בצל חיסולו של יחיא סינוואר אמש (חמישי) והמשך התמרון הקרקעי בלבנון במקביל לפעולות הרס תשתיות הטרור ברצועת עזה, יוסי אמרוסי, לשעבר בכיר בשב"כ, התראיין ל"מעריב", והאריך על הלחימה הצבאית המתמשכת וחשף את ה"מאחורי הקלעים" של החיסול הדרמטי: ״צה"ל ושב"כ פועלו בשבועות האחרונים במרחב תל סולטאן שברפיח, באופן ממוקד על בסיס מודיעין של שב״כ מתוך הבנה שבכירי חמאס מסתתרים במקום".  

אחרי שסינוואר מת כמו כלב, הגיע הזמן שהחטופים יחזרו כמו בני אדם | בן כספית
אסון בסיירת גולני: חמישה חיילים נהרגו בהיתקלות בדרום לבנון

"הפעילות של הכוחות בוצעה בעל קרקע וגם בתת קרקע, כשהמשך הפעילות באזור תל סולטאן באה כדי להעמיק את המאמצים, בדגש על חשד להימצאות סינוואר באזור".

"צה"ל ושב"כ ביצעו סדרת פעולות לגירוי השטח יחד עם הפעלת לחץ צבאי. פעולות האלה, בתקופה האחרונה ובכלל בכל השנה, הביאו את סינוואר למצב בו הוא התנהג כמבוקש, נרדף כזה שחייב לזוז ממקום למקום לנוע בין מנהרה למנהרה, בין בית מחסה לבית מחסה, מתנהג בדיוק כמו שהתנהגו מבוקשים בתקופות האינתיפאדה, ובכך גם לעשות טעויות".  

"בימים האחרונים הצטמצם מוקד הפעילות של הכוחות לתוואי מסויים, לאור מודיעין מהשב"כ על פירים חשודים ואיתורים שעשויים להצביע על המצאות בכירי חמאס במקום, כולל האפשרות שמדובר בסינוואר".

"המצוד של צה"ל ושב"כ אחר יחיא סינואר שהתחיל כבר ב-8 לאוקטובר 23 ונוהל בחפ"ק משותף של צה"ל ושב"כ הגיע לסיומו שלשום בשעות הערב בהתקלות של כוחות צה"ל (ביסל"ח) בתל סולטאן, בה נהרגו שלושה מחבלים. אתמול הגיעו כוחות של צה״ל יחד עם אנשי שב"כ, לחקירת הזירה בה זוהתה גופה שנראית דומה לסינוואר. לאחר בדיקות אומתה זהותו כי חוסל במסגרת הלחימה אמש".    

"ישנה גם הערכה מבוססת שסינוואר היה באותה המנהרה בה הוצאו להורג ששת החטופים ועזב את המקום זמן קצר קודם לכן. הכוחות מצאו במנהרה ממצאים שקובעים חד ערכית שהוא היה במקום. מאז כוחות צה"ל ושב"כ מבצעים לחץ מתמשך על התוואי והגזרה מה שגרם לסינוואר לנוע כל הזמן וכתוצאה מכך גם לעשות טעויות".

"הפעילות של צה"ל ושב"כ בהשמדת המנהרות, במיפוי השטח ובשליטה מודיעינית וצבאית בשטח במהלך כל השנה צמצמו את המרחב בו סינוואר יכול היה להסתתר. זו גם ההזדמנות לומר כמה חשוב היה להיכנס ולכבוש את רפיח. פעולה שלא מעט מומחים שללו לצד המרדף אחרי סינואר, השב"כ וצה״ל הובילו מאמץ מתמשך כל העת לשלול הימצאות חטופים לידו".

"זה היה דבר מאוד חשוב ומשמעותי ואני משוכנע שאם היו סביבו חטופים (והצבא היה יודע מכך) לא היה מתבצע החיסול. בהמשך לחיסול סינוואר נמשכים המאמצים לאתר ולסכל את יתר בכירי החמאס שעדיין בחיים. מדרגי הביניים ועד למח"טים שעדיין מתפקדים". 

"הפעילות של הכוחות בוצעה בעל קרקע וגם בתת קרקע, כשהמשך הפעילות באזור תל סולטאן באה כדי להעמיק את המאמצים, בדגש על חשד להימצאות סינוואר באזור".

בתום הריאיון דיבר על הסיכוי לעסקה להשבת החטופים והתייחס לפעולות הרצויות בהמשך: "אין לי ספק שהיום הסיכוי לשחרר חטופים גבוה משלשום. סינוואר, בגלל אופיו הקיצוני, הדתי הג'יהאדיסטי היה המכשול המרכזי ששלל כל הצעה ופשרה ישראלית.  כעת יש לנצל את הימים הקרובים ולפעול בשני כיוונים: 1. פעילות בשטח והצעות כספיות מפתות לכל מי שיצביע על מיקום חטוף או שיחזיר אותו. 2. פניה מידית למתווכות ולשים עסקה על השולחן. שחרור כל החטופים תמורת הפסקת הלחימה, והגליית כל פעילי החמאס לחו"ל״.