ממשל ביידן מתכנן לשלוח לישראל את מערכת ההגנה המתקדמת נגד טילים THAAD (Terminal High Altitude Area Defense), כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" ואישר בהמשך הפנטגון. המערכת תלווה בחיילים אמריקאים שיפעילו אותה, צעד המסמן מאמץ משמעותי של ארצות הברית להגן ישירות על ישראל מפני התקפות אויב.

מערכת THAAD היא מערכת אמריקאית מתקדמת ליירוט טילים בליסטיים לטווח קצר ובינוני. היא פועלת בשיטת "פגע והשמד" ללא ראש נפץ, אלא מסתמכת על אנרגיה קינטית הנוצרת מההתנגשות עם הטיל המאיים. המכ"ם של המערכת מסוגל לגלות ולעקוב אחר טילים ומטוסים במרחק של מעל 2,000 ק"מ, ומאפשר יירוט טילים בטווח של עד 200 ק"מ ובגובה של עד 150 ק"מ.

פריסת מערכת THAAD בישראל מהווה חלק ממהלך רחב יותר של ארצות הברית לחיזוק ההגנה על בעלת בריתה במזרח התיכון. לאחרונה, ארצות הברית חתמה על עסקאות נשק בשווי מיליארדי דולרים עם ישראל ומתכננת לשדרג מבנים צבאיים בישראל, כולל בסיס בדרום הארץ ותשתיות תעופה. צעדים אלה משקפים את המתיחות הגוברת באזור, במיוחד מול איראן, ואת מחויבותה של ארצות הברית לביטחונה של ישראל.

בית זיקוק לנפט וגז באיספהאן, איראן (צילום: רויטרס)
בית זיקוק לנפט וגז באיספהאן, איראן (צילום: רויטרס)

המכ"ם של מערכת THAAD מסוגל לגלות ולעקוב אחר טילים ומטוסים במרחק של מעל 2,000 ק"מ, ומאפשר התרעה על איום 13 עד 15 דקות לפני פגיעה. מערכת המכ"ם יכולה לבצע "רכישת מטרה" בטווח של עד 1,000 ק"מ ומאפשרת שיגור טיל מיירט למרחק של 200 ק"מ ובגובה של עד 150 ק"מ. המכ"ם פועל בתחום תדר-X ונחשב למכ"ם ה-X-Band הקרקעי/נישא באוויר הגדול ביותר בעולם.

פריסת מערכת THAAD בישראל מהווה חלק ממהלך רחב יותר של ארצות הברית לחיזוק ההגנה על בעלת בריתה במזרח התיכון. כחודש לפני הדיווח הנוכחי, נמסר כי צבא ארצות הברית מתכנן לשדרג מבנים בישראל, ביניהם בסיס בדרום הארץ ותשתיות תעופה. זאת לאחר שנחתמו עסקאות בשווי מיליארדי דולרים להעברת נשק לישראל. ההערכה היא כי ישראל מגבירה את יכולת הפגיעה שלה במתקני איראן. צעדים אלה משקפים את המתיחות הגוברת באזור, במיוחד מול איראן, ואת מחויבותה של ארצות הברית לביטחונה של ישראל.