כוחות צה"ל איתרו והשמידו הבוקר (שבת) מתקן צבאי אסטרטגי תת קרקעי של חיזבאללה בדרום לבנון, באמצעות כ-400 טון חומר נפץ. 
בעקבות הפיצוץ האדיר של המתחם התת קרקעי, התרעת רעידת אדמה הופעלה ב-284 יישובים צפון ובשומרון. המכון הגיאולוגי הבהיר כי ההתרעות הופעלו בעקבות טעות בזיהוי. 

צוות הקרב החטיבתי של הצנחנים, בפיקוד אוגדה 98, נלחם מזה חודש בשטח סבוך והררי בעל ובתת הקרקע בדרום לבנון. במהלך פעילות משותפת עם יחידת יהל"ם וסריקות שהתבצעו בתת הקרקע, הכוחות איתרו והשמידו את המתחם התת קרקעי המסועף. הפעילות התבצעה ביחד עם גדוד השריון 77, גדחה"ן 8219, יחידת יהל"ם והשב"כ ובמהלכה הסריקות וחקר המפקדה התת קרקעית לוחמי יחידת יהל"ם ניהלו קרבות עם מחבלים  שהתבצרו בו והם חוסלו.

המתקן האסטרטגי התת־קרקעי שנהרס על ידי צה״ל (צילום :דובר צה"ל)

באזור כפרי, במרחק ריצה קצרה מגדר הגבול ובמרחק נסיעה של כחצי שעה מקרית שמונה – נחשפה המנהרה התת קרקעית המסועפת באורך של כ-1.5 ק"מ שאמורה היתה להוות בסיס יציאה למחבלי חיזבאללה ביום פקודה לפשיטה על יישובים בצפון. סיירתי בתוכה השבוע. המנהרה, שהיא למעשה מתחם צבאי תת קרקעי מבוצר, יכלה לאכלס מאות רבות של מחבלים מכוח רדואן של חיזבאללה ולהוות בסיס שיגור תת קרקעי באמצעות פירים להסתערות על יישובים באצבע הגליל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>> 

סיור ליילי במנהרה שבדרום לבנון עורר בי את המחשבה המצמררת, מה היה עלול לקרות אם בשבת השחורה ב-7 באוקטובר אשתקד, גם מצפון היו מסתערים המוני מחבלים ופושטים על יישובים ישראלים הסמוכים לגבול. גם קשה היה שלא לחשוב מה היה עלול לקרות, אם תושבים ביישובים הסמוכים לגבול, שפונו לאחר פרוץ המלחמה, היה חוזרים לבתיהם, כאשר המנהרה התת קרקעית המפלצתית מצויה במרחק הליכה מחצר ביתם. 

"המשימה שלנו היא למנוע כאן את מה שקרה ב-7 באוקטובר בדרום", מספר קצין צנחנים צעיר, במהלך הסיור המיוחד בעומק המנהרה.
ניכר היה שהושקעו משאבים רבים בעבודות התכנון, החפירה ובניי המנהרה, שעומקה כ-30-15 מטרים מתחת לפני הקרקע. המנהרה המבוטנת החצובה בתוך שטח סלעי מרווחת יחסית להליכה. גובהה בחלק מהקטעים כשני מטרים ורוחבה כמטר. היא מהווה פרוזדור מרווח למחבלים רבים בעת פקודה למחסני אמל"ח ומזון, חדרי שהייה ושינה, מטבחונים מאובזרים עם בלוני גז וכיריים, פינות שירותים ואמבטיה, חדר מפקד וחדר פיקוד החולש על השליטה הטכנית בתפעולה.

המתקן האסטרטגי התת-קרקעי ואמצעי הלחימה שאותרו והושמדו (צילום: דובר צה''ל)
המתקן האסטרטגי התת-קרקעי ואמצעי הלחימה שאותרו והושמדו (צילום: דובר צה''ל)

בתוכה הוקמה מערכת חשמל באמצעות גנרטורים, המסוגלים לספק חשמל לאורך ימים ושבועות ארוכים ברציפות. "אנחנו נמצאים בצומת מרכזית במנהרה הזו, שהיא לא מנהרה, היא אתר לחימה תת קרקעי משמעותי ביותר, שהאויב בנה פה במשך שנים רבות, לצורך הכנת ההתקפה על מדינת ישראל, כמו שאנחנו מעריכים, על יישובי הצפון. האתר גדול מאוד, מאות מטרים, הוא יודע להכיל מאות מחבלים,  שערוכים כאן לשהייה, ערוכים ללחימה. יש כאן הרבה מזון שאמור לשמש אותם לאורך הרבה מאוד ימים, שבועות, אמל"ח רב שאמור לשמש אותם, גנרטורים שאמורים לייצר חשמל. פשוט מוצב תת קרקעי, שנועד לשמש את האויב ולצאת מכאן להתקפה בשטח מדינת ישראל", סיפר מפקד אוגדה 98, תא"ל גיא לוי, בעת הסיור בעומק המנהרה המבוטנת וחדריה המבוצרים, שנראית כבסיס לחימה משוכלל תת קרקעי.

