על רקע החרפת המצב הביטחוני במזרח התיכון, ארצות הברית נקטה צעד משמעותי בהגנה על ישראל. לפי מקורות ביטחוניים, ישראל ביקשה מארה"ב מערכת הגנה מתקדמת נגד טילים לפני מספר שבועות, בעקבות התקפות הטילים האיראניות, כך עולה מדיווח הערב (שני) ב-CNN.

בתגובה, הפנטגון הודיע על פריסת סוללת THAAD (Terminal High-Altitude Area Defense) בישראל, בליווי כ-100 חיילים אמריקאים להפעלתה. מהלך זה מהווה "הצהרה גלויה על מחויבותנו" לביטחון ישראל, כדברי מזכירת הצבא האמריקאית, כריסטין וורמות. יש לציין כי ארה"ב מחזיקה רק שבע מערכות THAAD במלאי. 

הבקשה הישראלית הגיעה לכל המאוחר לאחר חיסולו של נסראללה ב-27 בספטמבר, ימים ספורים לפני שאיראן שיגרה יותר מ-180 טילים בליסטיים לעבר ישראל ב-1 באוקטובר. למרות שרבים מהטילים יורטו, חלקם הצליחו לחדור את מערך ההגנה האווירית, מה שהדגיש את הצורך בחיזוק המערכות.

מערכת ה-THAAD (צילום: רויטרס)
מערכת ה-THAAD (צילום: רויטרס)

במקביל, דווח ב-CNN כי ישראל הגבילה את תקיפותיה בביירות, בחלקו בשל פריסת מערכת THAAD האמריקאית. לפי הדיווח, ישנה "הבנה" בין המדינות בנוגע להגבלת התקיפות בתמורה לפריסת הסוללה. עם זאת, מקור ממשלתי ישראלי הכחיש זאת והדגיש כי "ישראל תוקפת בכל מקום בלבנון, כולל ביירות".

מומחים מציינים כי הצבת THAAD בישראל מהווה מסר פוליטי חזק של תמיכה אמריקאית, ומספקת מענה לאסטרטגיית המתקפה האיראנית של שיגור מטחים גדולים במטרה להציף את מערכות ההגנה הישראליות. המערכת משתלבת במערך ההגנה הקיים של ישראל, הכולל את מערכות החץ, שרביט קסמים וכיפת ברזל, ומרחיבה את יכולות ההגנה מול מגוון איומים אזוריים.

THAAD מסוגלת ליירט טילים בליסטיים ושיוט בטווחים שונים, הן בתוך האטמוספירה והן מחוצה לה. היא מצטרפת למערך ההגנה האווירית הקיים של ישראל, הכולל מערכות כמו חץ, שרביט קסמים וכיפת ברזל.