שנים לפני המתקפה בשבעה באוקטובר 2023, חמאס תכנן גל קטלני הרבה יותר של התקפות טרור נגד ישראל - כולל אפשרות להפלת גורד שחקים בתל אביב, בסגנון 11 בספטמבר, תוך שהם לוחצים על איראן לסייע במימוש חזונם להשמדת המדינה היהודית, כך על פי מסמכים שנתפסו על ידי כוחות ישראליים בעזה, כמו שפורסם ב"וושינגטון פוסט".

החרדה האיראנית: ברחבי העולם תוהים איך התקיפה הישראלית עומדת להראות

רשומות אלקטרוניות ומסמכים שלטענת גורמים ישראליים נמצאו במרכזי הפיקוד של חמאס מראים תכנון מתקדם של התקפות באמצעות רכבות, סירות ואפילו מרכבות רתומות לסוסים - אם כי מומחי טרור אמרו שכמה מהתוכניות היו לא מגובשות ולא פרקטיות. התוכניות כללו הצטרפות של בעלות ברית למתקפה משולבת מהצפון, הדרום והמזרח.

אוסף המסמכים כולל מצגת המפרטת אפשרויות למתקפה וכן מכתבים מחמאס למנהיגים הבכירים של איראן ב-2021, המבקשים מאות מיליוני דולרים למימון ואימון 12,000 לוחמי חמאס נוספים. לא ברור אם איראן ידעה על מסמך התכנון או הגיבה למכתבים, אך גורמים ישראליים רואים בבקשות חלק ממאמץ רחב יותר של חמאס למשוך את בעלות בריתו האיראניות לעימות ישיר עם ישראל, שטהרן נמנעה ממנו באופן מסורתי.

59 העמודים של מכתבים ומסמכי תכנון בערבית שהושגו על ידי הוושינגטון פוסט מייצגים חלק קטן מאלפי הרשומות שצה"ל טוען שתפס בעזה מאז תחילת המלחמה.

"חמאס כל כך נחוש למחוק את ישראל ואת העם היהודי מהמפה שהוא הצליח לגרור את איראן לעימות ישיר - בתנאים שאיראן לא הייתה מוכנה להם", אמר גורם ביטחוני ישראלי שסקר את המכתבים ומסמכי התכנון.

במכתבים, שנכתבו ב-2021, מנהיג חמאס יחיא סינוואר מציג פנייה נמרצת למספר בכירים איראנים - כולל המנהיג העליון של המדינה, עלי חמינאי - לתמיכה כספית וצבאית נוספת, ומבטיח שבתמיכתה של איראן הוא יוכל להשמיד את ישראל לחלוטין תוך שנתיים.

"אנו מבטיחים לכם שלא נבזבז דקה או פרוטה, אלא אם זה יוביל אותנו להשגת המטרה הקדושה הזו", נכתב במכתב מיוני 2021 עם חתימות של סינוואר וחמישה בכירי חמאס נוספים.

בחודשים שקדמו למתקפה, חמאס דמיין ללכת הרבה יותר רחוק, כפי שעולה ממסמך תכנון. מצגת מחשב בת 36 עמודים שנוצרה בסוף 2022 ונתגלתה בעמדת חמאס בצפון עזה ב-10 בנובמבר, מפרטת אפשרויות ותרחישים לתקיפת ישראל בחזיתות מרובות, כאשר היעדים נעים ממרכזי פיקוד צבאיים ועד לקניונים.

המסמך בערבית, שכותרתו "אסטרטגיה לבניית תוכנית מתאימה לשחרור פלסטין", מכיל עשרות מפות, תמונות ותרשימים, המתארים את תנועת לוחמי חמאס נגד יעדים ישראליים, ורצף אפשרי להתקפות. "אנו מציגים לכם חזון זה, המדבר על האסטרטגיה המתאימה לשחרור בעתיד הקרוב, בעזרת השם", נכתב בהקדמה למצגת.

על פי המצגת, תוכניות ההתקפה התבססו על "מסד נתונים גדול" שכלל יותר מ-17,000 תמונות - מתמונות לוויין ועד לתמונות של ערים ושטחים ישראליים, שצולמו במצלמות רחפן או נדלו מפרסומים ברשתות החברתיות. בין התמונות המוצגות נמצאים מתווים של בסיסי חיל האוויר ומתקנים צבאיים ישראליים ותרשימים המראים את דפוסי הטיסה של מטוסים מסחריים המשתמשים בנמל התעופה בן גוריון מחוץ לתל אביב.

המצגת מתווה שלושה וקטורי תקיפה אפשריים ומציעה טקטיקות להטעיית גורמי הביטחון הישראליים. התוכניות כוללות תמהיל של מבצעים בטכנולוגיה נמוכה, שחלקם היו בשימוש בשבעה באוקטובר ואחרים שנראים יותר שאפתניים.

בין השאר, הייתה תוכנית להרוס גורד שחקים בתל אביב. המסמך מזהה כיעדים אפשריים את מגדל משה אביב ואת מגדלי עזריאלי. התוכנית מציינת את הנוכחות הקרובה של בסיס הקריה ומרמזת שקריסת גורד שחקים סמוך עלולה למחוץ גם את המתקן הצבאי. אך חמאס כנראה לא הצליח לפתור בדיוק כיצד ניתן להפיל את המבנים, "עובדים למצוא מנגנון להרס המגדל," נכתב במסמך.

