אל"ם אחסאן דקסה ז"ל, מח"ט 401 בחיל השריון, נפל היום (ראשון) בג'באליה שבצפון רצועת עזה. דקסה התפרסם בזכות גבורתו במלחמת לבנון השנייה, כאשר הציל כוח צנחנים באחד הקרבות הקשים ביותר של המלחמה, מעשה שעליו קיבל צל"ש.

הקרב בכפר הלבנוני עייתא א-שעב היה מהקשים במלחמה. הכפר, הממוקם בגזרה המערבית של הלחימה סמוך למושב זרעית, היה אתר חטיפתם של גולדווסר ורגב. ב-31 ביולי נכנסו לכפר כוחות מילואים מחטיבת כרמלי וכוחות מחטיבת הצנחנים, במטרה להדוף משגרי רקטות ומחבלים, אך נתקלו בכוח מבוצר היטב.

הלחימה בכפר נמשכה שלושה ימים עקובים מדם. ביום הראשון נהרגו 20 מחבלים וכוחות הצנחנים תפסו מספר בתים. ביום השני נהרגו שלושה לוחמי צנחנים ונפצעו מפקד פלוגה וסגנו מגדוד 890. ביום השלישי, למרות חיסול שבעה מחבלים, נהרג לוחם נוסף ושניים נפצעו.

חיילים במלחמת לבנון השנייה (צילום: פייר תורג'מן, פלאש 90)
חיילים במלחמת לבנון השנייה (צילום: פייר תורג'מן, פלאש 90)

דקסה, אז סרן בפיקוד על פלוגת כפיר בגדוד 75, פעל ככוח טנקים עצמאי תחת חטיבת הצנחנים. ביום השלישי ללחימה, בעודו בעמדת חיפוי, שמע את קולות הנפץ והדיווחים על נפגעים. בהבינו את חומרת המצב, סירב להישאר מאחור. הוא השאיר שני טנקים בעמדה ונע לבדו לתוך הכפר, חרף סכנת הטילים. על פי דברי ההסבר לצל"ש אלוף פיקוד הצפון שקיבל שנה לאחר הקרב, דקסה זיהה את מקור הירי על כוח הצנחנים וביצע ירי מדויק לעברו, תורם משמעותית להצלת הכוח.

לאורך הקריירה שלו, דקסה מילא שורה של תפקידי מפתח. הוא שימש כמפקד גדודים 82 ו-532, קצין אג"ם של חטיבה 7, וקצין המבצעים של פיקוד הצפון. באוגוסט 2021 הועלה לדרגת אל"ם ומונה למפקד עוצבת הגולן.  לאחר תקופת לימודים במכללה לביטחון לאומי, מונה דקסה ב-25 ביוני 2024 למפקד חטיבה 401. תפקיד זה, אותו מילא בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, היה האחרון בשרשרת תפקידיו המשמעותיים.