חוקרים אמריקאים חשפו הבוקר (ראשון) כי התקיפה הישראלית באיראן בליל שבת פגעה במבנה ששימש בעבר את תוכנית הנשק הגרעיני האיראנית, וכן במתקנים המשמשים לייצור דלק מוצק לטילים בליסטיים - כך דווח ב"רויטרס". על פי הערכות המומחים, התקיפה עשויה הייתה לפגוע משמעותית ביכולת האיראנית לייצר טילים בהיקף נרחב.

דיוויד אולברייט, לשעבר מפקח נשק של האו"ם, ודקר אוולת', חוקר במכון המחקר CNA בוושינגטון, ניתחו תצלומי לוויין מסחריים וקבעו כי ישראל תקפה מבנים במתחם פרצ'ין, מתחם צבאי ענק ליד טהרן, וכן במתחם ח'וג'יר, אתר ייצור טילים נרחב בקרבת הבירה האיראנית.

על פי אולברייט, התקיפה פגעה במבנה המכונה "טלגאן 2", ששימש בעבר לפעילויות בדיקה במסגרת תוכנית "עמאד" - תוכנית פיתוח הנשק הגרעיני האיראנית שנסגרה ב-2003. החוקר מציין כי מסמכי הארכיון שנגנבו על ידי המוסד ב-2018 חשפו כי איראן החזיקה במבנה זה ציוד בדיקה חשוב.

בנוסף לפגיעה במבנה זה, תצלומי הלוויין מראים כי צה"ל פגע בשלושה מבנים נוספים בפרצ'ין, שבהם מערבבים דלק מוצק לטילים בליסטיים. במתחם ח'וג'יר נהרסו שני מבנים נוספים המשמשים למטרה דומה. המבנים היו מוקפים בסוללות עפר גבוהות, מאפיין המזוהה עם ייצור טילים ונועד למנוע התפשטות פיצוץ למבנים סמוכים.

צילומי הלוויין מהתקיפה באיראן (צילום: רויטרס)
צילומי הלוויין מהתקיפה באיראן (צילום: רויטרס)

על פי דיווח באקסיוס, ישראל השמידה 12 "מערבלים פלנטריים" המשמשים לייצור דלק מוצק לטילים בליסטיים ארוכי טווח. מקורות ישראליים ציינו כי הדבר פוגע משמעותית ביכולת איראן לחדש את מלאי הטילים שלה ועשוי להרתיע אותה מביצוע מתקפות טילים נרחבות נוספות נגד ישראל.

חשוב לציין כי לאיראן יש את מאגר הטילים הגדול ביותר במזרח התיכון, והיא מספקת טילים לרוסיה לשימוש נגד אוקראינה, וכן לחות'ים בתימן ולחיזבאללה בלבנון, על פי גורמים אמריקאים. טהרן ומוסקבה מכחישות את הטענות בדבר אספקת טילים איראניים לרוסיה.

צה"ל אישר כי שלושה גלי מטוסים ישראליים תקפו מפעלי טילים ומתקנים נוספים בקרבת טהרן ובמערב איראן בשעות הבוקר המוקדמות של שבת, בתגובה למתקפת הטילים האיראנית ב-1 באוקטובר, במהלכה שוגרו יותר מ-200 טילים לעבר ישראל. הצבא האיראני טען מצדו כי המטוסים הישראליים השתמשו ב"ראשי קרב קלים מאוד" לתקיפת מערכות מכ"ם בגבול במחוזות אילאם, ח'וזסטאן ובאזור טהרן.