טל בארי, ראש מחלקת המחקר של המרכז לחקר אתגרי הביטחון בצפון, והחוקרת דנה פולק ממרכז עלמא העבירו תדרוך במהלך השבוע ללוחמים בצפון, במהלכו ציינו את הישגי צה''ל לצד האיומים המתמשכים מצד חיזבאללה בצל סימני ההתאוששות הנראים בארגון הטרור. 

קח אותי חמינאי: חיזבאללה נחלש - ובאיראן מחפשים בובה חדשה
אזעקות הופעלו בקרוב ל-200 ישובים; חיזבאללה מאיים: "נעלה בהדרגה במספרים"

"במהלך השבוע השני לתמרון הקרקעי בדרום לבנון, צה"ל המשיך בהשמדת תשתיות ואמצעי לחימה של חיזבאללה. כוחות צה"ל ממשיכים לאתר כמויות רבות של אמצעי לחימה שהוסתרו בבתי אזרחים בכפרים בדרום לבנון", פתחו השניים.

האמל''ח שאיתר צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
האמל''ח שאיתר צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)


עוד הוסיפו כי "אותרו תשתיות רבות של יחידת רדואן כמו פירי מנהרות תת קרקעיות בהן אוחסנו גם אמצעי לחימה, ציוד לחימה, נשקים ותחמושת של מחבלי חיזבאללה, אשר הוכנו לקראת פעולה של פלישה לגליל. בנוסף אותרו משגרי רקטות, פצצות מרגמה וטילי נ"ט שהיו מכוונים באופן ישיר ליישובי צפון ישראל".

לצד התקיפות האוויריות בעומק ובדרום לבנון, ציינו בארי ופולק כי "חיזבאללה ממשיך בניסיונות להציג כי מחבלי חיזבאללה מצליחים להדוף את כוחות צה"ל מלהתקדם לעבר הכפרים בדרום לבנון. המציאות שונה לחלוטין".

רסיס שנפל בחולון (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
רסיס שנפל בחולון (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')


"חיזבאללה אף מנסה לטעון כי צה"ל משתמש בבתים של אזרחים ביישובים, ומשתמש בהם כמגן אנושי בערים גדולות כמו חיפה, הקריות, טבריה ועכו. זאת במטרה להצדיק את תקיפותיו נגד ערים ויישובים בישראל. בפועל, אין כל אמת בדבר, בסיסי צה"ל נפרדים מהאזורים האזרחיים ואינם ממוקמים בלב ערים במטרה להשתמש באזרחים כמגן אנושי".

"חיזבאללה מוכן למלחמת ההתשה מול ישראל אליה הוא התכונן. ההתשה שבאה לידי ביטוי בהמשך הירי וההתקפות על ישראל והעלייה בעצימותן הנה חלק מ'תמונת הניצחון' שלו. לאור הפגיעה הקשה שספג, חיזבאללה צריך 'תמונות ניצחון' והוא יפעל להשיגן כל הזמן. פעילותו להשיגן תתגבר ככל שיחלוף הזמן ויתגברו הדיווחים על הסכם מדיני עתידי כלשהו", טענו השניים בתדרוך.

בהמשך הזהירו כי "למרות הפגיעה המשמעותית של צה"ל במחסני הנשק של חיזבאללה ברחבי לבנון וההערכות כי שני שליש מכוח האש הרקטי שלו לטווח קצר ובינוני נפגע, חיזבאללה מוכיח כי הוא עדיין מחזיק ביכולות שעלולות לגרום לנזק רב בנפש וברכוש".

אסון הכטב''ם בבא''ח גולני (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
אסון הכטב''ם בבא''ח גולני (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"להערכתנו, הקלף המנצח מבחינת חיזבאללה הוא מערך הכטבמי"ם והוא ימשיך לנצלו עד כמה שניתן. לראייה, 'הצלחתו' של חיזבאללה בתקיפת בסיס צה"ל באזור ואדי ערה על ידי כטב"ם מתאבד ב-13 בספטמבר ופציעתם של עשרות חיילים והריגת ארבעה. יתכן מאוד כי חיזבאללה שומר יכולות נוספות להמשך, כמו למשל ירי מטח גדול של טילים מדויקים".

בהמשך התייחסו פולק ובארי לתקרית בה נהרגו שני חיילים מכוחות יוניפי"ל: "מההודעות של יוניפי"ל נראה כי יוניפי"ל מתחיל לחקות את חיזבאללה וגם הוא מתחיל לדווח ולפרסם פרסומים פומביים מוגזמים ולא מדויקים בלשון המעטה. יוניפי"ל פוגע במאמצי ישראל להילחם בטרור ולפגוע בחיזבאללה לאחר שנכשל לעשות את זה בעצמו".

חיילי יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)
חיילי יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)

"להבנתנו, גם הסיכוי לביצוע מתווה חדירה במתכונת יותר מצומצמת הוא נמוך ביותר ("רק" עשרות או מאות בודדות של פעילים לתא שטח מצומצם). להערכתנו, שני המתווים לעיל אינם מהווים יותר סכנה ברורה ומיידית. יחד עם זאת, יש לזכור כי עדיין קיימת אפשרות חדירה מצומצמת ביותר של חוליות קטנות של פעילים בודדים לכל רוחב הגזרה. אפשרות כזו תמיד תהיה קיימת".

לקראת תום התדרוך, הזכירו בארי ופולק את ההסלמה הביטחונית שחלה במהלך השבוע החולף: "ידוע לנו על לפחות 720 טילים ורקטות שנורו השבוע לעבר מדינת ישראל מלבנון. זאת לעומת כ-500 רקטות וטילים שנורו בשבוע שעבר. עם זאת כמות ההתקפות נשארה כמעט זהה לשבוע שעבר, סה"כ 257 (לעומת 253 התקפות בשבוע שעבר)".

"המשמעות היא שהשבוע מטחי הרקטות של חיזבאללה היו בעלי כמות גדולה יותר. ההתקפות של חזבאללה השבוע גם היו קטלניות יותר וגרמו להרג של שני אזרחים ושישה חיילים. מרבית התקיפות של חיזבאללה בוצעו לאזורים בטווח של 0-5 ק"מ מקו הגבול עם לבנון, ליישובים סמוכים לגבול. הנשק המרכזי של חיזבאללה הוא הירי התלול מסלול".