חלק מעקרונות המלחמה הם: פשטות, תחבולה, יוזמה, התקפיות ועוד. האירוע אתמול (רביעי) בדרום לבנון שבו נהרגו ארבעה לוחמים ושישה נוספים נפצעו שלושה באורח קשה, הוא אירוע קשה וכואב. על צה״ל לתחקר אותו לעומק, אבל כבר עכשיו ניתן לומר כי הבעיה לא הייתה בהתנהלות הכוח שפעל בנחישות וניהל קרב מול המחבלים. הבעיה היא בפיקוד הבכיר של אוגדה 146 ושל פיקוד הצפון. 

הכוח נשלח לסרוק באזור המכונה בשפה הצבאית שס״ן - שטח סבוך. במלחמת לבנון השנייה קראו לאזורים האלה בצה״ל ״שמורות טבע״. חיזבאללה מנצל את הטופוגרפיה ותנאי השטח עד הקצה. כך היה בתקופת הימצאות צה״ל בלבנון בשנות השמונים והתשעים, כך היה במלחמת לבנון השנייה, וכך גם היום. 

ד"ר תציל אותי: צה"ל חושף - כך מצליח חיזבאללה להתנייד
תמונה אחת שצה"ל פרסם חשפה - כך מגיע נשק מרוסיה לידי חיזבאללה

ישראל נמצאת בלחימה ישירה עם חיזבאללה יותר משנה. חיזבאללה מנצל את השטח המיוער והסבוך כדי להציב מארבי נ״ט, להניח מטעני חבלה, להציב מארבים לכוחות, להכין תשתית להתקפת פתע על הגבול הישראלי, להציב מערכות תצפית והתראה כדי להתגונן מפני מתקפות של צה״ל. 

סבך בדרום לבנון (צילום: פלד ארבלי)
סבך בדרום לבנון (צילום: פלד ארבלי)

ישראל משום מה איבדה את הפשטות, את היצירתיות. לחיל האוויר יש את טייסת ״אלעד״, טייסת לכיבוי שריפות. המטוסים שלה יכולים להטיל מים וחומרים כימים על שטחים נרחבים מהאוויר. במקביל יש היום על המדף חומרים כימיים איכותיים שמסוגלים בזמן קצר להשמיד כל צמחיה וכל יער. 

אפשר גם להנחות את יחידות התותחנים לבצע ירי של פגזים שיביאו לשריפת השטחים הירוקים מעבר לגבול. לא ברור למה מדינת ישראל לא קבעה שטח חיץ בצד הלבנוני של הגבול. חיץ של 4-5 ק״מ שיהפוך לקרחת יער. ששום צמח לא יצמח שם בעשורים הקרובים. אזור מגולח. 

מי שמגיע לציר פילדלפי או לציר המסדרון בעזה מכיר את זה היטב. ישראל גילחה את המרחבים הקרובים לצירים וחשיפה את השטח כדי למנוע ממחבלים להסתתר מאחורי מבנה, או עץ ושיח. 

ציר פילדלפי (צילום: פלד ארבלי)
ציר פילדלפי (צילום: פלד ארבלי)

למפקדי אוגדה 146 הייתה שנה להתכונן להתקפה. לגלח את השטח מלמעלה. להשמיד את הצמחיה ולחשוף לעין את פני הקרקע. לגלות איפה הפירים, השוחות, העמדות הנסתרות ואפילו היכן קני השיגור ומטעני הנפץ של חיזבאללה. החישוף היה מאפשר לכוחות לפעול הרבה יותר מהר, בטוח ומקצועי.

בנוסף, החישוף היה משמש אנדרטה ותמרור אזהרה ברור לתושבי לבנון כי במקום שבו יש טרור רצחני לא גודל בו כלום. אפילו לא טבק, תפוחים וגם לא עשב בר וכן זה היה גם להערכה שלי מונע כנראה פגיעה בלוחמינו האמיצים.