איראן מגבירה את מעורבותה בלבנון באופן חסר תקדים לאחר חיסול הנהגת חיזבאללה שבראשה עמד חסן נסראללה, כך עולה משיחה עם נתי טוביאן, חוקר איראן במכון ממר"י. לדבריו המשפט של יו"ר הפרלמנט האיראני, לפיו ״המשענת המרכזית של הלבנונים היא המנהיג העליון, הפקידים והעם האיראני״, מראה שהאיראנים כבר מתערבים בעניינים הפנימיים של לבנון.

לדברי טוביאן, "זה שהאיראנים מרשים לעצמם להתערב בפומבי בעניינים הפנימיים של לבנון וכבר לא מדברים על חיזבאללה, זה כבר סיפור אחר".

"עוד לפני כן, בעקבות הדברים של יושב ראש הפרלמנט, ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאטי, זימן את מיופי הכוח בשגרירות האיראנית בלבנון לשיחת נזיפה. זה כבר אומר משהו לגבי האומץ שהלבנונים אוזרים כדי להתבטא בצורה פומבית נגד המשטר האיראני", הוסיף.

טוביאן הדגיש את השינוי הדרמטי בזירה: "על פי הדיווחים, סגן מפקד כוח קודס מוחמד רזא פלאח זאדה מונה ישירות לפקד על חיזבאללה. זה אומר שעכשיו איראן כמדינה נמצאת על גבולה של ישראל. זה אולי גם מסמן את השיפור המסוים שחל ביכולות הצבאיות של חיזבאללה בהתגברות של שיגורי הרקטות והכטב"מים".

כטב''ם של חיזבאללה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
כטב''ם של חיזבאללה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

החוקר טוביאן פירט את ההשקעה האיראנית בלבנון: "אחרי מלחמת לבנון השנייה, איראן היא זו שהקימה את חיזבאללה ב-1982. מאז היא ממלאת את כל הצרכים שלה. אם זה לוחמי חיזבאללה שנשלחים לאיראן כדי לקבל אימונים צבאיים, אם זה נשק שכולו מגיע מאיראן, אם זה בתי חולים, בתי ספר שנבנו בדחייה במימון איראני, אם זה אותה טיילת איראן המפורסמת במארון א-ראס במימון איראני".

למרות ההשפעה הגוברת, ישנם קולות התנגדות באיראן עצמה. טוביאן ציין: "הקול הבולט שמתנגד למדיניות הזאת של איראן הוא צאדק זיבאכלאם, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת איראן. הוא יוצא בפומבי לא רק נגד התמיכה בחיזבאללה אלא בכלל שואל 'מי שם אותנו כאיראנים או כמשטר איראני להיות אלה שעוזרים בלעדית לפלסטינים? האם חסרות לנו צרות מתוך הבית שאנחנו מבזבזים תקציבי עתק?".

באשר לשינויים אפשריים באסטרטגיה האיראנית, טוביאן סייג: "הזמן יגיד, כרגע זה עוד מוקדם. לפחות אם לשפוט לפי מה שקורה היום, אז רואים שהחיסולים של הצמרת הצבאית והמדינית של חמאס אומנם החלישו אותה, אבל לא מנעה ממנה להמשיך לשגר כטב"מים ורקטות".

לגבי היעדים ארוכי הטווח של איראן, טוביאן הסביר: "לאיראן יש שאיפות אימפריאליות. היא רוצה להחיות את האימפריה האיראנית שהייתה לפני הספירה, האימפריה של כורש ואחשוורוש, אומנם לא לפי הצורה החילונית שלה אלא בצורה השיעית שלה. היא רוצה להגיע עד לים התיכון".

הוא הוסיף: "היעד הגדול ביותר הוא הפלת המשטר בסעודיה, להשתלט על המקומות הקדושים מכה ומדינה ולהיות זו שמייצגת את המקומות הקדושים. כמובן יש לזכור שהשיעים הם עשרים אחוז של כל העולם המוסלמי, כלומר אלו פנטזיות שהם מטפחים בעיני רוחם על זה שהם אלה שצריכים להנהיג את העולם המוסלמי".

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)

לסיכום אמר, כי "ישראל עומדת בדרך הזאת. השאיפה היא, לפחות לפי ההצהרות שלהם, להשמיד את ישראל. זה שאיפה לא של המנהיג הנוכחי אלא של המנהיג הקודם, חומייני, שהכריז בקולי קולות: 'ישראל צריכה להימחק מעל פני האדמה'. ואנחנו מאז רואים את המדיניות האיראנית שפועלת גם כדי להשיג הגמוניה אזורית, גם כדי להרחיב את תחומי ההשפעה שלה, וכמובן בדרך לחסל כל מי שעומד בדרכה, ובכלל זה ישראל".