הותר לפרסום: אל"ם אחסאן דקסה ז"ל, מדלית אל-כרמל, מפקד עוצבת 'עקבות הברזל' (401), אוגדה 162, נפל היום (ראשון) בקרב בצפון רצועת עזה, בן 41 בנופלו. הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים.

ביום, אל"ם אחסאן דקסה ומפקד גדוד 52 הגיעו עם הטנקים לנקודת תצפית. השניים התרחקו מהטנקים כ-20 מטרים ואז הופעל מטען נפץ בעזרת חוט תיל. דקסה, מעוטר צל"ש אלוף על פועלו במלחמת לבנון השנייה, הוא הקצין הבכיר ביותר שנהרג מתחילת התמרון, לצד אלוף-משנה יצחק בן בשט.

כוח שריון ליד גבול לבנון  (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)
כוח שריון ליד גבול לבנון (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)

חטיבה 401 המכונה בשם ״עקבות הברזל״ היא חטיבת שריון תחת אוגדה 162 של פיקוד הדרום וחטיבת השריון הסדירה השלישית בצה״ל לצד חטיבה 7 וחטיבה 188. החטיבה מורכבת משלושה גדודי שריון: 52, 9, 46 וכן גדוד 601 של ההנדסה הקרבית. 

חטיבה 401 השתתפה מאז תחילת התמרון לפני שנה בעזה במרבית הקרבות והיא בעצם החטיבה שלא הפסיקה להילחם אפילו יום אחד מאז 7 באוקטובר. ולקחה חלק בקרבות בג׳בליה, בעיר עזה, כאשר נכנסה לבית החולים שיפע. בציר המסדרון. ברפיח ביצעה את ההפקעה על ציר פלדלפי בתוך ארבעים דקות בלבד. ועתה בשבועיים האחרונים היא פועלת שוב בג׳בליה תחת אוגדה 162.

חטיבה 401 מפעילה בגדודי השריון טנקי מרכבה סימן 4, ואילו בגדוד ההנדסה 601 של החטיבה מפעיל הגדוד את הנמרות של חיל ההנדסה. מפקד החטיבה אחסון דקסה הוא חלל צה״ל הבכיר ביותר שנהרג בלחימה הקרקעית בעזה והוא החלל ה35 של חטיבה 401.

אחסאן דקסה (צילום: דובר צהל)
אחסאן דקסה (צילום: דובר צהל)

דקסה, יליד דליית אל כרמל, החל את דרכו הצבאית בחיל השריון בשנת 2001. במהלך מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, דקסה כיהן כמפקד פלוגה בגדוד 75 של חטיבה 7. הוא הוביל כוח שריון שסופח לחטיבת הצנחנים, ובלט בפעולות חילוץ נפגעים. בקרב עייתא א-שעב, דקסה הפגין אומץ לב יוצא דופן כאשר זיהה מקור ירי שפגע בכוח צנחנים. ללא היסוס, הוא נכנס לבדו עם הטנק שלו לכפר, פעל לנטרול מקור הירי ולפינוי הנפגעים. על פעולותיו האמיצות אלו, הוענק לדקסה צל"ש אלוף ממפקד פיקוד הצפון.

בשנת 2012 מונה לסגן מפקד גדוד 77, ובשנת 2014 לקצין אג"ם של חטיבה 7. שנתיים לאחר מכן, ב-2016, הועלה לדרגת סא"ל ומונה למפקד גדוד 82. בתפקיד זה הוביל את הגדוד במהלך העימותים בגבול רצועת עזה ב-2018.

המשך דרכו הצבאית כלל מינוי למפקד גדוד 532 בחטיבה 460 בספטמבר 2018, ולאחר מכן לתפקיד קצין המבצעים של פיקוד הצפון בשנת 2019. באוגוסט 2021 הגיע לשיא חדש בקריירה כשהועלה לדרגת אל"ם ומונה למפקד עוצבת הגולן. 

לאחר סיום תפקידו כמפקד עוצבת הגולן באוגוסט 2023, פנה דקסה ללימודים במכללה לביטחון לאומי. ב-25 ביוני 2024, בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, מונה דקסה למפקד חטיבה 401, תפקיד בכיר ורב-אחריות בעת מלחמה. 

 

ראש העדה הדרוזית, השייח' מופק טריף, ספד לו: "צה"ל איבד היום את אחד מטובי ובכירי מפקדי השדה שעמד בראש הכוחות והוביל אותם בשדה הקרב. זו אבידה קשה וכואבת ביותר למדינת ישראל, לצה"ל לעדה הדרוזית. בלתי נתפס כי הגיבור שנועד לגדולות כבר איננו. לבנו ותחושותנו עם בני המשפחה ברגעים הקשים מנשוא, ברגעים בהם תהפך עולמם עם קבלת הבשורה הקשה והמרה".

