על פי דיווח של המרכז הסורי לזכויות אדם, היחידה הכי קרובה לנשיא בשאר אל-אסד, בפיקודו של מאהר אל-אסד, אחיו, נוקטת בשורת צעדים במטרה למנוע תקיפות ישראליות. לפי המידע שהתקבל ממקורות בתוך היחידה הכי קרובה לאסד, מפקדת היחידה הורתה על איסור העברת נשק או אירוח אנשי חיזבאללה ומיליציות איראניות בבסיסיה ובמפקדותיה. זאת, מחשש לתקיפות ישראליות אפשריות.

בנוסף, ניתנה הוראה לכוחות היחידה המפוזרים באזורים שונים בסוריה להימנע מתקיפת הנוכחות האמריקאית במדינה. הפקודות החדשות הגיעו לאחר תקיפה שבוצעה לכאורה מאתרים השייכים ליחידה ברמת הגולן. כחלק מהצעדים החדשים, כוחות המשטר הסורי אוסרים על כניסת קבוצות פרו-איראניות וחיזבאללה לאזור הפסקת האש ברמת הגולן הסורית למרחק של 15 קילומטרים.

נשיא סוריה בשאר אל-אסד (צילום: רויטרס)
נשיא סוריה בשאר אל-אסד (צילום: רויטרס)

היחידה הכי קרובה לאסד, שמרכזה במחוזות דמשק ופרברי דמשק, שלחה לאחרונה כוחות לאידליב מחשש למתקפה אפשרית של ארגון הג'יהאד האיסלאמי על העיר חלב וכביש דמשק-חלב הבינלאומי. כמו כן, היא פרסה אחת מחטיבות הקרב שלה במדבר הסורי ומחזיקה עמדות במחוז דיר א-זור.

יצוין כי בסוף ספטמבר האחרון, ישראל לכאורה תקפה וילה השייכת לפרקה הרביעית בקרבת העיירה יעפור בפרברי דמשק. המרכז הסורי לזכויות אדם מדווח כי מאז תחילת ההסלמה בלבנון, נצפו תנועות צבאיות ישראליות נרחבות סמוך לגבול בין מחוז קונייטרה לרמת הגולן הסורית הכבושה. אלה כללו ריכוז גדול של טנקים וכלי רכב צבאיים ישראליים ברמת הגולן, במה שנראה כאיום ברור לכוחות בשטח הסורי.

בנימין נתניהו בפנייה למזכ"ל האו"ם. קרדיט: לשכת ראש הממשלה (צילום :לשכת ראש הממשלה)

בחודשים האחרונים, ישראל החלה לפתוח מעברים ברמת הגולן הסורית הכבושה ולפוצץ שדות מוקשים לאורך קו הפסקת האש מספר פעמים. זאת במקביל להסלמה בתקיפות והגעת כוחות עילית של המיליציות האיראניות לדרום סוריה.