המתחם, שהושקעו בו משאבים רבים ונבנה במשך שנים לא הרחק מהגבול, נועד לתת מענה לכל תרחיש של חיזבאללה – התקפי והגנתי.
לצורך כך, הוקמו לאורך המנהרה שמהווה פרוזדור לחדרים צדדיים חדרי שינה, חדר פיקוד, חדרי שירותים ואמבטיה. התנועה בתוך המנהרה נוחה יחסית, כאשר תוך זמן קצר ניתן לצאת בעת פקודה לפירים ומשם לנוע במהירות להתקפה על יישובי הצפון.

מפקד גדוד הצנחנים 890, סא"ל יוני, פירט את הממצאים הרבים שהוא ולוחמיו מצאו במתחם המנהרה, שבפאי כפר לבנוני סמוך לגבול ואשר הפתיעו גם את צה"ל במבנה ההנדסי המתוחכם בתוך אזור סלעי. אומנם בצה"ל ידעו על קיומה של המנהרה, אבל הופתעו לגלות את גודלה והיכולות ההגנתיות והתקפיות שהיא מכילה בעומק האדמה, אבל הופתעו מגודלה ומהיכולות שנחשפו בתוכה.

"יש כאן מחסן ליום פקודה, לקראת ההתקפה שהם רצו לעשות בשטח מדינת ישראל. יש כאן ארגזים עם אמל"ח רב, מחסן מזון, הכולל שימורים מסוגים שונים, ממרחים, תירס, שיכול לתת אוכל ומזון לכוחות של האוייב לשהייה לאורך זמן. יש כאן גם אמל"ח מסוגים שונים של מטענים ונשקים וציוד רפואה. יש כאן מחסן גדול ליום פקודה", סיפר מג"ד 890, כאשר לציידו מפקדי פלוגות ולוחמים.

בתשובה לשאלה על תחושתו לאחר חשיפת המנהרה, שנראית כתמנון, הוא השיב בנחרצות: "אני מרגיש שהצלחתי להגיע לבטן הרכה של האוייב, לאחד מהמתקנים האסטרטגיים שלו. הצלחנו לקחת לו את מה שהוא בנה במשך שנים רבות. להיכנס לנכס האסטרטגי שלו, לקחת לו את זה. זה ניצחון ענק, כשנצא מפה הכל יהיה מושמד, ניצחון אדיר".

סרן נחמיה, מפקד פלוגה בחטיבת הצנחנים, הציג שלל ממצאים: "יש כאן אוכל מזון לטובת שהייה. רואים הרבה מאוד רובים, מחסניות, הרבה מאוד רימוני יד, אר.פי'.ג'י, אמצעי ראיית לילה משמעותיים, הרבה מאוד תחמושת, בונקרים שלמים של כדורים, בונקר משמעותי ללחימה. הרבה מאוד אנשים יכולים לנוע במנהרה הגדולה הזו, אפשר לנוע כאן עם אופנועים. יש כאן חדר שהייה. האוייב ברח מפה, לא הספיק עוד לארוז".
בחדר המגורים של מפקד המתחם נמצאו רובי קלצ'ניקוב, אמל"ח, רימוני יד וקוראן עם תמונה של רמטכ"ל לשעבר איעמד מוריניה.

    

מפת המתקן האסטרטגי שאותר והושמד בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
מפת המתקן האסטרטגי שאותר והושמד בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

רב סרן א', מפקד פלוגה ביחידת יהל"ם, סיפר עוד: "איתרנו מתחם תת קרקעי גדול מאוד, כקילומטר וחצי, ששימש את חיזבאללה ורדואן ללחימה והגנה. מחבלים התבצרו כאן וניהלו קרב ירי עם כוחותינו. יש כאן גם סולר וחדר גנרטורים שנתן להם אספקת חשמל. לאורך כל התוואי פוגשים ערימות של תחמושת, פירי יציאה, מיטות, מזרונים. בצמוד לכל מתחם בתוואי יש כיור, מטבח, שירותים ומקלחת.  יש כאן מזרונים, מיטות, מזגנים, ציוד לחימה ומזון רב, ומקרר מלא כמו תירס ותמרים. עשרות רבות של תחמושות, מטענים ורובי צלפים. יצרו כאן מערכות תקשורת, סוג של חמ"ל. המטרה של המערכת היתה קרקעית הזו, בעיקר מתחמי השהייה האלה, היתה לאפשר לאותם פעילים של חיזבאללה להגיע עם עם בגדים אזרחיים, להיכנס לתוכה וברגע פקודה לצאת להתקפה על ישראל. זו מערכת שהם בנו במשך למעלה מ-15 שנים ועכשיו אנחנו פה ונשמיד את המנהרה הזו".

