לפי דיווח ה"ניו יורק טיימס" הלילה (בין חמישי לשישי), איראן מתכוננת למלחמה עם ישראל. ארבעה בכירים איראנים אמרו ל"ניו יורק טיימס" המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, הורה לצבא לתכנן מספר תוכניות צבאיות לתגובה למתקפה ישראלית. היקף כל תגמול איראני, לדבריהם, יהיה תלוי במידה רבה בחומרת ההתקפות של ישראל.

על פי הדיווח, איראן נצמדת לקו המשוואות: אם התגובה הישראלית למתקפה האיראנית בתחילת החודש תגרום לנזק נרחב ולאבידות גבוהות - איראן תנקום. בהתאמה, הבכירים טוענים שבמידה ותגובת ישראל תהיה מוגבלת לאתרים צבאיים ולמחסני אמל"ח, איראן צפויה לא להגיב כלל.

חמינאי משתתף בפגישה בטהרן (צילום: רויטרס)
חמינאי משתתף בפגישה בטהרן (צילום: רויטרס)

נזק גדול הוגדר על פי הבכירים האיראניים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס", כפגיעה בתשתיות נפט ואנרגיה או במתקני גרעין, או התנקשות בבכירים. 

במקרה שיוגדר חמוד, אמרו המקורות כי התגובות האיראניות שנבדקו כללו מטח של עד 1,000 טילים בליסטיים; הסלמה בתקיפות מצד שלוחותיה של איראן באיזור; ושיבוש זרימת אספקת האנרגיה העולמית והספנות הנעות במפרץ הפרסי ובמיצר הורמוז.

איראן טוענת בפומבי שהיא לא מעוניינת במלחמה. עם זאת, דווח כי איראן מתכננת להגיב במקרים בהם חוסר תגובה יגרום למנהיגים האיראניים להיראות חלשים ופגיעים. 

"במקרה של תקיפה ישראלית, צורת התגובה שלנו תהיה מידתית ומחושבת", אמר שר החוץ של איראן, עבאס ארגצ'י, לתקשורת הרוסית ביום רביעי בפסגת ה-BRICS בקאזאן, רוסיה.

המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)
המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)

"החשיבה כעת היא שאם המתקפה של ישראל היא סמלית ומוגבלת, עלינו להרפות ולסיים את הפינג פונג של התקיפות", אמר ל"ניו יורק טיימס" נאסר אימני, פרשן פוליטי המקורב למשמרות המהפכה. "איראן ממש לא מעוניינת לנהל מלחמה גדולה עם ישראל. אנחנו לא רואים יתרונות באזור שמתפוצץ".

עוד הוסיף הפרשן אימני אמר שבשלב זה איראן לא רואה במלחמה עם ישראל איום קיומי, אלא שמאמינה שסכסוך ממושך יהיה הרסני ויפגע בתוכניות הממשלה החדשה לנהל משא ומתן עם המערב בתקווה להסיר את הסנקציות האמריקאיות מעל פרויקט הגרעין שלה ולאפשר שיפור של מצבה הכלכלי הרעוע.