ברקע המתקפות הישראליות הממוקדות על יעדי חיזבאללה בלבנון, חוקרים וגורמים במערכת הביטחון האמריקאית מצביעים על כך שהארגון מתקשה לשמור על מקורות המימון המרכזיים שלו, כך לפי דיווח ברשת ״Voice Of America”. הפגיעה הקשה בגוף הכספים המרכזי של חיזבאללה, אל-קרד אל-חסן, לצד סנקציות שהוטלו על העברות מזומנים מאיראן, יוצרות עליו לחץ כבד לממן את פעילותו השוטפת.

לפי הדיווח, אחת מהמטרות העיקריות של גל המתקפות הישראליות בחודש שעבר הייתה אותו מוסד כספים של חיזבאללה. המוסד, שהוקם בשנת 1982 כ״מוסד צדקה״, הפך במשך השנים לגוף פיננסי משמעותי המנוהל על ידי חיזבאללה ומספק הלוואות ללא ריבית לאוכלוסייה השיעית בלבנון. 

"מכפיל אש משמעותי": הנשק שובר השוויון שישראל עתידה לקבל מארה"ב

חילאל קשאן, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטה האמריקאית בביירות, אומר ל-VOA כי "ישראל הרסה את רוב סניפי אל-קרא-אל-חסן בהפצצות האוויריות. חיזבאללה מתמודד עם בעיה כלכלית חמורה, הוא לא מסוגל לשלם לחברי הארגון שברחו מבתיהם וזקוקים להאכיל את משפחותיהם".

אותו מוסד, שהוטלו עליו סנקציות מצד משרד האוצר האמריקאי כבר ב-2007, צבר מאז הון משמעותי, אולם תשתיותיו נפגעו קשות כתוצאה מהמתקפות הממוקדות של חיל האוויר בדאחייה. דיווח בערוץ הטלוויזיה הלבנוני MTV אישר כי חלק ניכר מכספות הארגון הושמדו במתקפות, והארגון נמצא במה שכינו בערוץ כ״משבר כלכלי חמור״.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תקיפות בדאחייה בביירות (צילום: רויטרס)
תקיפות בדאחייה בביירות (צילום: רויטרס)

עוד דווח כי בנוסף לפגיעה במוסדות הכספיים שלו, חיזבאללה מתמודד גם עם קשיים בגישה למערכת הבנקאית הלבנונית, שבעבר הייתה אחד ממקורות המימון המרכזיים של הארגון. דייויד אשר, לשעבר פקיד במשרד ההגנה האמריקאי ומומחה למעקב אחר פעילות פיננסית של ארגוני טרור, אמר לרשת האמריקאית כי בנקאים לבנוניים רבים, כולל אלו המממנים את חיזבאללה, ברחו לאירופה ולמדינות המפרץ מחשש שישראל "תתמקד בהם". לדבריו, הבנקאים העשירים ביותר בלבנון כבר הבינו שהרוח נושבת נגד חיזבאללה, ולכן לא מאפשרים לארגון למשוך את הכספים שעדיין נמצאים בבנקים.

מקור נוסף שמייצר לחץ על חיזבאללה הוא ההגבלות על טיסות נושאות מזומנים מאיראן. בעבר הצליחה איראן להעביר מזומנים לחיזבאללה באמצעות טיסות ישירות מנמל התעופה בטהראן לנמל התעופה של ביירות, תוך עקיפת הביקורת הלבנונית. אולם מאז שישראל החלה לפטרל במרחב האווירי של נמל התעופה, והזהירה מפני תקיפות של מטוסים עוינים, נרשמה ירידה חדה בזרימת הכספים לארגון.

אבל למרות המשבר הכלכלי המחריף, המומחים מעריכים שחיזבאללה לא יפסיק את הלחימה מול ישראל. "המשך הלחימה תלוי יותר בזמינות של מזון ותחמושת מאשר במזומנים," אמר פרופסור קשאן, "כשאתה נלחם מתוך מוטיבציה דתית, יש לך נושאים דחופים יותר לדאוג להם מאשר זמינות הכסף". במקביל,  כתב וויס אוף אמריקה מייקל ליפין טען כי ישראל השמידה בהפצצות בדאחייה מאות מיליוני דולרים במזומן של חיזבאללה ושעקב כך הארגון במשבר כלכלי חריף.