המנהרה עצמה נכבשה לאחר קרב עם מעט מחבלים ששהו בה לצורך תחזוקתה ושמירה על כשירותה ליום פקודה, כאשר אז היו אמורים לשהות בתוכה מאות מחבלים מאומנים מכוח רדואן, לקראת יציאה למתקפה רצחנית. במשך ימים ארוכים פעלו כוחות לאיסוף ממצאים מהמנהרה לאחר כיבושה ופינוי הציוד הרב שהיה בתוכה, כדי להכשיר את המתחם המסועף לקראת השמדתו. מבצע ההכנה לקראת פיצוץ המתחם היה מורכב ודרש מיומנות רבה.

הוא נעשה תחת אמצעי אבטחה, כאשר המטרה היא לסיים את המשימה כמה שיותר מהר ואז לפוצץ בפיצוץ מבוקר את המנהרה הענקית. לאחר שסיימנו את הסיור במנהרה נכנסו לתוכה כוחות שפעלו לפינוי המתחם התת קרקעי לאורך כל שעות הלילה, עבודת נמלים שנמשכה ימים ארוכים.

עד כמה המשימה מורכבת ראיתי בעת הכניסה הלילית לתוך המנהרה שבדרום לבנון. שיירה של שלושה רכבי האמר ובתוכה לוחמים, אספה את אנשי התקשורת. היא נעה באיטיות ולאחר עצירה במוצב פרג, קיבלנו תדריך ממפקד אוגדה 98, תא"ל גיא לוי, שנכנס לתפקידו בחודש יולי, במקומו של תא"ל דן גולדפוס, אשר כיהן בתפקיד במשך שנתיים ומונה למפקד מערך התמרון והגיס הצפוני (לאחר כניסתו לתפקיד הועלה לדרגת אלוף).

מפקד פלוגה בחטיבת צנחנים, סרן נחמיה בתוך המתקן (צילום :דובר צה"ל)

השיירה המשיכה מהמוצב בנסיעה איטית לעומק שטח דרום לבנון, כאשר רכבי האמר נוסעים ללא אורות ולוחמים דרוכים לכל הכיוונים עם נשקים שלופים.  זאת, על רקע הדי פיצוצים שנשמעו. "זה ירי של כוחותינו", סיפר קצין שליווה אותנו, לאחר שמיעת אחד מהפיצוצים – "רוב המחבלים ברחו מהאזור ולעיתים יש היתקלויות נקודתיות. המחבלים שוהים מעבר לליטני, אבל ממשיכים בירי משם. הפעולה שלנו נועדה לשלול יכולת פעולה קרקעית של חיזבאללה ולאפשר לתושבי היישובים ב בצפון לשוב לבתיהם".

בתשובה לשאלה, האם לאחר סיום המלחמה בצפון, צה"ל יוכל לפעול בחופשיות בדרום לבנון, בעת שמחבלים שוב ינסו להתמקם בסמיכות לגבול, הבהיר תא"ל לוי: "צה"ל יוכל לפעול, אבל זו החלטה של הדרג המדיני".

בעת הסיור פגשתי המפקדים ולוחמים בסדיר ובמילואים, שסיפוריהם האישיים יכולים להוות השראה. "מה-7 באוקטובר אני כבר 250 יום במילואים במצטבר רוב הזמן ברצועת עזה ובחודש האחרון בצפון. זה קשה, אבל המטרה חשובה", סיפר חייל מילואים מהיישוב עילי, נשוי ואב לארבעה ילדים. 

רב סרן ספיר, קצין המבצעים של אוגדה 98, נשוי ואב לשני ילדים פעוטים – בגילאי שלוש ושנה וחצי, ציין את חגי תשריי בחזית הצפונית. "יש לאשתי עזרה מהמשפחה. חשוב מאוד שנבצע כאן את המשימה", הוא הסביר בלחש, תוך כדי נסיעה איטית בהאמר בדרום לבנון, כאשר האורות כבויים ואפילו אסור להוציא את הטלפונים הסלולאריים מהכיסים, כדי שלא יהיה אפילו הבזק אור חלש.  

המתקן האסטרטגי התת-קרקעי ואמצעי הלחימה שאותרו והושמדו (צילום: דובר צה''ל)
המתקן האסטרטגי התת-קרקעי ואמצעי הלחימה שאותרו והושמדו (צילום: דובר צה''ל)

פעילות הכוחות בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

במהלך הביקור גם פגשתי לוחמים בסדיר, "בוגרי" עזה, הלוחמים כעת בלבנון. "רק כאשר התושבים בצפון יחזרו ליישובים, המשימה תושלם", הבהיר קצין צעיר בגדוד 202 בחטיבת הצנחנים. אכן, לאחר הסיור במנהרה והמעבר בשער הפתוח בגדר הגבול, התחושה היתה שהמשימה מורכבת.

יישובים נראו כעיירות רפאים, כאשר החשיכה כבשה גם אותם, מאחר והדיירים מפונים הרחק מבתיהם וכבר למעלה משנה חולמים על חזרתם, שנראית קרובה כעת קרובה יותר.