יעד מעשי יותר, לדעת חמאס, הייתה מערכת הרכבות של ישראל. המסמך מתאר מספר גרסאות של תוכנית לשימוש במסילות הברזל להובלת לוחמים וחומרי נפץ חזקים, כולל מכליות דלק שניתן להפעיל באמצעות פצצות קטנות, בתל אביב. "קו הרכבת מיועד להובלת דלק, שהיא נקודת חולשה במקרה של פיצוץ רכבת, לאחר תנועה בתוך אחת הערים (פצצה נעה)", נכתב.

תוכניות אחרות קראו לשינוי כלי רכב כך שיוכלו לנסוע על מסילות והפיכת ספינות דיג לסירות תקיפה מהירות להובלת לוחמים וחומרי נפץ לנמלים ישראליים. בהתייחסות לתוכנית הסירות-כפצצות, המסמך ציין שחמאס כבר "מצא מנגנון שעובד".

אולי ההצעה המוזרה ביותר הייתה תוכנית להחיות את המרכבות רתומות הסוסים של העת העתיקה ככלי תחבורה מודרניים ללוחמים ונשק. המצגת כוללת תמונות ותיאורים של מרכבה לשלושה אנשים רתומה לסוסים שיכולה לחצות שטח קשה בקלות. מרכבה תציע "מנגנון מהיר וקל" הפולט מעט חום או רעש בהשוואה לאופנוע - כלי רכב שלוחמי חמאס השתמשו בו בשפע במתקפת השבעה באוקטובר. "היא נושאת שלושה אנשים, שאחד מהם חופשי לנהוג והשניים האחרים לירות ולהילחם", נכתב במסמך על המרכבות.

התוכנית מניחה שבעלות בריתו הקרובות ביותר של חמאס יצטרפו באופן מלא לקרב לאחר שיבחינו בהצלחות החדירות הראשוניות של הארגון לישראל. גורמים אמריקאים וישראלים מאמינים שסינוואר, שסירב לחלוק פרטים על תוכנית השבעה באוקטובר עם חיזבאללה או משמרות המהפכה האיראניים לפני המתקפה, שכנע את עצמו שמתקפת חמאס על ישראל תצית מלחמה רחבה יותר ששני הארגונים יאלצו בסופו של דבר להצטרף אליה. המסמך מציין שחלק חיוני מכל מבצע יהיה "קישור והכנת החזיתות החיצוניות (לבנון, סוריה וסיני) והסכמה על מנגנוני תקשורת בשלום ובמלחמה".

סינוואר, הידוע בפרנויה שלו לגבי הדלפות, כנראה בחר להימנע משיתוף תוכניות ההתקפה הסופיות שלו עם התורמים העיקריים של חמאס בביירות ובטהראן. אך מנהיג חמאס היה ברור לחלוטין לגבי כוונתו הסופית: השמדת מדינת ישראל. הוא חוזר על הנקודה הזו מספר פעמים במכתבים שנתפסו ומבקש מגורמים איראנים לסייע לו במשימתו.

המכתבים, חתומים על ידי סינוואר ומנהיגי חמאס אחרים בעזה, ממוענים לחמינאי וכן לאסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים - יחידת עילית המפקחת על רשת המיליציות השלוחות הנרחבת של איראן - ולסייד איזדי, ראש מבצעי פלסטין של כוח קודס המבוסס בביירות. איזדי היה אחד משלושה גורמים איראנים שנהרגו בתקיפה צבאית ישראלית על מתחם דיפלומטי איראני בדמשק ב-1 באפריל. המכתבים נמצאו בינואר בבונקר הפיקוד של סינוואר בחאן יונס, אמרו גורמים ישראליים.

במכתבים, סינוואר מתאר את הנזק הנרחב שספג חמאס במהלך העימותים עם ישראל במאי 2021 ומבקש מהאיראנים לפצות על האבדות ולעזור לארגון להתכונן לקרבות גדולים הרבה יותר שיבואו. "אנו זקוקים נואשות לעמידתכם לצדנו בכל הכוח, הנחישות, התמיכה והגיבוי, כדי לשקם את כוחנו ולפתח את יכולותינו פי כמה וכמה", הוא כותב במכתב לקאאני.

פרטי הבקשה מפורטים בשניים מהמכתבים: סיוע כספי לחמאס בסך 500 מיליון דולר, שישולמו בתשלומים חודשיים על פני שנתיים, ואימון וציוד איראני לתמיכה ב-12,000 לוחמי חמאס נוספים. אם חמאס יקבל את הסיוע, "אנו בטוחים שאנחנו ואתם, עד סוף השנתיים הללו או במהלכן, אם ירצה האל, נעקור ישות מפלצתית זו", כותב סינוואר לקאאני. "אנחנו ואתם נשנה את פני האזור ונסיים, בעזרת השם, את העידן האפל הזה בהיסטוריה של אומתנו האסלאמית", הוא כותב.