דובר צה״ל הודיע הערב (חמישי) כי יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס והאחראי לטבח שבעה באוקטובר, חוסל אתמול ברצועת עזה. כלי תקשורת רבים בעולם הערבי אישרו כבר עם תחילת הדיווחים את דבר חיסולו. 

בהודעה שפרסם צה"ל נכתב: "דובר צה״ל ודוברות השב"כ מאשרים כי בסיום של מצוד שנערך כשנה, אמש, 16 באוקטובר 2024, חיסלו כוחות צה"ל מפיקוד הדרום את יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס בפעילות בדרום רצועת עזה. סינוואר תיכנן והוציא לפועל את המתקפה הרצחנית בשבעה באוקטובר, וקידם את האידיאולוגיה הרצחנית שלו במהלך המלחמה ולפניה, והוא אחראי להירצחם וחטיפתם של ישראלים רבים".

"סינוואר חוסל לאחר שנה בה הסתתר בלב אוכלוסייה אזרחית בעזה, ובמסתור בעל ובתת הקרקע במנהרות החמאס. עשרות פעולות שביצעו צה״ל ושב״כ בשנה האחרונה, ובשבועות האחרונים במרחב בו חוסל, צמצמו את מרחב הפעילות של יחיא סינוואר שנרדף על ידי הכוחות, והביאו לחיסולו".

עוד נכתב כי "בשבועות האחרונים פועלים כוחות צה"ל ושב"כ בהובלת פיקוד הדרום, ובהם אוגדה 162 ואוגדת עזה, בדרום רצועת עזה, על בסיס מודיעין של שב"כ ואמ"ן, אשר הצביע על מרחבים חשודים בהם ישנו חשד להימצאות בכירי חמאס. כוח של חטיבה 828 (ביסל"ח) אשר פעל במרחב, זיהה וחיסל שלושה מחבלים. לאחר השלמת תהליך זיהוי הגופה, כעת ניתן לאשר כי הוא חוסל".

זירת איתור הגופה (צילום: רשתות חברתיות)
זירת איתור הגופה (צילום: רשתות חברתיות)

מוקדם יותר הודיעו צה"ל ושב"כ כי במהלך פעילות של לוחמי צה״ל ברצועת עזה, חוסלו שלושה מחבלים כאשר אחד ייתכן שאחד מהם הינו סינוואר. 

במבנה בו נהרגו המחבלים, לא נמצאו סימנים להימצאותם של חטופים באזור. כוחות צה״ל ושב״כ הפועלים בשטח ממשיכים לפעול תחת הזהירות הנדרשת. שר הביטחון  גלנט פזר רמז עבה: "נגיע לכל מחבל - ונחסל אותו".

במשטרה מסרו כי יש אימות לחיסולו של סינוואר לפי מבנה השיניים. גורם במשטרה הוסיף כי מעבר לבדיקות השיניים נערכו בדיקות נוספות לזיהוי. גורם בכיר במשטרה אמר כי "עשינו בדקה ראשונה לפי מנשך שייניים בתקופה שהיה אסיר, בבדיקה התקבלה התאמה מלאה. ממשיכים לבדיקות DNA". במקביל בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח מפי ״מקורות בחמאס״ כי הסימנים מעידים על כך שסינוואר חוסל.

יחיא סינוואר (צילום:  REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)


ישראל הודיעה לארה״ב כי ההיתקלות הצבאית שהובילה ככל הנראה לחיסולו של מנהיג חמאס התרחשה אתמול, כך אמרו גורמים אמריקאים לערוץ NBC. עד כה עודכנו הנשיא ג׳ו ביידן, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, מזכיר ההגנה לויד אוסטין ויו״ר בית הנבחרים של ארה״ב מייק ג׳ונסון. 

גורמים אמריקאים נמנעים כרגע מהצהרות מיידיות בדבר חיסולו האפשרי של סינוואר ואיך דבר זה עלול להשפיע על המלחמה ברצועת עזה והסכסוך בין ישראל לבין חמאס. ״אנחנו עדיין לא יודעים מה זה אומר״, אמר גורם אמריקאי לרשת CNN, ייתכן שתהיה תנועה ״מהירה״ לקראת הפסקת אש ושחרור החטופים או ש״עדיין עשויה להיות דרך ארוכה לפנינו״.

סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

סינוואר, בן 62, היה אסיר בישראל במשך 17 שנה ושוחרר בעסקת שליט. סינוואר נכלא בשנת 1988 כשהיה בן 26 והורשע ב1989 ברצח ארבעה פלסטינים בהם חשד כי שיתפו פעולה עם ישראל. הוא ידוע כאדם אכזרי ונחוש, כינויו הרווח הוא "הקצב מח'אן יונס". בעת שהותו בכלא הישראלי למד סינוואר עברית ואף התראיין לתקשורת. 

מסמך המשטרה על סינוואר (צילום: רשתות חברתיות)
מסמך המשטרה על סינוואר (צילום: רשתות חברתיות)


סינוואר הנהיג והגה את מתקפת שבעה באוקטובר, אז בתפקיד ראש הזרוע הצבאית של חמאס בעזה. סינוואר מונה באופן רשמי למנהיג חמאס לאחר חיסולו של איסמעיל הנייה באוגוסט 2024, אז ירש אותו כראש הלשכה המדינית של חמאס. הוא ניהל את המשא ומתן ואת הלחימה לאורך השנה האחרונה ממקומות מסתור בתוך רצועת עזה, כאשר הוא ממעט בתקשורת ושומר על דיסקרטיות מירבית. לפי הערכות, בחלק מתקופת המלחמה לפחות הקיף את עצמו סינוואר בחטופים על מנת להגן על עצמו מתקיפות צה"ל.