דובר צה״ל, תא״ל דניאל הגרי שלח מכתב חריף להנהלת ערוץ 14 בעקבות סרטון שפורסם אמש נגד הרמטכ״ל הרצי הלוי, בצל סערת הפאצ׳ עם הכיתוב משיח: ״זו חציית קו אדום, הסתה מכוונת וביזוי של צה״ל ומפקדיו בעת מלחמה"

הגרי הוסיף: "לא ייתכן כי ערוץ תקשורת במדינת ישראל יאפשר במה לתכנים מסיתים כנגד צה״ל בעת מלחמה. נבהיר כי צה״ל אינו חושש מביקורת ואף מעודד שיח ציבורי פתוח ונוקב, עם זאת התוכן ששודר אתמול בערוץ 14 הוא חציית קו אדום וזו אינה הפעם הראשונה. מצפים להפסקת ההסתה באופן מיידי". 

הכתבה שפורסמה בערוץ 14 בתוכנית "הפטריוטים" של ינון מגל תחת הכותרת: "כשהרמטכ"ל ראה את הפאץ' של המשיח" עוררה סערה גם ברשת. גולש אחד כתב: "אני נשבע שבדקתי הרגע אם זה העמוד הרשמי שלכם או הסושיאל של חמאס/חיזבאללה, נשבע". גולש נוסף הגיב: "אל ג'זירה 14". 

כזכור, הרמטכ״ל הרצי הלוי ביקר את הכוחות הלוחמים של חטיבת גולני בכפר עיתא א שעב בדרום לבנון, ושם נתקל בחייל שהצמיד למדים הצבאיים שלו את הסמל "משיח". הרמטכ״ל ניגש לחייל והסיר את הסמל מהמדים, הכניס את ה"פאץ'" לכיס החולצה שלו והסביר לו שאם זה חשוב לו שיחזיק בתוך הכיס את הסמל ליד הלב ולא חיצונית על המדים הרשמיים. "על המדים, רק סמלים צבאיים", אמר הרמטכ"ל ללוחם. 

פאצ׳ ״משיח״  (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
פאצ׳ ״משיח״ (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

לאחר פרסום הכתבה צייץ ינון מגל בחשבון ה-X שלו: "אגב, האנשים שמפריע להם הפאצ׳ 'משיח', הם אותם אנשים שדורשים גיוס של כל החרדים". 

בהמשך פרסם מגל תשובה נרחבת לסערה: "מכתב ההסתה של דובר צהל נגד ערוץ 14 שהדליק את כל המגיבים הפבלוביים נגד הערוץ, בין אם הם פוליטיקאים מהשמאל או פוליטיקאים בתקשורת בסך הכל מחדד את הפער בין המטכ"ל ובין הלוחמים. קודם כל, לא היתה שום הסתה בסרטון הסאטירי נגד הרמטכ"ל שמוריד פאצ'ים של משיח מכתפי הלוחמים שלו. זו כמובן בדיחה.

"גם הסרטון עצמו וגם ה'זעזוע בשמאל' ממנו. כן היה דיון ענייני על המהות והסיבה לכך שבזה עסוק הרמטכ"ל בזמן מלחמה, על כך שאם מפריעים לו הפאצ'ים למה זה הפאצ' היחיד שהוא מוריד, על כך שאתרי דובר צה"ל וגלי צה"ל קידמו בעבר תכנים להט"ביים ועל כך שבאתר דובר צה"ל אין שום תוכן יהודי, גם לא בתקופת החגים. וזאת באופן קוטבי מול מה שקורה בשטח עם רוח הלחימה היהודית של הלוחמים, ועם איך שזה בא לידי ביטוי בכל הרשתות החברתיות.

