המחדל והשאלות הקשות בעקבות האסון בבסיס הטירונים של חטיבת גולני: ארבעה הרוגים, ומעל חמישים פצועים בהם שבעה באורח קשה. הבוקר ברור כי צה״ל כשל באירוע במספר מובנים. החל מהגילוי וחוסר יכולת הירוט. אי העברת התרעה לציבור על חדירת הכטב"מ ועד הנוהלים בחטיבת גולני שלא מנעו התקבצות של כל כך הרבה חיילים במקום אחד. 

צה״ל חייב לבצע בדיקה מהירה ולטפל משמעתית במפקדים שכשלו. וכאן היה כישלון לא רק מבצעי אלא גם פיקודי. הגילוי: צה״ל גילה שני כטב"מים טסים מלבנון לישראל. מול חופי נהריה. ספינת חיל הים ירטה את אחד מהם. חיל האוויר ניסה ליירט בעזרת מטוסי קרב את השני ללא הצלחה. בשלב מסוים נעלם הכטב"מ ממערכות חיל האוויר. כאן עולות כמה שאלות : מדוע פיקוד העורף לא שיגר התרעה נרחבת לכל האזור? מדוע חיל האוויר לא הצליח ליירט את הכטב"מ?. האם פיקוד העורף החל לבצע הלכה למעשה "כלכלת אזעקות"? מה ההיגיון בצעד שכזה?".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

העניין השני הוא דרך ההתנהלות של צה״ל על הקרקע, במיוחד בבסיסים העורפיים. כאן נראה כי יש כשל פיקודי קשה מצד מפקדים בחטיבת גולני. 

ראשית, נשאלת השאלה מדוע צה״ל לא רידד את כמות החיילים בבסיס האימונים של החטיבה. מדוע לא הוצאו הפלוגות לשטחי האימונים? בתקופת הקורונה צה״ל בנה ״ קפסולות״ ובודד את הקפסולות האחת מהשנייה כצעד של ביטחון. בצה״ל עשו זאת לאחרונה בכמה יחידות כולל בבסיסי אימון. 

בערב ראש השנה נהרגו שני לוחמי גולני - סמל דניאל אביב חיים סופר, בן 19 מאשקלון, ורב"ט טל דרור, בן 19 מירושלים - וכעשרים לוחמים אחרים נפצעו ברמת הגולן מפגיעה של כטב"מ בבסיס של החטיבה. מפקדי החטיבה ומפקדי צה״ל לא למדו ולא הפיקו כלום מהאירוע. 

לא ברור מדוע רוכזו כל כך הרבה חיילים בחדר האוכל, מדוע לא הגבילו את הכניסה וההתכנסות לקבוצות קטנות יותר? האירוע אתמול הוא לא הצלחה של חיזבאללה, אלא בראש ובראשונה תקלה קשה של צה״ל בשורה של מערכים באוויר בים, ביבשה ובעורף.