לאור התקיפה הישראלית באיראן שטרם יצאה לפועל והדריכות והציפייה לקראתה, התראיין היום (ראשון) עמית מור, מנכ''ל "אקו אנרג'י" המעניקה ייעוץ כלכלי-אסטרטגי, לרדיו 103FM, וסיפר את השפעתה של ההסלמה הגוברת על שוק האנרגיה ופעילות מאגרי הגז. 

דובר צה"ל לשעבר מסביר: זו הסיבה שלא יורט הכטב"מ בהרצליה
"חשפנו את תוכנית צפון רדואן": הישג אסטרטגי יקר מפז במלחמה

בתחילת השיחה התייחס לאפשרות העולה לא פעם על תקיפתה של ישראל את מתקני הגז והנפט באיראן: "ראשית אני חושב שאנחנו צריכים גם קצת צניעות. לגבי כל מתקני הנפט והאנרגיה והטילים והמשגרים, יש לנו יכולות בתיאום עם האמריקאים. אבל בבקשה מכולנו קצת צניעות לגבי יכולתנו".

לדבריו, "איראן חולשת על כ-10% מרזרבות הנפט שיש בעולם, רק שנייה לסעודיה, כלומר הנפט שנמצא באדמה וטרם הופקה אך היא בסה"כ מייצרת כ-3.5% מהנפט שמופק היום בעולם. 90% מהייצוא הזה מיוצא לסין ובשנה שעברה זה היה  כ-35 מיליארד דולר. סין רוכשת את הנפט בהנחה של כ-20% והוא מגיע בדרכים עקלקלות בגלל הסנקציות".

בית זיקוק לנפט וגז באיספהאן, איראן (צילום: רויטרס)
בית זיקוק לנפט וגז באיספהאן, איראן (צילום: רויטרס)

עוד הוסיף: "חשוב לציין שבעיקר בזכות ההשקעות הסיניות איראן הגדילה את הייצור והייצוא שלה בסדר גדול של 40% ולכן ההכנסות שלה צפיות להיות כ-50 מיליארד דולר בשנה, שזה מאוד משמעותי עבורם".

"אני חושב שצריך להיות תמהיל של מטרות תקיפה, כולל מתקני הנפט, אבל צריך לשקול את ההשלכות. יש לנו יכולות לשתק את כל ייצוא הנפט האיראני ונניח שזה יקרה, מה שעלול לקרות מעבר לכך שהמחירים יעלו, איראן כבר הצהירה שאם נתקוף להם את הנפט או את מתקני האנרגיה האיראנים הם יתקפו את מתקני הנפט בסעודיה. הם גם יכולים גם לסגור את מצירי הורמוז ששוכנים בינם לבין עומאן, שכ-20% מתנועת הנפט בעולם מהמפרץ יוצאת לשם", הסביר.

פיצוץ מיכלי נפט באיראן  (צילום: רשתות ערביות)
פיצוץ מיכלי נפט באיראן (צילום: רשתות ערביות)

"אנחנו כבר רואים עליות מחירים למרות שלא קרה שום דבר פיזית, זו פרמיית סיכון שהשוק נותן לכך ששמא תהיה תקיפה שכזו. הם עלולים לתקוף את מערכי ייצור וייצוא הנפט הסעודי או באמירויות, וזה יכול לקרות בכל מקרה גם אם נתקוף משגרי טילים או סמלי ששלטון, הם הרי יכולים לתקוף את שדות הנפט בסעודיה. השורה התחתונה היא שהמחירים עלולים להרקיע ל-200$ לחבית ואפילו יותר, משבר כלכלי עולמי ואינפלציה גדולה", סיכם.