך מה שמביאות העדות בלבנון: הסונים, הנוצרים והדרוזים. כמו מנהיג הדרוזים שהבין איפה הוא נמצא, הבין את השינוי, הסיר את תמיכתו מחיזבאללה והוא דוגל עכשיו בהשבת לבנון לריבונותה כמדינה"

"לבנון נפלה בשבי, את זה העולם לא מבין", המשיך. "לבנון נכבשה על ידי איראן וחיזבאללה, ואת זה יכולים לסדר אולי האמריקאים והצרפתים. כבר שמענו אתמול משהו מזה מהנשיא ביידן בעניין, אבל זה לא בידינו, לא בהכרח זה יקרה".

סיוע של חיל האוויר בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

"כל מי שמדבר על למה לא עשינו את זה בהתחלה, כל התומכים ב-11 באוקטובר לעשות את זה, שם לא הייתה לנו התחלה של לגיטימציה בינלאומית לעשות את מה שאנחנו עושים היום. העובדה שהעולם בכל זאת לא לגמרי מתנגד למה שאנחנו עושים כי זה באמת אנחנו פליטים כמעט שנה", המשיך.