הבוקר (ראשון), התקשורת הלבנונית דיווחה כי כבר כמעט 48 שעות שצה"ל לא תקף באופן משמעותי במעוזב חיזבאללה שבביירות. התקיפה האחרונה התרחשה לפני שלושה ימים. רשת הטלוויזיה הלבנונית MTV דיווחה כי ייתכן שהדבר קשור ללחצים דיפלומטיים שמפעילה ארצות הברית על ישראל מאחורי הקלעים, לכאורה בניסיון לייצר משוואה לפיה אם חיזבאללה יימעט לירות על קו חיפה ודרומה ישראל תפחית את תדירות התקיפות שלה בבירת בלנון.

"השקט הזהיר ששרר בדאחייה לאחרונה מכיל מספר מסרים", נטען בדיווח, "שחלקם נקשרו ללחץ דיפלומטי על ישראל שמטרתו לנסות ולצמצם את היקפי ההרס וההרג בביירות. אחרים מפרשים זאת כרגיעה שרק מקדימה גל אלימות חדש, במסגרתו ישראל מחדש את בנק המטרות שלה".

גם רשת הטלוויזיה הסעודית אל חדת' דיווחה הבוקר שבלבנון מדוע ישראל הפחיתה את התקיפות בדאחייה, דווקא במקביל לדיווחים על ביקורים של בכירים איראניים בבירת לבנון. "יו"ר מועצת השורא האיראנית מוחמד כליבאף ביקר בלבנון ונפגש עם בכירי הממשל שם", דווח, "ולבנונים רבים שואלים מדוע בחר להגיע דווקא עכשיו, ומדוע הדאחייה לא הייתה עדה דווקא עכשיו להפצצות ישראליות".

העיתון הפרו-סעודי א שרק אל אוואסט, הרואה אור בלונדון, פירסם כי נשיא לבנון נג'יב מיקאתי טען שהשקט היחסי ששרר במעוז חיזבאללה בביירות הוא תוצאה של מאמצים שהפעיל. "הפעולות של ממשלת לבנון הצליחו להפחית את הפשיטות על הדאחייה ואת קצב ההסלמה מול ישראל", אמר מיקאתי, "נמשיך לעסוק בנושא הזה, כי לפגוע באזרחים בצורה כזו זה דבר חמור. לא ויתרנו על האנושיות שלנו".

עמוס הוכשטיין המתווך האמריקאי נועד עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקטי (צילום: רויטרס)
עמוס הוכשטיין המתווך האמריקאי נועד עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקטי (צילום: רויטרס)

העיתון ציטט גורמים לבנוניים שטענו כי "קיים לחץ בינלאומי מתמשך למנוע את הסלמת התקיפות של ישראל. האמריקאים מפעילים לחץ אמיתי על ראש הממשלה בנימין נתניהו. אבל האמון בישראל, ובנתניהו בפרט, כמעט לא קיים, שכן התקיפות הישראליות בבקעא ובדרום לבנון לא רק שאינן מפסיקות, אלא מתגברות וגורמות למאות נפגעים מדי יום, ומטוסי חיל האוויר אמנם לא מפציצים בביירות אבל הם לא עוזבים את שמי העיר מסביב לשעון".

עם זאת, גורמים שונים בלבנון טענו בשיחה עם העיתון שאין מדובר בפריצת דרך דיפלומטית. "לא כדאי להמר על השקט המצומצם הזה בדאחייה", אמר לא שרק אל אוואסט יעקוב סכר, מומחה ביטחון ולשעבר גנרל בצבא לבנון, "מדובר רק בהפוגה במהלכה ישראל מכינה בנק מטרות חדש. האסטרטגיה הישראלית כלפי חיזבאללה מבוססת על שלוש מטרות: הראשונה היא השתלטות על אזור הגבול וביצוע מבצע קרקעי שהיקפו אינו ידוע".

"השנייה היא הטלת מצור ימי, יבשתי ואווירי על דרום לבנון, שמטרתו לנתק את נתיבי האספקה הצבאיים והלוגיסטיים של חיזבאללה ולצמצם את יכולותיה. השלישית היא לפגוע כמה שניתן ביכולות הפיקוד והשליטה של חיזבאללה, וזו הסיבה לתקיפות בדאחייה, שנחשבת ל'בירת חיזבאללה' ולמרכז הפוליטי שלה".

"יש אמנם לחצים אמריקאים שאולי הפחיתו את עוצמת התקיפות", הוסיף, "וזאת בניסיון לפתוח את הדרך לפתרון דיפלומטי, לתת הזדמנות ליישם את החלטה 1701 ולפרוס את צבא לבנון עם כוחות יוניפי"ל ביעילות על הגבול, אבל הלחצים האלה עלולים להתפוגג, ודאי אחרי שישראל תתקוף את איראן".