שלושה ימים לאחר חיסולו של יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס, דיווח היום (שבת) העיתון הסעודי א-שרק אל-אווסט כי הנהגת ארגון הטרור מתקדמת לקראת בחירת יורשו. עם זאת, על פי הדיווח, ייתכן שהארגון ישמור הפעם את זהות מחליפו של סינוואר בסוד, מחשש לחיסולו.

לדברי המקורות, קיימת כמעט תמימות דעים בהנהגת חמאס בעזה ובחו"ל בעניין זה. "צעד זה נועד לאפשר לראש הלשכה החדש מרחב פעולה, להגן עליו מפני רדיפה ישראלית ולהקשות על ישראל הפועלת לחיסול מרבית מנהיגי הארגון", נמסר.  המקורות הוסיפו כי מהלך זה "יאפשר גם פעילות חלקה יותר ושמירה על הסדר הכללי, הלכידות וההיררכיה בתוך הארגון"

לפי הדיווח, חמאס מעוניין לבלבל את ישראל באשר לתהליכי קבלת ההחלטות, במקרה של חידוש המשא ומתן להפסקת אש ועסקת חטופים.

העיתון הסעודי מדווח על חמישה מועמדים פוטנציאליים לרשת את סינוואר. בראש הרשימה עומד מוחמד דרוויש, ראש מועצת השורא של חמאס, איש צללים שהחל להופיע בפומבי רק לאחרונה. דרוויש חי בחו"ל והיה מקורב לאחים המוסלמים. המועמד השני הוא ח'ליל אל-חיה, סגנו של סינוואר, הנחשב לדמות ניצית. אל-חיה מוביל את צוות המשא ומתן בפגישות השונות ואתמול אישר את חיסול סינוואר בנאומו.

חליל אל חייה (צילום: רויטרס)
חליל אל חייה (צילום: רויטרס)

ח'אלד משעל, בן 68, מוזכר כמועמד שלישי. הוא משמש כיום כמנהיג חמאס בחו"ל וכיהן כראש הלשכה המדינית של חמאס במשך יותר מ-20 שנה, בין השנים 2017-1996. ישראל ניסתה להתנקש בחייו בעבר ללא הצלחה. המועמד הרביעי הוא מוסא אבו מרזוק, בכיר חמאס בחו"ל ששימש כראש הלשכה המדינית בשנים 1995-1992 בעת שהותו בעמאן. בשנת 1999 גורש בשנית מירדן לאחר שובו מאיראן, ולאחר מכן התגורר בדמשק ובקהיר. על פי הערכות, הונו מוערך בכ-2-3 מיליארד דולר. המועמד החמישי והאחרון הוא מוחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס השוהה מחוץ לרצועת עזה.

מקורות בכירים בחמאס אמרו אתמול לעיתון הסעודי כי "חיסולו של סינוואר היה צפוי, ולכן הארגון הסדיר את נוהלי החזקת החטופים על פי פרוטוקול ביטחוני המתעדכן מעת לעת - הנחיות יוצאות באופן קבוע לאחראים על החזקתם". המקורות ציינו כי לארגון "עדיין יש את היכולת להקשיח את עמדותיו בנוגע לעסקת חילופי שבויים, דבר שישראל אינה מאמינה בו. ישראל סבורה שהנהגת הארגון תהיה מפוררת יותר לאחר חיסול סינוואר, ולא תוכל לדעת את מיקומם של החטופים".

המקורות טענו כי סינוואר מילא תפקיד מודיעיני מרכזי בהסתתרותו, לא מחשש לחיסול, אלא כדי להטעות את הכוחות הישראליים שניסו להשיג תדמית של ניצחון באמצעות חיסולו. הדבר מצביע על כך שהוא הסתמך רק על שניים או שלושה אנשים כדי לאבטח את תנועותיו, לספק את צרכיו ולתקשר עם מנהיגי הארגון ואחרים.

ח'ליל אל-חיה, סגן מנהיג חמאס, הדגיש אתמול כי עמדת חמאס בנושא עסקת החטופים לא תשתנה בעקבות החיסול: "מותו של סינוואר והמפקדים האחרים רק יוסיף כוח ונחישות להמשיך בדרכם. חמאס ימשיך ללכת בדרך שהתוו המייסדים והמפקדים שחוסלו, עד למימוש שאיפות העם הפלסטיני לשחרור מלא של פלסטין והקמת מדינה שבירתה ירושלים".

"החטופים לא יחזרו - אלא אם תיפסק התוקפנות נגד עזה, תהיה נסיגה מוחלטת ממנה והאסירים שלנו ישוחררו מבתי הכלא. אנחנו ממשיכים לפעול לפי רוח מבול אל-אקצא", הבטיח אל-חיה.