בתחילת השבוע שיגר ארגון הטרור חיזבאללה טיל קרקע-קרקע לכיוון תל אביב, וחיל האוויר הצליח ליירטו במעופו. במקביל, לוחמי יחידת האיכון של חטיבת האש 282 של אוגדה 36, המתמרנים בימים האחרונים בדרום לבנון, זיהו את המיקום ממנו שוגר הטיל. כך, חלפו רק כמה שניות, כאשר טייס הקרב קיבל את הנ"צ של המשגר, וחלפו עוד דקותיים - והמשגר עם המחבלים התנדף מן העולם.

יחידות התותחנים במלחמה הזו נחשבים ל"מלכת הקרב". במלחמה בדרום לבנון הם מוכיחים בכל יום את החשיבות שלהם. הם היו הראשונים להגיב לכל אירוע והתקלות. הם הגב המגן על צוותי הרפואה וכן מסוקי 669 של חיל האוויר המזנקים לחלץ פצועים ולהציל חיים. אבל, ללא אש הארטילריה המיידית שיורים התותחנים כדי למנוע מהאויב לנסות ולפגוע בכוחות, או אש העשן שבונה קיר של מיסוך המונע מהמחבלים לפגוע בניסיונות החילוץ - אלו לא היו יכולים לפעול.

פעילות חיל התותחנים ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

כך גם היה באירועים הקשים שבהם נפגעו לוחמי יחידת אגוז בתחילתה תמרון. כך היה באירוע בו נפגעו לוחמי סיירת גולנו בשני האירועים, ובעוד עשרות רבות של אירועים במלחמה. "האש של התותחנים במלחמה כאן - היא הזמינה ביותר. מהרגע שכוח אש זקוק לחיפוי או לחילוץ, התותחנים של חטיבה 282 מבצעים זאת הרבה לפני הגעת המטריה של חיל האוויר. לזמינות האש יש משמעות לתוצאה הסופית של האירוע", אומרים ביחידה.

כיום, שישה גדודי תותחנים פועלים תחת החטיבה, כשאחד מהם בעל יכולת רקטית מתקדמת - ויכולת הירי שלו מגיעה לטווחים ארוכים במיוחד. זאת, לצד כוח האש שביכולת החטיבה להפעיל, ישנה גם אש רקטית מדויקת המופעלות על ידי מערכים מטכ"לים. גם כאן יש משמעות למהירות, אבל - גם לדיוק. היכולת הזאת יכולה להביא לכך שהטיל יכנס למטרה דרך החלון וישמיד אותה, גם אם המטרה נמצאת עשרות קילומטרים מהמשגר. כך, כאשר אחד מהכוחות המתמרנים מזהה חוליה, לוחמי 282 מסוגרים להכווין את הנשק המדויק לתוך החלון שממנו בוצע הירי, גם אם הוא בוצע ממבנה מרוחק.

כוחות התותחנים  (צילום: דובר צהל)
כוחות התותחנים (צילום: דובר צהל)

עד כה, בחטיבת האש תקפו עד אמצע השבוע מעל 7,000 מטרות. מדובר במספרים עצומים, כשמרבית הירי מבוצע בהכוונה מודיעינית. בדרך זו, הלוחמים פגעו בעשרות משגרים - חלקם, רגע לפני שיגור. אנשי המודיעין הכווינו את לוחמי התותחנים לחוליות שעשו את דרכם לעבר מבנים ובהם משגרים או אמצעי לחימה, ואלו ביצעו ירי מדויק בעזרת התותחים והשמידו אותם.

נזכיר גם את האירוע של לוחמי אגוז שניהלו קרב גבורה, במהלכו נפגעו לא מעט לוחמים. לוחמי החטיבה ביצעו מאות שיגורי פגזים לעבר מרחבי התגבור של המחבלים, מקורות האש שלהם וכך בעצם אפשרו ללוחמי האגוז להתמודד בעוצמה מול עשרות המחבלים שניסו לפגוע בכוחות.

גם באוגדה 36 זוקפים לא מעט מהפגיעות שספג ארגון הטרור חיזבאללה לפעילות העצימה של חטיבת האש. חיזבאללה נדרש לשנות את תוכניות הקרב שלו בלחימה, וכעת הוא מבצע ירי מרחוק - לא תמיד עם האמצעים איתם תכנן לבצעו. כך למשל ביצע במספר הזדמנויות ירי של טילי פאג'ר לעבר שטחי כינוס של צה"ל. העבודה הזו נגרמה כתוצאה מכך שהכוחות של קו ההגנה של הארגון נסוגו אחורה, מה שדרש מהם להשתמש בנשק כבד וארוך טווח כדי לבצע את הירי.

מוצב תותחנים של גדוד קרן (צילום: אבי אשכנזי)
מוצב תותחנים של גדוד קרן (צילום: אבי אשכנזי)

"העובדה שהתותחים יורים יותר ויותר - הופך אותם למדויקים יותר, ואנחנו ברמת דיוק טובה - הרבה יותר טובה מהוראות היצרן", אומר גורם צבאי ל"מעריב". המיומנות שרכשנו בלחימה מאפשרת לנו לבצע ירי קרוב לכוחות כדי לסייע להם. חיזבאללה לא הופתע מהיקף הירי שלנו, אך הוא הופתע מקצב האש ומהדיוק של הפגיעות. התותחים הם נשק סטטיסטי, הם מיועדים לעשות נזק במרחב. אך בפועל, הם מבצעים נשק מדויק".

בדומה ליחידות נוספות בצבא, השבעה באוקטובר הוא צלקת פתוחה גם לחיילי ומפקדי החטיבה. "הצבא נכשל ולא עמד במשימתו בשבעה באוקטובר, וחלק מהמרכיבים הכי בסיסיים שהיינו צריכים לעמוד בהם - קרסו", אומרים בחטיבה. "העובדה שחמאס הוביל למצב שאנחנו מופתעים אבל לא מוכרעים - הביאו אותנו למצב שעברנו להתקפה. כך גם הנכונות להילחם".

חטיבת האש היא חטיבת התותחנים הגדולה בסדיר בצה״ל, אולם ביחידה פועלים גם גדודי מילואים. חלק מאנשי המילואים נמצאים כבר 200 ימים במילואים ביחידה מספרים על חלקם המכריע של אנשי המילואים שהחטיבה ממשיכה לעמוד במשימות.