עוד כתב טריף: "העדה הדרוזית, ממשיכה לשלם את המחיר הכבד והיקר מכל במלחמה, מאבדים את מיטב הבנים והקצינים. השותפות של העדה בחיי המדינה, מתגלית כל פעם מחדש ובעוצמה רבה אך בשדה הקרב. השכול הוא תזכורת השקמה כי השוויון בנטל וגם באובדן, שנגלים אך בשדה הקרב, חובה שיהיו גם בחיים היום יום. זו חובתה של המדינה כלפי אזרחיה הדרוזים. יהי זכרו של אחסאן ז"ל ושל כלל החללים נצור בליבנו לעד".

ד"ר אמיר ח'ניפס, חברו של דקסה ויו"ר התנועה הדרוזית לדמוקרטיה ושוויון, ספד לו: ״נשבר הלב. נגדע הארז! איך נישא את הכאב? אל"ם אחסאן דקסה נפל היום בקרב הירואי בעזה. הוא היה מפקד נערץ, איש מופת, ובשבילנו - החבר היקר, המוערך, עם הלב הענק. אחסאן, העדה הדרוזית ומדינת ישראל בוכה על בניה, ואין לנו נחמה".

עוד הוסיף ד"ר ח'נפיס: "אחסאן הוא הקצין הדרוזי הבכיר ביותר שנפל במלחמה. הוא מסמל את ברית הדמים בין העדה הדרוזית למדינת ישראל. ושוב, הזכויות שוות רק במותם של בני העדה הדרוזית״.

אל''ם אחסאן דקסה ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
אל''ם אחסאן דקסה ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

ראש עיריית דלית אל כרמל, רפיק חלבי, ספד לדקסה: "דלית אל כרמל לובשת שחור!! בכי ונהי! איך נפלו גיבורים!!! בצער, בכאב ובהרבה יגון נפרדת דלית אל כרמל, צה״ל, העדה הדרוזית ומדינת ישראל מאחד מגיבוריה. היום נפל בעזה אלוף משנה אחסאן דקסה מח״ט חטיבת השריון 401. גיבור, אמיץ, לוחם שהפך אגדה, צנוע שנלחם מאז תחילת המלחמה. שמעתי את זעקות הילדים הקטנים שלו עם הישמע הידיעה ונטרפתי״.

נשיא המדינה יצחק הרצוג, כתב: "יחד עם כל בית ישראל קיבלתי בצער וכאב את הבשורה המרה על  נפילתו של מח״ט 401, אל״ם אחסאן דקסה ז״ל, שנפל היום בקרבות בג׳באליה. אחסאן - גיבור ישראל, לוחם אמיץ, צנוע וערכי - ונפילתו היא אבדה למדינת ישראל ולחברה הישראלית כולה. אני מצדיע לו ומחבק את משפחתו, את הישוב דלית אל כרמל ואת אחיותנו ואחינו מהעדה הדרוזית שאיבדו בנים יקרים רבים מתחילת הלחימה תוך מסירות, תחושת שליחות ושותפות גורל. יהי זכרו ברוך".

עובדיה קרא, חברו ושכנו של דקסה סיפר ל״מעריב״ אודותיו: ״אחסאן היה בן אדם מאוד צנוע, הוא היה בן כיתתי וכבר מאז בית הספר הוא היה בולט וחזק. היינו משחקים יחד בכדורגל ומבלים. כשסיימנו ללמוד, הוא החליט שהוא משקיע את כל כולו בצבא, וכל הזמן רק שמענו עליו דברים טובים, שהוא מתקדם. היינו גאים בו. כל דבר שהוא היה עושה - הכל בשקט, בצניעות ובענווה. היה מכבד את כולם וכולם כיבדו אותו. הוא עבר כברת דרך ארוכה, להיות בגיל 41 אלוף משנה זה לא בא בקלות, זה כבוד. הוא היה מורעל על הצבא".

עוד סיפר קרא: "כשקיבלנו את הבשורות היום והמידע החל לזרום, אנשים החלו להגיע לאזור ביתו. יש 1,000 איש שהגיעו לבית משפחתו. מותו הוא אבידה לכל העדה - לא רק לכפר. הוא היה בחור צנוע, אהוב, שקט ובחייו לא רב עם אף אחד. הוא מסוג האנשים שהוא חבר של כולם. עכשיו רואים בעיניים איך כולם באים ובוכים עליו, אי אפשר לעכל את הבשורה הזו. הוא רק רצה להתקדם עוד ועוד בצבא, אהב את התפקיד שהוא עשה ונתן את הנשמה שלו למדינה״.

בעקבות התקרית הקשה, סגן מפקד אוגדה 162 אל"מ מאיר בידרמן ימונה למ"מ מח"ט 401. אל"מ בני אהרון שהיה מח"ט 401 והוחלף על ידי דקסה ז"ל, יוחזר מחופשת לימודים וימונה למ"מ סגן מפקד אוגדה 162. לתפקיד מ"מ מג"ד 52 מונה המג"ד הקודם, שנפצע בעצמו בעזה, וכעת שב לפקד.