לאחר חיסול מרבית הנהגתו הצבאית הבכירה, חיזבאללה נערך למערכה ארוכת טווח בדרום לבנון. מקורות בארגון מסרו לסוכנות רויטרס כי הוקם פיקוד צבאי חדש, האחראי על הכוונת פעילי הארגון בירי רקטות ובלחימה. לדבריהם, חיזבאללה עדיין מחזיק במלאי נשק משמעותי, כולל טילים מדויקים שטרם נעשה בהם שימוש.

על פי המקורות, בימים הראשונים לאחר חיסול מנהיג הארגון, חסן נסראללה, בתקיפה ברובע דאחייה בביירות, חווה הפיקוד שיבושים. עם זאת, תוך 72 שעות הוקם חדר מבצעים חדש. לטענתם, החמ"ל ממשיך לתפקד חרף התקיפות הישראליות, ומאפשר לפעילים בדרום לבנון לפעול על פי הנחיות מרכזיות.

מתחת לאף: איראן מינתה מחליף לנסראללה בחיזבאללה | דיווח

מפקד שטח בחיזבאללה תיאר את המבנה הפיקודי החדש כ"מעגל מצומצם" הנמצא בקשר ישיר עם הכוחות בשטח. לדבריו, הפעילים מבצעים משימות בהתאם ליכולות בחזית, והפיקוד פועל בחשאיות מוחלטת. יצוין כי הארגון טרם מינה יורש רשמי לנסראללה, וגם מחליפיו המיועדים חוסלו בתקיפות ישראליות.

מפקד שטח בחיזבאללה תיאר את המבנה הפיקודי החדש כ"מעגל מצומצם" הנמצא בקשר ישיר עם הכוחות בשטח. לדבריו, הפעילים מבצעים משימות בהתאם ליכולות בחזית, והפיקוד פועל בחשאיות מוחלטת. יצוין כי הארגון טרם מינה יורש רשמי לנסראללה. גם יורשו המיועד, האשם ספי א-דין, וגם יורשו של ספי א-דין, כדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו, חוסלו בתקיפות ישראליות. סגן מנהיג הארגון, נעים קאסם, הודיע השבוע כי הלחימה מקשה על בחירת מנהיג חלופי.

גורם המעורה בפעילות חיזבאללה ציין כי רשת התקשורת הקווית הפנימית של הארגון חיונית לתיאום בין הפעילים. לטענתו, הרשת שרדה ניסיונות פגיעה במסגרת התקיפות המיוחסות לישראל על מערכות התקשורת של חיזבאללה, כולל הביפרים ומכשירי הקשר.

מאז תחילת הפעילות הקרקעית של צה"ל בדרום לבנון, טוהרו מספר כפרים באזור. הקרבות מול פעילי חיזבאללה מתנהלים לעתים פנים אל פנים. הארגון נמנע מפרסום מספר ההרוגים בשורותיו מתחילת העימות ומפרסום שמות ההרוגים מאז החלו החיסולים הישראליים. מנגד, צה"ל איבד 12 חיילים וקצינים מתחילת המבצע.

כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

לפי מפקד השטח, חיזבאללה התכונן במשך שנים ללחימה קרקעית מול צה"ל, ובנה מערכת מנהרות מסועפת שאורכה מוערך במאות קילומטרים. "המנהרות הן הבסיס של הקרב," אמר. "הכנו אותן במשך שנים, ועכשיו הגיע זמנן." גורם מקורב לארגון אישר כי המנהרות שנחשפו לאחרונה נועדו לשמש את כוח רדואן לפלישה לגליל, אך טען כי ישראל אינה מודעת להיקפן המלא.

שאלה מרכזית היא מדוע חיזבאללה נמנע משימוש בטילים רבי עוצמה ומדויקים. על פי המקורות, הארגון בחר לשמור אותם כעתודה למקרה של מלחמה ממושכת, וכדי לא לספק לישראל עילה להרחבת התקיפות לתשתיות אזרחיות בלבנון, כגון שדה התעופה בביירות, כבישים וגשרים. מקור נוסף ציין כי הימנעות משיגור טילים עוצמתיים לערים ישראליות גדולות נועדה למנוע תגובה ישראלית חריפה יותר.

מנגד, גורמים ישראליים טוענים כי היקף הירי המצומצם של חיזבאללה - בין 100 ל-200 רקטות וטילים ביום בממוצע במקום אלפים - מעיד על היחלשות משמעותית של הארגון. על פי הערכות דיפלומט מערבי, עוד טרם חיסול נסראללה, איבד חיזבאללה כ-25% מיכולת הטילים שלו.