דובר צה"ל פרסם הערב (שבת) תיעוד חדש ומידע מפורט על המרדף אחר יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, אשר חושף את הימים האחרונים לפני הטבח ב-7 באוקטובר ואת מסלול בריחתו בחודשים שלאחר מכן. 

בסרטון שנתפס על ידי כוחות צה"ל ושב"כ לפני מספר חודשים, נראה סינוואר ובני משפחתו בורחים למתחם תת-קרקעי מתחת לביתם בליל ה-6 באוקטובר 2023, שעות ספורות לפני הטבח. "התיעוד מראה את סינוואר, ילדיו ואשתו כשהם מציידים את המנהרה במזון, מים, מזרנים ואפילו מסך פלזמה, מתכוננים לשהייה ארוכה," מסר דובר צה"ל. "פעולותיו של סינוואר בוצעו בבדידות מוחלטת, ככל הנראה לשם שמירה על מידור."

מידע זה סייע לצה"ל ושב"כ לצמצם את מרחבי החיפוש אחרי סינוואר. בפברואר 2024, כוחות הביטחון נכנסו לחאן יונס, עיר הולדתו של סינוואר, שם נחשף מתחם תת-קרקעי מאובזר. "שם מצאנו מתחם לשהות ארוכה. שירותים ומקלחת, מטבח עם מזון, מיטות, מדים, כספות, כסף מזומן רב, מסמכים ומודיעין נוסף," הוסיף דובר צה"ל.

חיסול יחיא סינוואר (צילום: דובר צה"ל)

לפי המידע שנחשף, מספר פעמים היו כוחות צה"ל קרובים מאוד לסינוואר והגיעו למקומות בהם שהה זמן קצר לפני שהספיק לברוח. פעילות הכוחות בחאן יונס הביאה את סינוואר להימלט לרפיח, למתחם תת-קרקעי בשכונת תל אל סולטאן. במרחב תל סולטאן, סינוואר שהה במתחם בכירים מתחת לאדמה. "היה כל מה שהוא צריך - טלוויזיה, אוכל, ספות, מיטות, אמצעי קשר ושליטה," מסר דובר צה"ל. באופן מפתיע, כוחות הביטחון מצאו דגימת DNA של סינוואר על טישו בו הוא קינח את אפו, מה שסייע לאמת את נוכחותו במקום.

המתחם התת קרקעי של יחיא סינוואר (צילום: דובר צהל)
המתחם התת קרקעי של יחיא סינוואר (צילום: דובר צהל)

חשוב לציין כי הנקודה בה שהה סינוואר נמצאת כמה מאות מטרים בלבד מהמנהרה בה נרצחו ששת החטופים הישראלים, עובדה המדגישה את האכזריות והציניות של מנהיג חמאס. דובר צה"ל סיכם: "חשיפה זו מדגישה את הפער בין דאגתו של סינוואר לעצמו ולמשפחתו לבין האכזריות שגילה כלפי אזרחי ישראל, כולל 101 החטופים שעדיין מוחזקים בעזה. אנחנו בדקנו כל פיסה של מידע אפשרי כדי ללכוד אותו."