מותו של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, מסמן אבן דרך משמעותית במאבק בין ישראל לחמאס. מיכה קובי, לשעבר בכיר בשב”כ ואחד מחוקריו של סינוואר בעת שהיה כלוא בישראל, שיתף היום (שישי) את "מעריב" בתובנות על החיסול ועל ההשלכות המידיות והעתידיות על הארגון ועל המצב בעזה, לטענתו.

“צה”ל ביצע את עבודתו בשטח בצורה מושלמת״, מספר קובי, שהכיר את סינוואר מקרוב. “הם פעלו כלוחמים ורק לאחר הירי גילו את גופתו של יחיא סינוואר״. לדבריו,  צה”ל הצליח לפגוע גם במבנה הפיקוד של חמאס לאורך כל השנה האחרונה. “צה”ל חיסל 25 מפקדים בכירים ממפקדת חמאס במהלך השנה״, הוא מוסיף, ומדגיש כי מאז מותם, מצבו המורלי של סינוואר היה ירוד.

ראשי חמאס שחוסלו (צילום: רויטרס,רשתות ערביות)
ראשי חמאס שחוסלו (צילום: רויטרס,רשתות ערביות)

בהתייחסו למצבו הנפשי של סינוואר בחודשים האחרונים, קובי אומר: “הוא היה בדאון רציני בחודשיים האחרונים. הוא נעלם כי לא רצה לדבר עם אף אחד, לא רצה לנהל משא ומתן על החטופים. עניינה אותו רק השרידות האישית שלו״. סינוואר, איבד את חבריו הקרובים עימם תיכנן את הטבח ואת היכולת לשלוט במערכה כפי שנהג בעבר: “הוא איבד את כושרו לנהל את המלחמה. היה לו כוח, אבל יותר ממחצית מאנשי חמאס חוסלו וזה הקשה עליו״. 

למרות מאמציו, סינוואר לא הצליח לשמר את המורל של היחידות הלוחמות תחת פיקודו. “הוא ניסה להרים את המורל ולעודד לבצע פיגועים, אבל לא כל כך הצליח במשימתו״, מציין קובי. רק שבועיים לפני חיסולו, ניסה סינוואר לעודד את ערבי ישראל ויהודה ושומרון לבצע פיגועים נגד ישראל באמצעות דובריו. “הוא קרא לבצע פיגועים גדולים ומכאיבים ככל האפשר״, אומר קובי. “ב-24 שעות בהן היה ער, חלם כל העת להרוג יהודים״. 

הניה וסינוואר במחאה נגד תוכנית עסקת המאה של טראמפ, 2019 (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
הניה וסינוואר במחאה נגד תוכנית עסקת המאה של טראמפ, 2019 (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)

כשמדברים על התלות של חמאס בסינוואר, מיכה קובי מסביר עד כמה מותו של המנהיג הבכיר משפיע על הארגון: “אנשי חמאס שנותרו בחיים כרגע נמצאים במנהרות או מתערבבים עם אזרחים. מותו של המנהיג משפיע על המורל הקרבי שלהם ועל הכשירות שלהם״. קובי מזהיר כי ישראל חייבת לנצל את המומנטום שנוצר בעקבות החיסול. “אנחנו חייבים לנצל כל שניה יקרה, אחרת נמצא את עצמנו במצב לא טוב״. 

עם זאת, הוא מדגיש את הסיכון הקיים, במיוחד בנוגע לחטופים הישראלים שעדיין מוחזקים על ידי חמאס. “הטבע הערבי הוא לנקום, והם עלולים לנקום בחטופים״, הוא אומר, ומציע פתרון מעשי: “צריך להציע פרסים כספיים גדולים ביותר למשפחות וגם לטרוריסטים שמחזיקים את השבויים כדי שיסגירו את עצמם ועל כל חטוף יקבלו כסף. בנוסף, יש להבהיר להם שהם יכולים להימלט למצרים״. 

לדבריו, ככל הידוע לו, הממשלה הישראלית כבר שוקלת את הצעד הזה ברצינות.

\'\'ככל הידוע לי - הממשלה שוקלת ברצינות פרס כספי על החזרת חטופים\'\'. בנימין נתניהו   (צילום: רועי אברהם / לע''מ)
\'\'ככל הידוע לי - הממשלה שוקלת ברצינות פרס כספי על החזרת חטופים\'\'. בנימין נתניהו (צילום: רועי אברהם / לע''מ)

בנוגע להמשך המערכה בעזה, קובי קובע באופן ברור: “המטרה היא לחסל את היכולות הצבאיות של חמאס. לא לוותר לאף אחד שהוא טרוריסט״. הוא קורא להקמת ממשל צבאי ישראלי בעזה, שייקח אחריות על ניהול האזור הן מבחינה ביטחונית והן מבחינה אזרחית. “אנחנו לא נסמוך על אף אחד בעולם שינהל את העבודה עבורנו״, הוא מדגיש.

הלחימה בעזה צריכה להימשך, לדעתו, בעוצמה רבה יותר. “יש לתגבר לוחמים ולקרוא למחבלים להיכנע. כל מחבל שלא ייכנע ימות, כל מי שהשתתף בטבח״.

בסיום דבריו, קובי מביע ספק לגבי האפשרות שיהיה יורש לסינוואר בחמאס. “אני לא חושב שיהיה יורש בקרוב לסינוואר״, הוא טוען. “המחבלים שנותרו בחיים ינסו לריב ביניהם על התפקיד״. 

מותו של יחיא סינוואר משאיר חלל גדול בהנהגת חמאס, ומעמיד את הארגון בפני פרשת דרכים משמעותית. ישראל, כך נראה, עומדת בפני הזדמנות לנצל את המצב הנוכחי לחיסול היכולות הצבאיות של הארגון בצורה מוחלטת.