סיכום השבוע השלישי לתמרון הקרקעי של צה"ל בדרום לבנון: כוחות צה"ל המתמרנים בדרום לבנון ממשיכים לאתר ולהשמיד מתחמי לחימה של חזבאללה, מתחמים תת קרקעיים, אמצעי לחימה ופירים. בנוסף, אותרו והושמדו ארבע תשתיות תת קרקעיות של חזבאללה, מפקדה של יחידת רדואן, אמצעי לחימה רבים, ולמעלה מ-50 פירים ותשתיות תת קרקעיות אשר מוקמו במסגדים, בתי ספר ומבנים אזרחיים נוספים.

השבוע כוחות צה"ל איתרו מתחם תת-קרקעי ששימש כמפקדה של יחידת רדואן בדרום לבנון. המפקדה באורך של כ-800 מטרים מוקמה בלב שכונה אזרחית ואותרו בה אמצעי לחימה רבים ביניהם: טילי כתף נגד מטוסים, פגזים, אופנועים, פירים תת-קרקעיים נוספים וציוד לשהייה לזמן ארוך, כמו: מזון ומטבח ששימש את המחבלים. כל אלו נועדו לשמש את כוחות רדואן ביום פקודה במסגרת התוכנית ל"כיבוש הגליל".

בעת ביקורו של הרמטכ"ל, הרצי הלוי, בדרום לבנון הוא הציג כי לפי הערכות חוסלו מעל ל-1,500 פעילי חזבאללה. כמו כן, בהתאם להערכת המצב, הוחלט על גיוס חטיבת מילואים נוספת שתסייע בתמרון בלבנון. עד כה הצלחנו לאמת קרוב ל-1100 מהרוגי חזבאללה.

במהלך השבוע, בתקיפות אוויריות הותקפו מחסני אמצעי לחימה, משגרי רקטות, מפקדות ואמצעי לחימה אסטרטגיים של חזבאללה ברחבי לבנון. ב-20 באוקטובר צה"ל ביצע סדרת תקיפות ברחבי לבנון כנגד מטרות כלכליות של חזבאללה.

אחד מהנכסים הכלכליים המרכזיים של חזבאללה שהותקפו הוא מוסד אלקרצ' אלחסן, בנק עם מעל ל-200 אלף לקוחות ועשרות סניפים ברחבי לבנון. במשך השנים הפך לזרוע להלבנת הון עבור חזבאללה ולמעשה ל"בנק של פעילי חזבאללה". בתחילת שנת 2021 נפרצו מאגרי המידע של המוסד על ידי גורם אלמוני. מידע רב אודות חשבונות הלקוחות (וביניהם חשבונות רבים של אנשי חזבאללה המצויים תחת סנקציות), חשבונות של אלקרצ' אלחסן בבנקים אחרים (הפרת הסנקציות האמריקאיות, תוך הלבנת כספי חזבאללה בצורה הזו) ואף תמונות ממצלמות האבטחה בסניפים, דלפו החוצה.

חזבאללה בהודעות רשמיות מנסה לשמר את נרטיב הניצחון של כוחותיו מול ישראל. חזבאללה אינו מסתיר את העליונות הצבאית של ישראל, לטענתו מאות פעילים נלחמים מול עשרות אלפי כוחות צה"ל. לטענתו הם מצליחים להדוף את התקדמות צה"ל, לפגוע בו ולגרום לאבדות. חזבאללה ממשיך לטעון כי הוא מצליח למנוע מהכוחות המתמרנים של צה"ל להתקדם. המציאות מוכיחה אחרת.

חזבאללה מחלק את הפעילות שלו לארבעה רבדים: לחימה מול כוחות צה"ל המתמרנים, הפעלת מערך הטילים והרקטות, הפעלת כטבמי"ם באמצעות היחידה האווירית (יחידה 127) ופעילות מערך ההגנה האווירית.

כמעט ללא התנגדות. פעילות צה''ל בלבנון  (צילום: דובר צהל)
כמעט ללא התנגדות. פעילות צה''ל בלבנון (צילום: דובר צהל)

מבחינת התקיפות בלבנון, צה"ל פועל כמעט ללא התנגדות במרחבי הכפרים, וכמעט כלל התקיפות של חזבאללה מבוצעות נגדו מרחוק באמצעות ירי תלול מסלול וטילי נ"ט ולא בעימות ישיר מול צה"ל. חזבאללה טוען כי הוא מצליח ליירט כטב"מים של צה"ל ומצליח להרחיק מטוסים ממרחב האווירי של לבנון. אולם לטענות אלו אין כל אימות.

שני המערכים המשמעותיים של חזבאללה הם המערך הרקטי והכטב"מים, באמצעותם חזבאללה מצליח להמשיך לבצע התקפות נגד ישראל ולגרום לנפגעים ולנזק. השבוע נהרג אזרח ישראלי כתוצאה מרקטה ששיגר חזבאללה מלבנון. בנוסף, כטב"מ של חזבאללה פגע במבנה ביישוב קיסריה, בניסיון לפגוע בראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

הקלף המנצח מבחינת חזבאללה הוא מערך הכטבמי"ם. חזבאללה ימשיך להפעילו עד כמה שניתן ולחפש כל הזמן "תמונות ניצחון".

הקלף המנצח מבחינתם. כטב''ם חיזבאללה בבית ג'ן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
הקלף המנצח מבחינתם. כטב''ם חיזבאללה בבית ג'ן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

כמות ההתקפות הכוללת לעבר שטח ישראל מלבנון בשבוע האחרון היא 239 התקפות. זוהי ירידה לעומת 257 התקפות בשבוע הקודם. גם מבחינת כמות החימושים שנורו לעבר ישראל חלה ירידה השבוע - ידוע לנו על לפחות 532 רקטות וטילים שנורו השבוע לעבר ישראל מלבנון, לעומת מעל ל-700 רקטות וטילים שנורו בשבוע הקודם.

54% מההתקפות של חזבאללה מתמקדות באזורים ויישובים סמוכים לגבול עם לבנון (0-5 קילומטר). הנשק המרכזי של חזבאללה ממשיך להיות הירי התלול מסלול. תשומת לב כי השבוע חלה ירידה בכמות ההתקפות לאזורים הסמוכים לגבול ועלייה בכמות ההתקפות לאזורים שאינם סמוכים לגבול. בשבוע הקודם, 57.6% מההתקפות של חזבאללה התמקדו באזורים הסמוכים לגבול.

במהלך השבוע האחרון פורסמה הצהרה משותפת של איטליה, בריטניה, צרפת וגרמניה על כך ש"ההתקפות הישראליות על בסיסי יוניפי"ל חייבות להיפסק והן מנוגדות לדין הבין-לאומי". בנוסף לכך, פרסם האיחוד האירופי הצהרה רשמית דומה המגנה את כל ההתקפות נגד משלחות האו"ם.

כותבת המאמר היא ממכון "עלמא" - שחוקר את אתגרי הביטחון של ישראל בצפון