חוקר ההיסטוריה של המזרח התיכון מאוניברסיטת חיפה, פרופ' אמציה ברעם, שוחח עם "מעריב" בנוגע לתגובה הישראלית הצפויה באיראן והציע מגוון דרכי פעולה אפשריות. בפתח דבריו אמר: "יש אופציות לגיטימיות רבות גם אם, בגלל אילוצים שונים, נחריג את הנפט והגרעין. בסיסים ובתי חרושת של טילים, בסיסי-צי ועוד. אני מציע מטרה שונה ומידרג-תגובות".

ברעם המשיך: "במקום המתון ביותר ראש הממשלה נושא נאום בעברית עם תרגום לפרסית ואומר: "עם איראני יקר, המשטר השולט עליכם שלח נגדנו 180 טילים. אבל אנו לא שוכחים שבשנת 536 לפני הספירה אתם, והמנהיג שלכם כורש הגדול, הרשיתם לנו לחזור מגלות בבל ולבנות מדינה יהודית עצמאית בארץ ישראל. לזכר אותם ימים, כדי שלא להדרדר למלחמה נגד העם האיראני, החלטנו לא לתקוף את איראן. הבה נחדש את הידידות בין העם האיראני והעם היהודי".

בנימין נתניהו  (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)

"תגובה תקיפה יותר תהיה תקיפה מדויקת של מפקדות של משמרות המהפכה-הפסדראן", ציין, "זהו הצבא הפרטי של כוהני הדת ושל המנהיג העליון חמינאי. הם הכי אכזריים, הכי קיצוניים במדיניות ביטחונית והם הכי שנואים בתוך איראן, מפני שהם מדכאים כל מחאה בדם, מאסרים ועינויים".

עוד הוסיף, "לכן, כל מפקדה שלהם ראוי לתקוף, אבל בעיקר את המפקדות שלהם בטהרן, כדי להראות לציבור הרחב שהם פגיעים ולא בלתי-מנוצחים כפי שהציבור חושב. פיצוץ המפקדות יפגע בכבודם, ויפחית את הפחד מהם. בטהרן אחת המפקדות החשובות שלהם היא השגרירות האמריקאית מתקופת השאה הפרסי. על המתקן הזה צריך ללכת כמטרה ראשונה".

משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

"אבל כאן יש שני מתארים", הדגיש ברעם, "האחד מתון, אך בכל-זאת יעיל: להודיע מראש שבעוד חצי שעה הבניין (כתובת מדויקת) יעוף באוויר ועל כולם להתפנות. רצוי שיתפנו גם דיירי בתים סמוכים מטעמי זהירות. יהיה טוב שתושבי טהרן יצפו בפסדראן בורחים ממעוזם כעכברים הנוטשים מספינה טובעת. רוב העם האיראני יריע לישראל. האפשרות היותר חריפה היא לתקוף את המפקדות הללו בלי התראה מראש, אך עלולות להיות אבדות אזרחיות. זה יפגע בשם הטוב שיש לישראל אצל איראנים רבים".