מלחמת ישראל איראן משתרעת על פני עשרות שנים בהיסטוריה של מלחמות חשאיות והתקפות בים, ביבשה, באוויר ובמרחב הסייבר. התקיפה הישראלית על שגרירות איראן בסוריה סימנה את סופה של מלחמת הצללים. מאז איראן תקפה פעמיים את ישראל בגלוי ובאופן תקדימי, ישראל בתגובה תקפה את איראן לראשונה בהיסטוריה. 

סוכנות הידיעות, רויטרס פרסמה את ציר זמן של אירועים מרכזיים בין איראן לישראל מהקמת משטר האייתוללות ועד היום:

1979 - מנהיגה הפרו-מערבי של איראן, מוחמד רזא שאה, שהתייחס לישראל כבעלת ברית, יורד מהשלטון במהפכה אסלאמית והקמת משטר תיאוקרטי שיעי חדש עם ציווי אידיאולוגי להתנגדות לישראל.

1982 - בזמן שישראל פולשת ללבנון, משמרות המהפכה של איראן עובדים עם מוסלמים שיעים אחרים שם כדי להקים את חיזבאללה. שלימים בסופו של דבר תהווה את היריב המסוכן ביותר בגבולות ישראל.

1983 - חיזבאללה הפרוקסי האיראני משתמש בפיגועי התאבדות כדי לגרש מלבנון כוחות מערביים וישראלים. בנובמבר נוסעת מכונית עמוסה בחומרי נפץ לתוך מפקדת צבא ישראל בלבנון. ישראל נסוגה מאוחר יותר מחלק גדול מלבנון.

1992-94 - ארגנטינה וישראל מאשימות את איראן וחיזבאללה בפיגועי התאבדות בשגרירות ישראל בבואנוס איירס ב-1992 ובמרכז יהודי בעיר ב-1994, שבכל אחד מהם נהרגו עשרות בני אדם.

חיזבאללה (צילום: רויטרס)
חיזבאללה (צילום: רויטרס)

2002 - חשיפה שלפיה יש לאיראן תוכנית סודית להעשרת אורניום מעוררת דאגה שהיא מנסה לבנות פצצה גרעינית תוך הפרה של התחייבויותיה להסכם אי-הפצה. ישראל קוראת לפעולה נוקשית נגד הרפובליקה האסלאמית.

2006 - מלחמת לבנון השנייה, ישראל נלחמת בחיזבאללה במלחמה של חודש בלבנון אך אינה מצליחה לרסק את ארגון הטרור, והסכסוך מסתיים בקיפאון אפקטיבי.

2009 - בנאום, המנהיג העליון האיראני, האייתוללה עלי חמינאי, מכנה את ישראל "סרטן מסוכן וקטלני".

2010 - Stuxnet, וירוס מחשב זדוני שסבורים כי פותח על ידי ארה"ב וישראל, משמש לתקוף מתקן להעשרת אורניום באתר הגרעין נתנז באיראן. זוהי מתקפת הסייבר הראשונה הידועה על מכונות תעשייתיות.

2012 - מדען הגרעין האיראני מוסטפא אחמדי-רושאן נהרג מפצצה שהונחה על מכוניתו על ידי רוכב אופנוע בטהרן. פקיד בעירייה מאשים את ישראל בתקיפה.

חיסול ראש תוכנית הגרעין האיראנית (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
חיסול ראש תוכנית הגרעין האיראנית (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

2018 - ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מברך על פרישת הנשיא דונלד טראמפ מארה"ב מהסכם הגרעין של איראן עם מעצמות העולם לאחר שנים, וכינה את החלטת טראמפ "מהלך היסטורי".

בחודש מאי הודיעה ישראל כי פגעה בתשתית הצבאית האיראנית בסוריה - שם טהרן תמכה בנשיא בשאר אל-אסד במלחמת האזרחים - לאחר שכוחות איראנים ירו רקטות לעבר רמת הגולן.

2020 - ישראל מברכת על חיסולו של הגנרל קאסם סלימאני, מפקד הזרוע בחו"ל של משמרות המהפכה של איראן, במתקפת מזל"ט אמריקאי בבגדד. איראן מכה בחזרה עם התקפות טילים על בסיסים עיראקים שבהם שוכנים חיילים אמריקאים. כ-100 אנשי צבא ארה"ב נפצעו.

2021 - איראן מאשימה את ישראל ברצח מוחסן פחריזאדה, הנחשבת על ידי שירותי הביון המערביים כראש התוכנית האיראנית הסמויה לפיתוח יכולת נשק גרעיני. טהראן הכחישה.

2022 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל דאז יאיר לפיד חותמים על התחייבות משותפת לשלול מאיראן נשק גרעיני בהפגנת אחדות של בעלות ברית.

אפריל 2024 - תקיפה אווירית המיוחסת לישראל על מתחם השגרירות האיראנית בדמשק ובה נהרגו שבעה קציני משמרות המהפכה, כולל שני מפקדים בכירים. ישראל לא מאשרת ולא מכחישה אחריות.

התקיפה בסוריה שיוחסה לישראל  (צילום: רשתות ערביות)
התקיפה בסוריה שיוחסה לישראל (צילום: רשתות ערביות)

איראן מגיבה במטח של מל"טים וטילים במתקפה ישירה חסרת תקדים על שטח ישראל ב-13 באפריל. הדבר גורם לישראל להוציא לפועל תקיפה על אדמת איראן ב-19 באפריל, לפי פרסומים זרים. בהמשך איסמעיל הנייה מחוסל על אדמת טהראן בתקיפה המיוחסת לישראל גם כן לפי פרסומים זרים.

1 באוקטובר 2024 - איראן יורה מעל 180 טילים לעבר ישראל כנקמה על חיסולו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללהון ב-27 בספטמבר בהתקפה אווירית על הפרברים הדרומיים של ביירות, והריגתו של ראש חמאס איסמעיל הנייה בבירת איראן ביולי. 

26 באוקטובר 2024 - ישראל תוקפת אתרים צבאיים באיראן, ואמרה כי היא מגיבה על התקפות טהראן מוקדם יותר החודש. כלי תקשורת באיראן מדווחים על פיצוצים במשך מספר שעות בטהרן ובבסיסים צבאיים סמוכים. איראן מדווחת על "נזק מוגבל" לכמה מקומות.

בתוך כל אלו נעשו לפי פרסומים זרים עשרות פעולות סמויות גם מבחינת איראן וגם מבחינת ישראל. אך ללא כל צל של ספק זוהי בהחלט תחילתה של מלחמה גלויה.