דנה פולק, חוקרת במרכז עלמא, מסרה כי מאז שפתח חיזבאללה בלחימה נגד ישראל בגבול הצפוני בשמונה באוקטובר 2023 ועד הראשון באוקטובר 2024, תחילת התמרון הקרקעי בלבנון, בוצעו 3,235 התקפות נגד ישראל בגבול הצפוני, מרביתן המוחלט בוצעו על ידי חיזבאללה. על פי הנתונים, נראה כי בארגון הטרור הלבנוני בחרו להתמקד ביישובים שצמודים לגבול. 

87% מהתקיפות כנגד ישראל בוצעו לטווח של בין 0-5 ק"מ ממרחק הגבול. זאת לעומת הדו"ח הקודם פורסם בראשון ביולי 2024, אז אחוז התקיפות לטווח של 0-5 ק"מ היה 94.3%. בחודשים האחרונים, חיזבאללה הגביר את הירי לאזורים מעל 5 ק"מ מקו הגבול, אזורים שאינם מפונים וחלקם אף בעומק מדינת ישראל. 

חמישה אחוזים מהתקיפות בוצעו לאזורים בטווח של בין 5-10 ק"מ מקו הגבול. ארבעה אחוזים מהתקיפות בוצעו לאזורים בטווח של בין 10-20 ק"מ מקו הגבול. 2.7% מהתקיפות בוצעו לאזורים בטווח של בין 20-40 ק"מ מהגבול. 0.77% מהתקיפות בוצעו לאזורים בטווח של מעל 50 ק"מ מהגבול. 

האזור הצבאי שהותקף בכמות הגבוהה ביותר הוא אזור הר דב, לבסיסיו בוצעו לפחות 448 התקפות. מגמת העלייה בירי לאזורים לא מפונים והרחבת טווח הירי של חיזבאללה מתרחשת באופן עקבי מתחילת המלחמה. בדו"ח סיכום חודש יולי ,2024 הציג מכון עלמא את העלייה המתמשכת של חיזבאללה בירי לאזורים הלא מפונים כאשר הגורם המשפיע על מדיניות חיזבאללה היה חיסולי בכירים ותקיפות עומק ואיכות בלבנון. זאת במקביל לעליית רף תקיפות התגובה של חיזבאללה. 

תקיפה בביירות (צילום: רויטרס)
תקיפה בביירות (צילום: רויטרס)

אולם, ניכר כי מגמת העלייה המשמעותית בירי לאזורים לא מפונים חלה בחודש ספטמבר האחרון. עד לאמצע החודש (17/09) ביצע חיזבאללה 33 התקפות לעבר אזורים לא מפונים. מאמצע החודש ועד לסופו חיזבאללה ביצע 127 התקפות לאזורים אלו. ה-17 בספטמבר 2024 הינו היום בו החלה מתקפת הביפרים המיוחסת לישראל, המהווה נקודת מפנה בהתנהלות ובמדיניות מול חיזבאללה ובהתאם לכך רואים גם את השינוי בתקיפות של חיזבאללה נגד ישראל. 

ה-17 בספטמבר 2024 זהו היום המסמן את סוף תקופת מדיניות "המגננה האקטיבית" של ישראל ומעבר למדיניות התקפית. מסרו במכון עלאמ. יומיים לאחר מכן, ב-19 בספטמבר פתח צה"ל במבצע "חיצי צפון", במסגרתו הותקפו משגרי רקטות ומחסני נשק רבים של חיזבאללה ברחבי לבנון ובוצעו סיכולים ממוקדים כנגד הנהגת חיזבאללה ובכירים צבאיים של חיזבאללה, בראשם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. בהמשך, בראשון באוקטובר 2024 החל גם תמרון קרקעי מתוחם וממוקד של כוחות צה"ל בדרום לבנון. 

המידע המוצג במפה מתבסס על הודעות לקיחת האחריות של חיזבאללה ועל נתונים נוספים ממקורות גלויים. יתכן וקיים מידע חסר שלא פורסם. כל אזור שהותקף מצוין כנקודה במפה. צבעי הנקודות "מפת חום" מייצגים את כמות אירועי התקיפות על כל אזור. מידע נוסף שאינו מופיע במפה הוא יירוטי הכטב"מים, שבמקרים רבים לא ידוע היכן בוצע היירוט ולכן עלה קושי לסמנם במפה. עם זאת, מטרת המפה היא להציג תמונה רחבה ככל שניתן על התקיפות שמבצע חיזבאללה נגד ישראל בגבול הצפוני ובכלל.

יירוטים מעל חיפה (צילום: REUTERS)
יירוטים מעל חיפה (צילום: REUTERS)