אלוף במיל' עוזי דיין, סגן הרמטכ"ל וראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל בתוכניתו ברדיו 103fm, בנוגע לתמרון הקרקעי בלבנון והמערכה מול איראן.

בין היתר, התייחס דיין לאסון בגולני אתמול בערב, כאשר נהרגו ארבעה חיילים ונפצעו עשרות אחרים במהלך נפילת כטב"מ בבסיס בשרון: "בגלל ההצלחה שהייתה להם לצערנו בכטב"מ אתמול, צריך לנשוך את השפתיים, להפיק את הלקחים ולהמשיך בכל הכוח. דווקא ההתמהמהות המסוימת כנגד איראן, מאפשרת לנו להמשיך בכל הכוח בלבנון, צריך להמשיך בכל הכוח".

"בצד הקרקעי צריך ליצור 'תחום מוות', כמו מה שקורה בין צפון קוריאה לדרום קוריאה", המשיך. "פה העומק צריך להיות לפחות עומק טילי הנ.ט, שזה פחות או יותר הליטני או הליטני פלוס. לעשות מהרצועה הזאת רצועת מוות - אף אחד לא מסתובב בה: לא רועים, לא חיזבאללה, לא כפריים ולא יוניפי"ל".

"הייתי קורא לזה תיקוני גבול", אמר דיין. "בסוף, כשידברו על הסדרות וכו', אנחנו צריכים לדאוג שהגבול הבין לאומי לא יאפשר לצד השני שטחים שולטים על גבול הצפון, כמו על משגב ומטולה ושלומי. וגם המלחמה בחיזבאללה ובארסנל שלהם בעומק צריכה להמשיך". 

עוד אמר: "אני הייתי קושר את המצב בלבנון לחטופים. אומר: אתם אמרתם שאתם יורים עלינו עד שתיפסק המלחמה בעזה. עכשיו אנחנו אומרים שלא נפסיק עד שלא משיבים את החטופים תחילה. אני עושה 'לינקג'' לאויביי במלחמה הזאת. הותקפנו על ידי חמאס וחיזבאללה, הותקפנו פעמיים על ידי איראן, ולא תהיה שום גישה אחרת. הדבר היחיד שיענה את העולם הסוני הוא אם נדע לספק אם הסחורה מפני מה שהם חוששים לו מכול - פצצה שיעית גרעינית".

עוזי דיין (צילום: פלאש 90)
עוזי דיין (צילום: פלאש 90)

"יותר קל להתמודד עם הראש, אבל הראש שלהם הוא תמנון", המשיך. "יש את הזרועות שנלחמות במקומו, אבל ההתגרענות של איראן לא קשורה לפרוקסי שלו. לא אמרתי שאני במכה הזו אחסל את הנשק הגרעיני, אנחנו צריכים לתקוף את איראן בראייה שמה שיותר יזיק לשלטון באיראן. הייתי כולל משהו מההכנות והמיזמים הגרעיניים בעניין, אבל בשביל לחסל צבאית את היכולת הגרעינית האיראנית אנחנו צריכים שיתוף פעולה אמריקני, וזה דבר הרבה יותר מסובך מהדברים האחרים שמאיימים על ההמשך. אם אין אני לי, צה"לי לי".

"כשאני מתראיין", שיתף, "אני משתדל ללמוד טוב את העובדות, וגם לדבר מפוזיציה לחשוב: לו אני הייתי היום שר הביטחון, מה היתה התפיסה שלי? אני אומר את התפיסה שלי, לא כאזרח אלא כמישהו שיש עליו את החובות של להיות חלק מהשלטון, למרות שאני לא היום. חשבון אחד שאני לרוב לא עושה אותו, הוא הפוליטיקה. פוליטיקה של האם יהיה לך שלטון או לא, היא לא פוליטיקה קטנה". 

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm