צה״ל פעל הלילה (בין שישי לשבת) במעוף ובנחישות בשמי המזרח התיכון. טייסי חיל האוויר פרשו כנפיים גדולות מעל מדינות האזור, הם אמנם תקפו ״רק״ שתי מדינות – בעיקר באיראן, ומעט בסוריה, אבל העבירו מסר חשוב לכל השחקנים בזירה הזאת ובהם עיראק, החות׳ים בתימן, חיזבאללה ואפילו חמאס, אנחנו פה ואנחנו יכולים.

דווקא בגלל ההצלחה הזאת, שמימדיה אינם ידועים בפומבי ואולי לא יוודאו, ישראל חייבת לנהוג בצניעות. בעקרון, מי שצריך לדעת יודע. האיראנים הבינו כי צה״ל פעל באופן כירורגי. הוא בחר מטרות מסוימות שנועדו להחליש את ההגנה האווירית שלו, כרגע ובעתיד הקרוב (עד שאולי תתאושש, בעזרת הרוסים), צה״ל פגע ביכולת הפיתוח והייצור של כטב״מים ושל טילים מסוגים שונים, רבים מהם סופקו לחזבאללה ומסופקים בעצם הימים האלה לרוסיה.

תקיפה באיראן (צילום: דובר צהל)
תקיפה באיראן (צילום: דובר צהל)

זהו אחד הנכסים האסטרטגיים של איראן והיא עושה בו שימוש יפה, צריך לומר, כדי לחזק מעמדה מול רוסיה (אוקראינה!) וגם שותפיה במזרח התיכון, המיליציות בעירק, החות׳ים בתימן וכמובן חיזבאללה, שנשען רובו ככולו על מערך היצור האיראני.

ישראל כבר תקפה בעבר את משלוחי הנשק האלה בדרכם על הקרקע בסוריה לפני שיגיעו ללבנון, הפעם על פי הביטוי השגור לאחרונה – ״ראש הנחש״ – היא הגיעה למפעלים ולמעבדות עצמן.

גם נטרול של מערך ההגנה האווירית של איראן בלפחות באופן חלקי הוא משמעותי. אף מדינה אינה רוצה להיות חשופה במרחב האווירי שלה, ודאי לא איראן. המערכים שנפגעו בלילה יחסרו לאיראן והיא תמהר לשקמם.

לא ברור כמה יכולה רוסיה לסייע לה, כאשר גם לה משימות משל עצמה, שלא לדבר על ההוצאה הכספית הכרוכה בכך למדינה שנמצאת בקשיים כלכליים בולטים. ישראל גם הוכיחה שוב כי בידיה מודיעין מצויים, המגיע ממקורות שונים ומגוונים, ומספק לה תמונה גדולה על המתרחש במדינה המרוחקת מאיתנו כל כך ואשר הציגה לה למטרה את השמדת מדינת ישראל.

התקיפה באיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
התקיפה באיראן (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

מעל לכל הבינה איראן הלילה כי מדינת ישראל שברה את ה״מחסום״ המדיני והפסיכולוגי שמנע ממנה לתקוף באיראן. ארה״ב גיבתה את ישראל בצורה רחבה ומרשימה וגם שותפות אחרות באזור שלנו, כמובן מהמחנה הסוני, שנהנה לראות את איראן השיעית משלמת מחירים גבוהים.

איראן צריכה לקחת בחשבון שהכנפיים הארוכות שהפגינה ישראל, בעזרת תדלוק אווירי או נשק ארוך טווח, מכניסים אותה לאזור הסכנה. הסיטואציה שבה היא מטפחת אויבים סמוך לגבולות ישראל ומאיימת כי כל פגיעה בה תוליך למבול של טילים ורקטות לתוך ישראל, התערערה הלילה, מה גם שהיכולות, בהן החזיקו חיזבאללה ואפילו חמאס, נשחקו בעת האחרונה.

אני רואה חשיבות גדולה ביכולת שהפגינה ישראל ״לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה״, במילים אחרות, לפעול מול איראן אבל לא לאבד בדרך את ארה״ב. 10 ימים לפני הבחירות, הקלחת האמריקאית רותחת. המאבק צמוד כפי שלא היו שנים רבות, כל תסריט אפשרי. ההכרעה תיפול על כמה עשרות אלפי קולות במדינות המתנדנדות, שלא לדבר על תסריטי אימה, מה יקרה עם דונלד טראמפ יפסיד וגם אם ינצח.

הפעם הוא נחוש מהעבר, גם אם הדבר יהיה כרוך בפגיעה בדמוקרטיה האמריקאית ובמוסדותיה. הדבר האחרון, אבל האחרון, שישראל צריכה הוא להשתרבב לתוך הקרב הגדול הזה. כל מי שיפסיד יכול יהיה להיתלות במהלכי ישראל ולטעון כי ישראל סייעה למפלגה האחרת. הידידות של ארה״ב כלפי ישראל אשר שוב הופגנה הלילה, בנויה על תמיכה דו-מפלגתית. זהו נשק אסטרטגי אדיר למדינה כישראל שהאיומים עליה אינם פוסקים והתלות הצבאית, המדינית ואפילו כלכלית בארה״ב כה גדולה. אנשים נבונים נשארים על הגדר, צופים במחזה, מאחלים, במלוא הכנות, הצלחה לשני הצדדים.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

נחזור לצניעות: אסור שההצלחה הלילה תעוור את עינינו, עלינו לראות נכוחה את האיומים עלינו ואת האתגרים שמחכים לנו שהראשון בהם הוא תגובה, קרוב לוודאית, של איראן. אנחנו במירוץ ארוך, אין סופי אפילו, כל הצלחה היא חוליה בשרשרת, השרשרת אינה נגמרת ויש בה גם כשלונות. מי כמונו יודע.

אין טעם להשפיל את איראן. הם יודעים היטב מה קרה והם ינסו לעכל זאת. בקרב על התודעה, עדיפה  לפעמים חתימה נמוכה, פחות פרסומים וכותרות ענק ויותר נזק אמיתי ומשמעותי. יהיו בישראל מי שיתלונו, יטענו כי במזרח התיכון צריך להגיב בגדול וגם למנף זאת. נכון, ההרתעה חשובה, אבל היא תושג גם ללא דברי רהב. אני אומר זאת עוד לפני ששמעתי את מנהיגינו. נראה מה יגידו.

צניעות משמעה להכיר ביכולות שלנו, להחזיר לעצמנו הביטחון העצמי שאבד ב־7 באוקטובר, לעודד האוכלוסייה האזרחית, לחבק את המשפחות השכולות והפצועים, להושיט עזרה לניצולי הנובה, כולם משלמים המחיר הכבד ביותר, וכן, כן להחזיר את החטופים. הגענו לאיראן, הגענו לטהרן, המזרח התיכון פתוח בפנינו, מה עם אחינו ואחיותינו מתחת לאדמה אי שם בעזה? את כולם עכשיו.

ד״ר נחמן שי הוא דיקן ההיברו יוניון קולג׳ בירושלים, לשעבר שר התפוצות ודובר צה״ל