תא"ל במיל' רן כוכב (רנכו), מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר ודובר צה"ל לשעבר, שוחח היום (ראשון) עם גדי נס בתוכניתו ברדיו צפון 104.5fm בנוגע לשיגורים הבלתי פוסקים ברחבי הארץ, כולל כ־200 שיגורים במהלך יום כיפור, בהם פגיעה ישירה בהרצליה. 

באשר לפעילות מערך ההגנה האווירית והכטב"מ שנפל בהרצליה, אמר כוכב: "המלחמה נמשכת כבר מעלה לשנה, ואני חושב שמערך ההגנה האווירית עושה עבודת קודש וכולנו חייבים להם את חיינו, אבל אין מושלם, ולמרות אחוזי היירוט הגבוהים, יש מעת לעת זליגות וחוסר הצלחות ביירוטים – כמו שקרה במלך החג בהרצליה".

"זה מיותר": הממשלה החליטה על יום אבל נוסף - אלו השרים שתקפו
האם אהוד ברק קשור לפרשת הצוללות? אילה חסון עם פרטים חדשים

איך זה קורה? הרי לוקח לו המון זמן להגיע מלבנון לאזור המרכז.
"נכון. אני יודע מידע אישי שנעשו נסיונות רבים ליירט אותו, הגיעו שני כטב"מים באותו מטס בערב יום הכיפורים, אחד מהם יורט מול חופי הרצליה אחרי השעה 22:00, ועוד שלושה יורטו במהלך הבוקר, אחד מול חופי אשקלון, אחד מול חופי נהריה ואחד על ידי כיפת ברזל. אבל אין 100 אחוז. לשמחתי הנזק מינורי, ועדיין היו אזעקות ביום הכיפורים. עצם החדירה היא כשלון מבצעי – נהיה חייבים להמשיך ולהשתפר".

"אני חושב שהשילוב של מערכות ההגנה האווירית הטובות עם האנשים שלנו, יחד עם הצייתנות וההתנהגות האזרחית המופתית – זה המפתח למניעת נפגעים", הצהיר כוכב.

לגבי סוגיית כלכלת החימושים, טען: "כל אדם עם שכל בקודקודו יכול להבין שלאחר שנה ואלפים רבים של יירוטים, סוגיית החימושים המיירטים היא אקוטית בארץ. הצבת סוללה אמריקאית היא חלק מאותה המחשבה".

לדבריו, "אני לא חושב שהחמאס ובוודאי לא החיזבאללה אמר את המילה האחרונה, בסופו של יום בכל יום בחודש האחרון נורים לישראל אלפי כטב"מים. אני חושב שהתשובות הטובות שנותנת ההגנה האווירית יחד עם ההתקפה באוויר והקרקע – זו הסיבה למספרים הנמוכים".

תא''ל רן כוכב (צילום: דובר צה''ל)
תא''ל רן כוכב (צילום: דובר צה''ל)

"הפריסה האמריקאית היא יותר משמעותית וגיאו־אסטרטגית מאשר מבצעית, לא רק כי אנחנו צריכים עזרה, אלא בגלל המשמעות של נוכחות אמריקאית בישראל שאמורה להרתיע את האיראנים מתגובה חסרת פרופורציות על הפעילות הישראלית שעוד צפויה לבוא על ידינו", הסביר.

כאשר נשאל לגבי שיתוף הפעולה של ישראל עם ארה"ב, השיב: "שיתוף הפעולה הוא פנטסטי ויוצא דופן, הוא לא מושפע ממתחים כאלה ואחרים בין הממשל האמריקאי לממשלת ישראל".

סריקות מד"א באזור נפילת שברי יירוט בהרצליה (צילום :ללא קרדיט)