נעם תיבון, מפקד הגיס הצפוני לשעבר, התראיין הבוקר (ראשון) ל-103FM בתכניתם של אודי סגל וענת דוידוב ודיבר על התנהלות המלחמה לאחר חיסול יחיא סינוואר: "טוב שהוא חוסל, ואני לא רואה בזה נקמה, אני רואה בזה צדק. חשוב מאוד שהאיש שאחראי לרצח של כל כך הרבה ישראלים, לסבל הגדול ולאונס, וכמובן גם לחטופים מצא את מותו, וכל הכבוד לגדוד 450 ולגדוד בי"ס להכשרת השריון שעשו עבודה יוצאת מן הכלל".

לא רק אחיו של סינוואר: אלו המועמדים לתפקיד מנהיג חמאס החדש
דפוס הפעולה נחשף: זו ההונאה הגדולה שמבצע חיזבאללה בירי לישראל

לאחר מכן המשיך והוסיף: "ועכשיו קדימה - אם לא ננצל את המומנטום של חיסול סינוואר להשיג הסדרה בדרום שתכלול גם את החזרת החטופים וגם את החלפת שלטון החמאס, ההישג הזה יישחק. ראינו מה קרה בצפון – חיסלנו את נסראללה, הישג יפה מאוד, אבל מהרגע שאתה לא הופך הישג צבאי להישג מדיני, הוא נשחק. אנחנו רואים שבלבנון אנחנו שקועים במלחמת התשה, שהיא פחות טובה למדינת ישראל ויותר טובה לחיזבאללה".

זירת חיסולו של יחיא סינוואר (צילום: רשתות חברתיות)
זירת חיסולו של יחיא סינוואר (צילום: רשתות חברתיות)

לאחר מכן, התייחס לסוגיית יחסי ישראל-ארה"ב: "אני יכול להגיד שממשל ביידן מאז 7 באוקטובר הושיט יד יוצאת דופן למדינת ישראל בהזזת כוחות לפה, ובכמויות תחמושת יוצאות דופן שאפשרו לנו להילחם. התקופה היא תקופה רגישה, תקופת בחירות בארצות הברית".

"מסורתית, ישראל מעולם לא נקטה עמדה האם היא לטובת הרפובליקנים או לטובת הדמוקרטים. מתבצעת כאן מבחינתי תקלה כשנתניהו פוזל כל הזמן לטובתו של דונלד טראמפ, ומתערב במערכת בחירות  האמריקנית. ברגע שמערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית היא כל כך עכורה, זה לא טוב למדינת ישראל. אנחנו צריכים את העזרה האמריקנית, בין אם זה ממשל דמוקרטי, ובין אם זה ממשל רפובליקני".

על הלחימה והתמרון הקרקעי בלבנון: "בתור בוגר לבנון, ואני מכיר את הביצה הלבנונית. אנשי צבא, בדרך כלל יש להם את הנטייה להגיד: 'תנו לי עוד שבוע ועוד חודש, אני פותר את הבעיה'. זה לא עובד ככה".

"ניצחון בדרום יהיה החזרת החטופים, ושתושבי העוטף וכל היישובים יוכלו לחזור הביתה, לשים את הילדים בבוקר בגן בביטחון ולחיות בביטחון", ציין תיבון. "לא יהיה שקט באזורנו, אבל חייב להיות ביטחון, זה צריך להיות הניצחון".

"אותו הדבר בצפון – בצפון יהיה ניצחון כאשר תושבי מטולה ומנרה יחזרו לבתיהם, יש שם גם הרבה עבודה לשקם והממשלה כבר עכשיו צריכה להשקיע  בשיקום, ולשם צריך לחתור, לא איזו מלחמה נצחית שמשרתת בעיקר שיקולים פוליטיים של נתניהו, אבל פחות טובה למדינת ישראל. צריך לנסות לסגור את האירוע הזה, כי יש לזה המון השלכות כלכליות, וגם על הצבא".

הדרך לסיום המלחמה לדידו של תיבון חייבת לעבור דרך הסדר עם לבנון: "אנחנו צריכים הסדר איתם. היה לנו שם 'פתחלנד', נשארנו שם עשרים שנה. מ'פתחלנד' זה הפך להיות 'חיזבאללה-לנד', ואנחנו צריכים להחזיר לשם את מדינת לבנון, שמי שיהיה על גבולנו יהיה צבא לבנון".

פעילות כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)


"יש להם כוחות מאומנים. עם מדינת לבנון – שם צריך לחתור, שכל דרום לבנון יהיה מפורז מחיזבאללה, ובכלל נעשים תהליכים בלבנון להפוך את חיזבאללה מכוח צבאי לכוח פוליטי. ברצועת עזה אנחנו צריכים לדאוג שיגיע לשם שלטון אחר שהוא לא שלטון חמאס. את זה צריך לתאם עם מדינות ערב המתונות כחלק מתהליך. זה צריך להיות פלסטינים, בליווי של מדינות ערב. כל עוד אנחנו לא עושים את זה, החמאס הוא זה ששולט בעזה, וזה אומר שאנחנו לא עומדים ביעדי המלחמה שלנו".

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm