ארבעה חיילים נהרגו וכ-50 נפצעו אמש לאחר שכטב"ם של חיזבאללה פגע בחדר אוכל בבא"ח גולני הסמוך לבנימינה, מבלי שהופעלה התרעה. עם קרות האירוע עלתה השאלה מדוע לא נשמעה התרעת צבע אדום, שהייתה, אולי, מייתרת את האסון הכבד. תא"ל במיל' רן כוכב, דובר צה"ל ומפקד ההגנה האווירית לשעבר, התייחס הבוקר (שני) לתקרית הקשה בשיחה עם ניסים משעל וענת דוידוב ב-103fm.

על פי דיווחים, שתי תקיפות בוצעו על הערים דיר דג'יה וכפר רומן בדרום לבנון. בנוסף בוצעו תקיפות לעבר הכפרים דורוס אל-ספארי ומישור סארין בצפון בקעא.

"כלי הטיס הבלתי מאוישים הם מטרות עם שטח חתימת מכ"ם נמוך. ההד המכ"מי שחוזר לקרקע קטן מאוד, בעיקר כי המטוסים האלה ללא מתכת ואלומיניום. הם טסים נמוך ובמהירות איטית", אמר בפתח השיחה. "גם אם מגלים אותם כפי שקרה אתמול, ואפילו אחד מהם מצליח להיות מיורט, הם לעתים נעלמים מהמסך והם פוגעים היכן שהם פוגעים. במקרה הזה התוצאה היא טרגית, ואין ספק שמדובר בכישלון מבצעי בהגנת שמי המדינה".

"אם אני מבין נכון, המטוס הזה סיאד 107, הוא מטוס איראני שמועבר לחיזבאללה בכמויות. יש מטוס נוסף דומה, גם הוא מאיראן בשם שאהד. על פי פרסומים זרים היו תקיפות כאלה בעבר, ואולי עוד יהיו בעתיד ועוד חזון למועד. פורסם לאחרונה שחיל האוויר תקף את יחידה 127, יחידת המל"טים של חיזבאללה, וגרם לה נזק משמעותי. כפי שראינו הלילה הוא לא מוחלט ולא מושלם. כפי שהוכח שמערכות ההגנה האוויריות שלנו אינן מושלמות, כך גם המתקפות".

פינוי הנפגעים מפגיעת הכטב''ם באזור בנימינה (צילום: פלאש 90)
פינוי הנפגעים מפגיעת הכטב''ם באזור בנימינה (צילום: פלאש 90)

"אני חושב שצריך להגיד לציבור הישראלי את המצב לאשורו", המשיך כוכב. "הכמות והמגוון של המעופפים למיניהם מתחילים להזכיר את הכמות של הטילים והרקטות שעפים לכל עבר. כשמגלים את להקות הרחפנים האלה ומתמגנים בהתאם זה לא יכול לגרום נזק. יש על המטוסים האלה בין חמישה ל-20 ק"ג של חומר נפץ. אם תהיה במרחב מוגן לא תיפגע, כפי שקרה ביום הכיפורים בדיור המוגן, תרתי משמע, בהרצליה".

זירת הפגיעה הישירה באזור בנימינה (צילום: צרויה זאבי/TPS)

בימים האחרונים פורסם כי ארצות הברית תפרוס בישראל את מערכת ה-"Thadd" שלה להגנה אווירית. על כך אמר כוכב: "מערכת 'Thaad' היא מערכת נשק שמזכירה את מערכות חץ 2 וחץ 3 שאנחנו מפעילים. היא מיירטת טילים בתוך האטמוספרה ומחוצה לה. כבר פרסנו אותה בעבר ב-2019 על ידי חיילים אמריקאים כאן בנגב הישראלי, כשהרוסים פרסו ברוסיה את מערכות ה-S300 אם אתם זוכרים. גם הפעם יגיעו לוחמי ההגנה האווירית האמריקאיים כדי לעזור בשני היבטים: עוד מערכת שיכולה לעזור בגבהים שונים, כלומר סיוע בכלכלת החימושים, והיא תשתלב במערכות ההגנה האווירית הישראליות. זה משלוח משמעותי, יש גם טילים ויכולת מבצעית, אבל גם 'מגפיים על הקרקע' של אמריקאים בישראל. אתמול שר ההגנה האמריקאי הוציא הודעה שמי שיפגע בחיילים או באתרים אמריקאים בישראל, כמוה שהוא פגע בארצות הברית של אמריקה. זה מסר ברור לאיראנים, וגם מסר לישראלים".
 
סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק , 103fm