ישראל מסרה לארה"ב כבר בשבוע שעבר מסמך ובו התנאים לפתרון דיפלומטי לסיום המלחמה בלבנון ולהחזרת התושבים משני צידי הגבול לבתיהם - כך דיווח העיתונאי ברק רביד ב"אקסיוס" מפי שני פקידים אמריקאים ושני פקידים ישראלים. אחת מהדרישות שהוגשו: חופש פעולה של חיל האוויר בשמי לבנון וחופש פעולה לפעול במקרה וחיזבאללה יחזור לגבול, מה שסותר את החלטה 1701 ואת הריבונות הלבנונית - ולכן מסתמן כי יהיה קשה לשכנע את ביירות להסכים.

המסמך נשלח גם לשר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, כבר ביום חמישי. זאת לאחר שדרמר ניהל דיונים עם משרד הביטחון וצה"ל על העקרונות שישראל דורשת שיהיו חלק מכל פתרון לסיום המלחמה.

גבול ישראל לבנון (צילום: רויטרס)
גבול ישראל לבנון (צילום: רויטרס)

כאמור, אחת מהדרישות הישראליות היא לאפשר לצה"ל לעסוק באכיפה ופעולה אקטיבית כדי לוודא שחיזבאללה לא יתחמש ויבנה מחדש את התשתית הצבאית שלו באזורים הקרובים לגבול הישראלי, כך דווח מפי גורם ישראלי, וכן חופש פעולה של חיל האוויר בשמי לבנון. דרישות אלו סותרות את החלטה 1701, שבבסיסה צבא יוניפי"ל אמור לשמור על הגבול ועל פירוז חיזבאללה.

פקידים אמריקאים מודים שמאז מלחמת 2006, יוניפי"ל כמעט ולא אכף את החלטה 1701 ולא מנע מחיזבאללה לבנות תשתית צבאית רחבת היקף בדרום לבנון בניגוד להחלטה.

"אנחנו מדברים על החלטה 1701 עם אכיפה מוגברת. המסר העיקרי שלנו הוא שאם צבא לבנון ויוניפי"ל יעשו יותר, צה"ל יעשה פחות ולהיפך", אמר בכיר ישראלי לעיתון. גורם רשמי אמריקאי אמר כי לא סביר מאוד שלבנון והקהילה הבינלאומית יסכימו לתנאים אלה, שיערערו באופן דרמטי את ריבונותה של לבנון.

יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)
יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)

כמו כן דווח כי ישראל העבירה את המסמך לארה"ב לקראת ביקורו של עמוס הוכשטיין, שליח הנשיא ביידן למזרח התיכון, ביום שני בביירות, בכדי לדון על הפתרון הדיפלומטי. הוכשטיין צפוי להגיע לביירות ביום שני ולהיפגש עם ממלא מקום ראש הממשלה נג'יב מיקטי, יו"ר הפרלמנט נביה ברי ובכירים לבנונים נוספים ולדון בדרישות הישראליות. ברי אמר ביום ראשון לאל-ערביה כי ביקורו של הוכשטיין הוא "ההזדמנות האחרונה לפני הבחירות בארה"ב להגיע לפתרון" למלחמה בלבנון.

ברי הדגיש שיש קונצנזוס בלבנון לגבי החלטת האו"ם 1701 והבהיר שהוא מסרב לתקן אותה בכל דרך שהיא, וזה למעשה מה שישראל דורשת.

הוכשטיין רוצה שיפרסו לפחות 8,000 חיילים לבנונים בדרום לבנון, אמרו הגורמים הרשמיים לעיתון. הוא דוחף לפריסה רחבה של צבא לבנון בדרום המדינה כחלק מכל פתרון דיפלומטי שמסיים את המלחמה, אומרים גורמים אמריקאים וישראלים ל"אקסיוס".

בתוך כך, נביה ברי אמר הלילה: "אנו מסרבים לבצע תיקונים כלשהם בהחלטה 1701. מעולם לא דיברתי על בחירת נשיא לבנון לפני הפסקת האש".