ברקע אסון פגיעת הכטב"ם בבא"ח גולני, אשר גבה את חייהם של ארבעה חיילי צה"ל, החל צה"ל לפעול למימוש החלטה דרמטית: חיסול כלל הפעילים ביחידה 127 של חיזבאללה, האחראית על שיגור הכטב"מים. חיל האוויר קיבל אתמול הנחיה מפורשת להשמיד את כל חברי היחידה, מבכיריה ועד אחרון מפעיליה, במבצע שעשוי להשפיע על מאות מחבלים.

בסקיי ניוז בערבית דווח אתמול כי ישראל מסרה לוושינגטון כי תהיה תגובה משמעותית על המתקפה.  בהמשך, מחלקת המדינה של ארה"ב ביקשה מאזרחיה לעזוב במידית. 

פינוי הנפגעים מפגיעת הכטב''ם באזור בנימינה (צילום: פלאש 90)
פינוי הנפגעים מפגיעת הכטב''ם באזור בנימינה (צילום: פלאש 90)

תחקיר ראשוני של חיל האוויר חשף כי חיזבאללה הפעיל מתווה התקפי מורכב, הכולל כטב"מים, רקטות ושלושה טילים מדויקים שכוונו לעבר חיפה. שניים מהכטב"מים יורטו בהצלחה על ידי חיל הים ומערכת כיפת ברזל, אך הקשר עם הכטב"ם השלישי אבד כשהיה צפונית-מזרחית לעכו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בתגובה לאירוע החמור, הורה מפקד חיל האוויר על הרחבת טווח ההתייחסות לאירועי כטב"מים שאבד עמם הקשר. ההנחיה החדשה קובעת כי אין להניח שכטב"מים אלו התרסקו מעצמם, אלא אם כן יש לכך אימות ודאי. כתוצאה מכך, צפוי כי בימים הקרובים יופעלו אזעקות נרחבות באזורים רבים בארץ, כשחלקן עלולות להיות התרעות שווא.

טל בארי, ראש מחלקת המחקר של המרכז לחקר אתגרי הביטחון בצפון, והחוקרת דנה פולק ממרכז עלמא העריכו כי "הקלף המנצח מבחינת חיזבאללה הוא מערך הכטבמי"ם והוא ימשיך לנצלו עד כמה שניתן. לראייה, 'הצלחתו' של חיזבאללה בתקיפת בסיס צה"ל באזור ואדי ערה על ידי כטב"ם מתאבד ב-13 בספטמבר ופציעתם של עשרות חיילים והריגת ארבעה. יתכן מאוד כי חיזבאללה שומר יכולות נוספות להמשך, כמו למשל ירי מטח גדול של טילים מדויקים".