"בעולם שבו אין ערוץ 14 כל זה היה עובר בשקט. אבל הזמנים האלה עברו. וגם ספין של הרמטכ"ל ושל הדובר שלו על הגב של ערוץ 14 בגיבוי להקת המעודדות בתקשורת כבר לא יעזור. (וחבל שנוצר הרושם שהם כולם באותו מחנה...) אגב, ראוי לציין שעד כה הרמטכ"ל לא נתן גיבוי ללוחמי כח 100 אחרי העלילה נגדם, לא גינה את הדלפת הסרטון הערוך, המגמתי והמבושל נגדם ששודר בערוץ 12, ולא הורה לפתוח בחקירה מי המדליף כדי לעשות צדק. אני מחזק את ידי הרמטכ"ל במלחמה באויבנו האמיתיים. צה"ל תחתיו עושה עבודה טובה, חשובה והיסטורית בלחימה בגזרות השונות. כדאי לעסוק בזה".

מערוץ עכשיו 14 נמסר: "ערוץ 14 לא שידר שום סרטון הסתה כנגד צה״ל או מי ממפקדיו. אנו קוראים לרמטכ״ל להבהיר לתא״ל הגרי שהוא דובר של צבא ההגנה לישראל ולא בעל טור לביקורת טלוויזיה". הרשות השנייה ל״מעריב״: ״המכתב התקבל במשרדי הרשות והנושא ייבדק בכובד ראש. נדגיש כי באחריות כלי התקשורת להפעיל רגישות ושיקול דעת בשידוריהם וביתר שאת כאשר מדובר בחיילי צה"ל בעת הזאת״.

יושב ראש המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ התייחס לסערה: הסרטון המביש שמכפיש ומסית כנגד הרמטכ״ל וצה״ל בזמן מלחמה הוא חציית כל הקווים האדומים. על כולנו לזכור, יש לנו מספיק אויבים מבחוץ ואין ולא יהיה לנו צבא אחר. אסור לנו לחצות את הגבולות. הרמטכ״ל צריך לממש ולשמר עקרונות משמעתיים ולא צריך להתערב לו בעשייתו זו. ביקורת קשה ועניינית - כן. הסתה פרועה - לא. ערוץ 14 - לא מאוחר להתנצל ולגנוז את הסרטון המביש".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד): "התנהלות ערוץ 14, הזרוע המרכזית של מכונת הרעל, כלפי לוחמי צה״ל והרמטכ״ל בעת מלחמה היא פגיעה בבטחון הלאומי שלנו ועלבון למדינת ישראל. הסרט שהוקרן אתמול הוא עוד חציית קו ערכית שפוגעת בערכי היסוד שלנו. 
רא״ל הרצי הלוי סיכן את חייו פעמים אינספור להגנת המדינה ומוביל כבר שנה את צה״ל בכל הזירות".

שר התקשורת, שלמה קרעי: "תא"ל הגרי, חזור בך ממכתבך.ביקורת איננה הסתה. הסתה היא עבירה פלילית בחוק העונשין. בשנתיים האחרונות, שתקת ואף גיבית מסיתים לסרבנות שעברו על סעיף 109 לחוק העונשין. ביקורת על הרמטכ״ל אינה ביקורת על חיילי צה״ל ומפקדיו. הוצא את צה״ל מהויכוחים הפוליטיים".

זוהי איננה הפעם הראשונה בה הפאץ' של משיח מעורר סערה, לפני כחצי שנה דובר צה”ל פרסם תמונה של חיילים מתוך פעילותם בחאן יונס כאשר טושטש הפאץ’ שעל זרועו של החייל עליו כתוב הסלוגן של חב”ד ‘משיח’. 

בועז גולן בתוכניתו הציג את הניגוד במדיניות דובר צה”ל כאשר בפרסום רשמי של דו”צ בחודש “הגאווה” תועד חייל עטוף בדגל הלהט”ב עם הכיתוב באנגלית “LOVE IS LOVE”.

המכתב ששלח דובר צה''ל להנהלת ערוץ 14 (צילום: דובר צה''ל)
המכתב ששלח דובר צה''ל להנהלת ערוץ 14 (צילום: דובר צה''ל)

תגובת הראשות השנייה ל״מעריב״: ״המכתב התקבל במשרדי הרשות והנושא יבדק בכובד ראש. נדגיש כי באחריות כלי התקשורת להפעיל רגישות ושיקול דעת בשידוריהם וביתר שאת כאשר מדובר בחיילי צה"ל בעת הזאת״.